קבוצת אלון ביטלה את שלב המכרז המקדים בהנפקתה בבורסה

הקבוצה ויתרה על שלב המכרז המקדים למשקיעים מוסדיים ותקיים מכרז ציבורי לאחר ראש השנה ■ נדרשת לגייס לפחות 120 מיליון שקל עד ל-1 באוקטובר כדי להימנע מהעברתה לידי מחזיקי האג"ח

שרגא בירן / צילום: איל יצהר
שרגא בירן / צילום: איל יצהר

שינוי במתווה הנפקת קבוצת אלון בבורסה. שבוע לאחר פרסום תשקיף ההנפקה, החליטה החברה לוותר על שלב המכרז המקדים למשקיעים מוסדיים, ולקיים רק את שלב המכרז הציבורי ביום שני הבא (25 בספטמבר). את ההחלטה קיבלה הקבוצה בעקבות רצף פגישות שקיים המנכ"ל, אבי גפן, עם שורה של גופים מוסדיים בשוק ההון.

קבוצת אלון היא חברת החזקות שספגה טלטלות רבות בשנים האחרונות, בעקבות מינוף גבוה ושחיקה בערך נכסיה. בין השאר, נאלצה הקבוצה להתמודד עם קריסת החברה הנכדה מגה קמעונאות, שהובילה את קבוצת אלון לאבד את השליטה בחברת אלון רבוע כחול, דרכה שלטה במגה, ברבוע כחול נדל"ן ובדור אלון.

לפני חודשים אחדים השלימה קבוצת אלון הסדר חוב עם נושיה, ובראשם מחזיקי אג"ח א', להם נותרה החברה חייבת כ-1.5 מיליארד שקל (נכון לסוף יוני השנה). במסגרת הסדר החוב, נקבע בין השאר כי קבוצת אלון תידרש להשלים גיוס הון של לפחות 120 מיליון שקל עד ל-1 באוקטובר 2017, אחרת תועבר הבעלות המלאה בחברה לידי מחזיקי האג"ח.

בשל כך, נדרשת החברה להשלים את ההנפקה הציבורית עוד לפני יום כיפור, או לחלופין לחתום על הסכם מחייב עם משקיעים פרטיים שיסכימו להזרים לה את הסכום הדרוש.

את ההנפקה הציבורית מובילה חברת דיסקונט חיתום בראשות צחי סולטן, ואליה צורפו בימים האחרונים גם אקסלנס חיתום, רוסאריו וברק קפיטל. בהנפקה מבקשת החברה לגייס לפחות 120 מיליון שקל בהנפקת מניות לציבור לפי שווי מינימלי של 200 מיליון שקל אחרי הכסף. כך, שהמניות שיונפקו לציבור יהוו כ-60% מהון המניות של קבוצת אלון, כאשר כחלק ממתווה ההסדר יקבלו מחזיקי האג"ח עוד כ-25% ממניות החברה.

מימושים בטווח של עד שנתיים

לקבוצת אלון ארבעה נכסים מרכזיים: אחד שיוחזק לטווח ארוך - 79.6% ממניות חברת אלון חיפושי גז, שמחזיקה ב-4% ממאגר תמר. אלון גז נסחרת בבורסה לפי שווי של 795 מיליון שקל, כך ששווי ההחזקה של אלון בה מסתכם ב-632 מיליון שקל. עם זאת, לדעת בכירי החברה מגלם שווי זה דיסקאונט מהותי ביחס לערך הכלכלי האמיתי הגלום בהחזקה של 4% מתמר.

נכס נוסף אותו מעוניינת קבוצת אלון להחזיק לטווח של כשנתיים הוא 6 מיליון מניות של חברת בתי הזיקוק האמריקאית דלק US (כ-7.4% מהחברה), בשווי שוק של 155 מיליון דולר (543 מיליון שקל). למחזיקי האג"ח קמה לאחרונה הזכות לדרוש מימוש מיידי של החזקה זו, אולם באסיפה שהתקיימה החליטו המחזיקים שלא לפעול למימוש המניות עד קבלת החלטה אחרת בנושא, שתגיע כנראה אם תירשם שחיקה מהירה במחירי מניית דלק US.

שני נכסים נוספים המיועדים למימוש בחודשים הקרובים הם 8% ממניות רשת תחנות התדלוק דור אלון בשווי של 67 מיליון שקל, ו-29% (בשרשור) בחברת דרך ארץ היייווייז, שמפעילה את כביש 6 ואת מנהרות הכרמל. על נכס זה מצפה קבוצת אלון לקבל כ-126 מיליון שקל.

קבוצת אלון  תזרים מזומנים חזוי במיליוני שקלים
 קבוצת אלון תזרים מזומנים חזוי במיליוני שקלים