עליות בסיום המסחר בניו יורק; טבע איבדה כ-6%

מגמה חיובית בבורסות אירופה ■ היום התקיימה פגישתם של טראמפ ונתניהו ■ מחר תיערך פגישה של הפדרל ריזרב

וול סטריט / צילום: רויטרס
וול סטריט / צילום: רויטרס

המסחר בוול סטריט הסתיים היום (ב') בעליות, על רקע מגמה חיובית בבורסות אירופה ונעילה שלילית באסיה. את המגמה החיובית הובילו מניות הפיננסים כשבצד השלילי של המסחר הובילו מניות חברות הפארמה שמסרבות להתאושש.

 

השבוע הקרוב צפוי להיות עמוס באירועים, על רקע פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ, עם החלטות ריבית בארה"ב וביפן, שלל נתוני מאקרו אמריקאים ונאום של ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי. 

היום נפגשו טראמפ ונתניהו לפגישתם השלישית מאז ניצח טראמפ בבחירות בשולי עצרת האו"ם השנתית בניו-יורק, ומילות המפתח המלוות את הפגישה הן איראן והסכסוך הפלסטיני. שינוי הסכם הגרעין עם איראן ניצב בראש סדר העדיפויות של ישראל. ב-15 באוקטובר אמור הנשיא טראמפ לחתום על מסמך המאשר את עמידת איראן בתנאי ההסכם הגרעין ובהתאם - עליו אף להנחות את הקונגרס האמריקאי אם לאפשר את המשך הפסקת הסנקציות הכלכליות אמריקאיות על איראן. חתימה זו נדרשת מדי 90 יום לפי תנאי ההסכם עליו חתמה ארה'ב בתקופת נשיאותו של ברק אובמה, ולכן זו אמורה להיות הפעם השלישית שטראמפ יחתום. 

מחר תחל פגישת בכירי הפדרל ריזרב, בראשותה של ג'נט ילן. ההערכות הן כי בפגישתם הקרובה לא תצא הודעה על העלאת הריבית, וכרגע משקפים החוזים העתידיים סיכויים של 52.9% להעלאת ריבית בפגישה שתיערך בחודש דצמבר. הסיפור בפגישת ועידת השוק הפתוח בארה"ב (ה-FOMC) היא לאו דווקא הריבית אלא התכנית לצמצום המאזן האימתני של הפד. הפחתת המאזן תאפשר לפד להתחיל להעלות ריבית ולמעשה לפעול בפעולת מלקחיים לצמצום מוניטרי.

על פי ההערכות מחר ידונו בכירי הפד במדיניות צמצום המאזן ובלוחות הזמנים לביצוע ההפחתה כך שבשנתיים הקרובות ירד המאזן לרמה של כ-2.5 טריליון דולר, נתון שעלולה להיות לו שפעה לא מבוטלת על המסחר בשווקים הפיננסים. 

הנפט  המשך לרכז היום עניין.

אלפאבית , החברה האם של גוגל, ריכזה עניין לאחר שהודיעה כי היא שוקלת להשקיע מיליארד דולר בחברת המוניות ליפט, מהלך שיקדם את הברית נגד יריבתה המרה של ליפט, אובר (Uber). 

טבע  המשיכה לאבד גובה. לפני תחילת המסחר בניו יורק דיווחה החברה על השלמת מכירת תיק בריאות האישה שלה בכ-1.4 מיליארד דולר כך שעם המכירה הקודמת שביצעה בשבוע שעבר של המפעל והזכויות על פיתוח של החברה בתחום אמצעי המניעה לנשים, הגיעה טבע למימוש של 2.5 מיליארד דולר בשבועיים. בהמשך המסחר פורסמו ידיעות על כך שהחקירה נגד חבות הפארמה (וביניהן טבע) מתרחבת בכל הנוגע לדרכי השיווק של משככי כאבים.

חברת הטכנולוגיה מלאנוקס  המשיכה לרכז עניין לאחר הפרסומים על שחקנית החיזוק המשמעותית שמצטרפת לשורותיה: שלומית וייס, בכירה בחברת אינטל העולמית.