דיל בתע"א: הנחקרים שהושעו יחזרו - והסכסוך יבוטל

6 חברי ועד בתעשייה האווירית הושעו מעבודתם בגלל חקירת המשטרה בחשד לשחיתות ■ טרם נפתר סכסוך עבודה שני בחברה שנוגע לחלוקת בונוסים

יאיר כץ (מימין) ואהוד נוף / צילום: שלומי יוסף
יאיר כץ (מימין) ואהוד נוף / צילום: שלומי יוסף

הנהלת התעשייה האווירית וראשי ארגון העובדים בחברה מקדמים תוכנית, שאמורה להחזיר את השקט התעשייתי לחברה אחרי חודשים מתוחים, שהעכירו את יחסי העבודה בחברה הביטחונית שבבעלות הממשלה.

ברקע התוכנית נמצאת החקירה של יחידת להב 433 של המשטרה בחשד לשחיתות עמוקה בחברה, שבמסגרתה נעצרו לחקירה גם שישה מבין חברי הוועד. בין העצורים היו יו"ר ועד העובדים, אהוד נוף, ויאיר כץ, בנו של היו"ר לשעבר ושר העבודה והרווחה חיים כץ.

בימים האחרונים מתגבש הסכם, לפיו הוועד יסיר את סכסוך העבודה שעליו הכריז בחודש מאי האחרון, בטענה כי הנהלת החברה נוקטת במהלכים חד-צדדיים ופוגעת בעבודה המאורגנת בחברה. במסגרת הסכם זה, הנהלת התע"א תבטל את השעיית חברי הוועד שנעצרו לחקירה.

סכסוך העבודה הוכרז בעקבות השעייתם של ששת חברי הוועד מתפקידיהם בחברה, בשל מעצרם לחקירה במסגרת פרשת השחיתות הנחקרת. בארגון העובדים ובהסתדרות התרעמו על המהלך וטענו כי הנהלת התע"א בראשות המנכ"ל, יוסי וייס, מנסה לפגוע בעבודה המאורגנת בחברה, שמעסיקה כ-16 אלף עובדים. וזאת, כשכלל לא הוגשו נגד מי מהמעורבים בפרשת השחיתות כתבי אישום.

השעיית חברי הוועד מתפקידיהם בחברה נמשכה גם לאחר שהם שוחררו ממעצר ומתנאים מגבילים אחרים - גם כשלא היתה מניעה חוקית להחזירם לתפקידיהם בחברה. כך, באמצע החודש שעבר האריכה הנהלת החברה את השעיית חברי הוועד לתקופה של 45 יום נוספים כך שתקופת ההשעיה אמורה להסתיים ב-4 באוקטובר.

בשל השעייתם, ששת חברי הוועד מקבלים 50% מהשכר, שלא כוללים הפרשות סוציאליות ותשלומים: "בפועל יוצא שהשכר של חברי הוועד הצטמצם משמעותית, וחלק מהם מקבלים כבר תקופה ארוכה רק שליש מהשכר שלהם", אמר ל"גלובס" גורם שמעורב בנושא. לפי ההסדר שמתגבש, הנהלת החברה תבטל את השעייתם - כך שהם יוכלו לשוב לכל תפקידיהם בחברה החל מהימים הקרובים ולקבל את שכרם המלא באופן סדיר. גורמים שמעורבים באותם מגעים אינטנסיביים אישרו ל"גלובס" את הפרטים.

מלבד חקירת המשטרה שמעיקה על החבקה, התעשייה האווירית מצויה מזה כשנה בתוכנית הבראה, שכוללת פרישה של כ-800 עובדים. וזאת, על רקע מצבה הכספי הקשה בשנים האחרונות, שנובע בעיקר מירידה בנפח הפעילות של החטיבות האזרחיות שלה.

על רקע יחסי העבודה העכורים בחודשים האחרונים הביעו לא אחת בכירים בחברה מורת רוח מעיכובים ביישום תוכנית ההבראה - וזאת ביחס ישיר לנתק ששרר בין נציגות העובדים לבין ההנהלה. מנכ"ל החברה וייס אף אמר בעבר כי חלה האטה בביצוע תוכנית ההבראה - וקשר בין מצב זה לבין המשבר ביחסים עם ארגון העובדים.

עובדים שנחקרו / צילומים: תמר מצפי ושלומי יוסף
 עובדים שנחקרו / צילומים: תמר מצפי ושלומי יוסף

"לוקר הפיח רוח"

בימים האחרונים אשרה הוועדה לבחינת מינויים בכירים בחברות הממשלתיות, בראשות השופטת (בדימוס) בלהה גלאור, את מינויו של הראל לוקר, לשעבר מנכ"ל משרד ראש הממשלה, לתפקיד יושב ראש התעשייה האווירית. וזאת, לאחר שבמשך כשנה החברה פעלה בלי יו"ר.

גורמים שמקורבים לחברה אמרו ל"גלובס" כי על רקע כניסתו של לוקר "רוח חדשה נושבת בחברה" ובמסגרתה נעשים ניסיונות קדחתניים ליישב את המחלוקות שהתגלעו בין ההנהלה לבין העובדים. לוקר, כך טוענים בתוקף גורמים המקורבים לארגון העובדים ולהנהלת החברה, לא מעורב במגעים אלה שאמורים להוביל להבנות החדשות שיסיימו את המשבר בתע"א.

עם זאת, לא ברור אם הסיכומים שאליהם חותרים נציגי העובדים והנהלת החברה כוללים את הסרת סכסוך העבודה השני שעליו הכריזה ההסתדרות לבקשת העובדים בחודש אוגוסט, ועוסק בסוגיית חלוקת הבונוסים בחברה. העובדים טענו אז, כי הנהלת החברה חילקה בונוסים בהיקף של מאות אלפי שקלים בלי שקיפות, בלי יידוע מוקדם ובלי לשתף אותם. וזאת, על אף שבאופן מסורתי בונוסים שמשולמים לעובדים נתרמים על ידם לקופת המחקר והפיתוח (מו"פ) של החברה במטרה להעצים ולפתח אותה.

מה עם הבונוסים?

גורמים שמקורבים לארגון העובדים בתע"א טוענים כי ההסכם המתגבש אינו כולל את סוגיית הבונוסים, זאת בין השאר גם בשל הנראות הציבורית. "זה בהחלט יכול להיראות רע, לכל הצדדים, שבגלל בונוסים מיישבים סכסוך כזה: השעיה של עובדים שנעצרו לחקירת משטרה תבוטל, בתמורה להסדר כלשהו על בונוסים? לא יעלה על הדעת. עם זאת, יתכנו בעתיד סיכומים נרחבים יותר, וזאת בכפוף לאווירה של עבודה תקינה ויחסי עבודה טובים יותר".

גורמים אחרים שמעורבים בנושא הגדירו את המגעים המתקיימים בניסיון ליישב את המחלוקות בפנימיות בחברה כ"מחווה אנושית שלפני החגים" וציינו כי "אי אפשר להתעלם מהעובדה שמדובר בעובדים שלא מקבלים שכר מלא מזה תקופה ארוכה - שעוד יכולה להמשך זמן רב. הגיע הזמן לקצוב את הנושא הזה".

יצוין כי מאז שהמשטרה הסירה את התנגדותה לכך שחברי הוועד ישובו לתפקידיהם בתע"א, אלה שוהים במתקני החברה, משתתפים בישיבות ועד ובאספות עובדים, אך לא מורשים למלא את התפקיד שלשמו הם מועסקים בשורות החברה.

בהנהלת התע"א הבהירו בעבר כי השעיית עובדים אלה נעשית ברוח ההבנות שמעוגנות בהסכם הקיבוצי שמונהג בחברה: "מדובר באקט הצהרתי, שכנראה גורמים בהנהלת החברה מרגישים שהוא מיצה את עצמו. אין כאן שחור ולבן ומדי פעם צריך לעצור ולחשוב שוב", אמר גורם שמעורב בנושא.

עם זאת, גורמים אחרים שמעורבים בנושא ומעורים במגעים שמתקיימים בין ההנהלה לבין העובדים הגיבו בתרעומת: "הנהלת התעשייה האווירית מתקפלת, והיא עשויה לחבק עובדים שנעצרו לחקירה בחשד לביצוע עבירות חמורות, שכוללות כפיה על עובדים להתפקד לשורות הליכוד. לאפשר את חזרתם המלאה לתפקיד יהיה בחזרת מעילה באחריות, שכן אנשים שעל פי החשד ביצעו עבירה - מוחזרים בהיתר וברישיון לזירת האירוע".