גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המספרים והמחלוקות בתוכנית "נטו תעשייה" נחשפים

הטבות מס לתעשיינים בהיקף של מיליארד שקל, מאות מיליונים לחינוך הטכנולוגי והקלות רגולטוריות נרחבות ■ הכרזת התוכנית תוכננה להבוקר - אך נדחתה לאחר ראש השנה

שר האוצר משה כחלון / צילום: אוריה תדמור
שר האוצר משה כחלון / צילום: אוריה תדמור

התנגדות של דרגים מקצועיים באוצר מנעה הבוקר (ב') את ההכרזה המתוכננת על תוכנית "נטו תעשייה" של שר האוצר, משה כחלון. גורמים במשרד האוצר אמרו היום ל"גלובס" כי התוכנית שאמורה לסייע לתעשיינים וליצואנים ומבוססת על המלצות הוועדה לבחינת שיפור כושר התחרות של התעשייה הישראלית בראשות מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, תוצג בידי כחלון, שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן, ונשיא התאחדות התעשיינים שרגא ברוש, רק אחרי ראש השנה.

לאחר שאתמול כבר היה נראה כי הושגה הסכמה בין הצדדים, התברר במהלך הלילה כי באגף תקציבים יש התנגדות גורפת לכל הגדלה של ההוצאה התקציבית לטובת התעשיינים. באגף הציגו בפני שר האוצר את מסגרות התקציב, והראו כי כבר כעת - עוד בטרם הובטח לתעשיינים שקל - הממשלה חורגת מתקרת ההוצאה התקציבית המותרת בחוק במאות מיליוני שקלים. משמעות החריגה היא שהממשלה תיאלץ לבצע קיצוץ רוחבי, או לפעול בדרך יצירתית אחרת כמו בקשה מיו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, להסכים לדחייה בפעימה האחרונה של העלאת שכר המינימום (תמורת פיצוי הולם כמובן).

גורמים באוצר טענו היום כי במהלך הבוקר הובטח כי "נטו תעשייה" לא תגדיל את ההוצאה התקציבית, בהתאם לדרישת אגף התקציבים. ואולם, בין הצדדים נותרה עדיין מחלוקת בשאלת הטבות המס שיוענקו לתעשיינים. מדובר על חבילת הטבות מס בשווי כולל של מיליארד שקל. לאחר שבאגף התקציבים התנגדו למתן פחת מואץ, הועלו במהלך היום רעיונות להטבות מס אחרות מבלי לשנות את שוויה הכספי הכולל של החבילה. יצוין, כי בנושא הטבות המס יש לאוצר גמישות רבה יותר כיון שהגירעון התקציבי צפוי להיות נמוך משמעותית מהמתוכנן בעקבות עודף של כ-7 מיליארד שקל בהכנסות המדינה ממסים ב-2017.

המספרים של

"זאת תוכנית חלומות"

גורמים שמעורבים בגיבוש התוכנית נערכו מאז אמש למסיבת עיתונאים שתוכננה להתקיים היום לפני הצהריים, ובה אמורה הייתה להיות מוצגת התוכנית שעליה הצהיר שר האוצר כבר לפני כשלושה חודשים. ההיערכות להצגת התוכנית המלאה ובאופן רשמי, באה בעקבות דיון דחוף שהתקיים אמש במשרד האוצר ובהשתתפות המנכ"ל באב"ד לבין נשיא התאחדות התעשיינים, ברוש ומנכ"ל ההתאחדות, רובי גינל.

במסגרת אותו הדיון הצליחו הצדדים ליישב כמה מחלוקות שהעיבו על קידומה. הדיון הסתיים בסיכום שלפיו היקף התוכנית יהיה כ-1.5 מיליארד שקל, והיא תכלול הקצאה של מאות מיליוני שקלים לרפורמה במכללות הטכנולוגיות להכשרת טכנאים והנדסאים, פיתוח והרחבת החינוך המקצועי והטכנולוגי, הקצאה של עשרות מיליוני שקלים להגדלת כלי הסיוע ליצואנים, וגולת הכותרת שלה - הטבת מס של כמיליארד שקל לתעשיינים, בפחת מואץ למכונות ולציוד שיגדילו את הייצור במפעלים ויעלו את הפריון.

נציגי התעשיינים שנכנסו אתמול אחר הצהריים לדיון אצל באב"ד יצאו ממנו מרוצים, וגם באוצר היו מרוצים. בתום הפגישה בין ברוש, גינל ובאב"ד נכנס לחדר שר האוצר כחלון, לחץ להם ידיים ובירך אותם על ההבנות שהגישו לקראת הצגת התוכנית החדשה לציבור.

הדיון אצל באב"ד, נציין, התקיים על רקע משבר של הרגע האחרון עם התעשיינים בנוגע למבנה התוכנית ואופן חלוקת הכסף. כך, ישיבה מסכמת שתוכננה לאתמול בשעה מוקדמת יותר לא התקיימה בשל החלטת התעשיינים להחרים אותה. משתתפים אחרים שהוזמנו לאותה ישיבה הופתעו להתבשר בעודם בדרך לירושלים כי היא נדחתה למועד אחר.

היום בשעות הצהריים אמרו גורמים באוצר כי חרף הסיכומים שאליהם הגיע באב"ד עם ברוש ועם גינל, התוכנית המדוברת תוצג כאמור רק אחרי ראש השנה, וזאת בנימוק שגורמים בכירים במשק טרם נחשפו לנוסח האחרון שלה. שם הכחישו כי מחלוקות פנים משרדיות מעיבות על הצגת התוכנית והובילו בימים האחרונים להצגתה לציבור. נציין, כי בנק ישראל הסכים לתמוך בדוח הסופי, אך עדיין לא בחן את הצעדים הנוספים שמחוץ לדוח ואת השפעתם התקציבית.

מלבד ההטבות הכספיות שעליה מבוססת "נטו תעשייה", היא כוללת גם הפחתה והקלה ברגולציות רבות - והמרכזיות שבהן בתחום רישוי העסקים, תכנון ובנייה, כיבוי אש ובתחומים שנוגעים להגנת הסביבה. גורמים שמעורבים בנושא טענו כי להקלות הרגולטוריות אין משמעות תקציבית, כך שמשרדי הממשלה מרגישים נוח עם מהלכים אלה. "לתעשיינים יש סיבה טובה להיות מרוצים מהתוכנית המתגבשת, ומבחינתם כל המכשולים הוסרו בפגישה עם באב"ד והם יצאו מחייכים. הם קיבלו חבילה טובה בכל המקומות שחשובים להם - מרגולציות שהעיקו עליהם במשך שנים רבות בתחום איכות הסביבה, רישוי עסקים וכבאות, קרן ייעודית להעלאת הפריון, הטבות מס מרחיקות לכת והרבה מאוד תקציבים לחינוך המקצועי והטכנולוגי. זאת תוכנית חלומות שעליה ראוי שיקיימו מלחמה למען הוצאתה לפועל ככתבה וכלשונה", אמר היום ל"גלובס" גורם שמעורב בגיבוש התוכנית.

פורום קהלת: נטו תעשייה מעבירה כסף ללא הצדקה לקבוצת אינטרסים צרה על חשבון הציבור

כוונת שר האוצר, משה כחלון, להעניק לתעשייה הטבות במיליארד ורבע שקלים במסגרת תוכנית "נטו תעשייה" מעוררת התנגדות בחוגי כלכלנים. בנייר עמדה שהכין פורום קהלת לקראת פרסום התוכנית נאמר כי תהליך הדעיכה של התעשייה בישראל הוא בלתי נמנע, והמדינה אינה צריכה להתערב בו למרות לחצי הלוביסטים כמו התאחדות התעשיינים. בשיחה עם "גלובס", מתחו כלכלנים ביקורת על הכוונה להעניק לתעשיינים הקלות בצורת פחת מואץ וכינו את הרעיון "מהלך מעוות" שמנוגד להיגיון הכלכלי.

לדבריהם, "פחת מואץ הוא צעד שנועד לתת פתרון נקודתי בעת משבר כלכלי. אין סיבה להעניק פחת מואץ כהטבה פרמננטית בזמן שהמשק נמצא בתעסוקת שיא. זה מוביל לעיוות בתהליכי קבלת החלטות על רכישת מכונות וציוד למפעלים שאין הצדקה כלכלית להשקיע בהם. בורג במפעל הוא בדיוק כמו בורג בבניין ולא צריך להפלות ביניהם".

הכלכלנים מציינים כי התעשייה בישראל דועכת למרות שהיא נהנית כבר היום מסבסוד מאסיבי באמצעות חוקים, כמו החוק לעידוד השקעות הון ומענקי מרכז ההשקעות. לדבריהם, "מדובר בתהליך היסטורי בלתי נמנע, ממש כמו שהחקלאות הייתה פעם 70% מהכלכלה והיום היא 2%. גם החלק הצומח ביותר בסקטור - ההיי-טק - איננו מבוסס ייצור, אלא למעשה חלק מענף השירותים".

באשר לטענה כי פגיעה בתעשייה תפגע באופן בלתי מידתי בפריפריה, הכלכלנים טוענים כי המדינה הופכת את עצמה לבת-ערובה בידי התאחדות התעשיינים כשהיא תומכת בהקמת מפעלים גדולים בפריפריה, משום שסגירתם עלולה לפגוע קשות ביישובים שאותם מפעלים מהווים עבורם ספק תעסוקה מרכזי.

לדבריהם, "אם רוצים לעודד את הפריפריה אפשר להקטין את תשלומי הביטוח הלאומי של מעסיקים באזור, ואפשר לתמוך בעסקים כמו Call-centers, או בשירותי תוכנה. לא צריך לעודד מפעלים כושלים שיידרשו אחר כך תשלומי כופר כדי להמשיך ולהתקיים".

בנייר עמדה שהכין פורום קהלת נאמר כי "מדיניות סלקטיבית המעניקה סובסידיות לענפים מועדפים בכלכלה, היא לא הדרך הנכונה לשגשוג כלכלי וחברתי במדינת ישראל. היא דורשת ממקבלי ההחלטות יכולות חיזוי לא אפשריות, מגדילה את התמריצים לשחיתות ומעודדת חברות להתמקד בשתדלנות ובהפעלת לחצים על מקבלי ההחלטות. הדרך הנכונה היא לתמוך בתעשייה על ידי מדיניות מכלילה, אשר תשפר את גמישות שוק העבודה ותקל על השקעות ויזמות. מדיניות כזו יכולה לכלול שיעורי מיסוי אטרקטיביים שיימשכו השקעות זרות, ייעול המערך הבירוקרטי, השקעות בתשתיות ובחינוך ועוד".

לטענת כלכלני הפורום, תוכנית "נטו תעשייה" עתידה לערבב בין מדיניות סלקטיבית למדיניות מכלילה. על כן, היא תאגד צעדים המייצרים תרומה של ממש למשק הישראלי עם צעדים המייצרים העברת כסף שאיננה מוצדקת מכלל הציבור לקבוצת אינטרס צרה. אין שום סיבה לאגד בין שני הדברים - ניתן ליישם את החלקים החיוביים בתוכנית תוך ויתור על קידום החלקים המזיקים.

כותבי נייר העמדה קוראים לחברי הוועדה לקידום התעשייה "לעמוד איתן כנגד לחציהן של קבוצות האינטרס, לא להגדיל במסגרת הוועדה את הסובסידיות המועברות לקבוצות צרות על חשבון כלל הציבור, ולא לעוות עוד יותר את הקצאת המקורות במשק לטובת תחומים שספק אם יש לנו יתרונות יחסיים לגביהם. ממשלת ישראל יכולה לעשות רבות על מנת לתרום לגידול הפריון במשק, אך אין הצדקה למדיניות המפלה לטובה או לרעה סוגים מסוימים של פעילות כלכלית".

המלצה אחת שבפורום קהלת אוהבים היא הקלת הנטל הרגולטורי, אך בהקשר זה מגלים בפורום ספקנות רבה - הן לגבי הרצון והן לגבי היכולת של הממשלה לממש את ההמלצה. בין היתר, מציינים במכון מחקרים קודמים שהראו שהאגף שהוקם לנושא במשרד ראש הממשלה ב-2010 נטול סמכויות, וכי המאמצים להפחתת הנטל הרגולטורי מפוזרים בינו לבין גופים רבים אחרים באופן שאיננו יעיל.

"הפחתת הנטל הרגולטורי היא תהליך סיזיפי וקשה המעורר התנגדויות רבות", כותבים כלכלני הפורום, "השאלה המרכזית המרחפת מעל המלצות הוועדה בנושא זה נוגעת למידת התמיכה הפוליטית, ולמידת הנכונות להשקיע הון פוליטי על מנת לקדם שינוי משמעותי בתהליכי הרגולציה בישראל".

ח״כ איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני - ויו"ר שדולת התעשייה הישראלית) מסרה בעקבות אי השלמתה של תכנית נטו תעשייה: ״כשפורסמה לראשונה יוזמת שר האוצר ברכתי עליה כי היא הצביעה על הבנה לעומק המשבר בתעשייה. אולם מזה שבועות מפזר אגף התקציבים אמירות מסוכנות שמהן יוצאת עמדתם האמתית ביחס לתעשייה הישראלית.

"העובדה שממשרד האוצר, ליתר דיוק מאגף התקציבים יצאה אמירה בשבוע שעבר שעתיד הכלכלה הישראלית אינו בתעשייה אלא בשירותים, מצביעה על הסתכלות קצרת טווח באופן מדאיג. בשנה שבה נמכרה חברה כמו מובילאיי, תוצר מובהק של החדשנות הישראלית, לא יתכן שאגף התקציבים מסתכל דרך החור של הגרוש מבלי להציץ לעבר העתיד. היעלה על הדעת שאגף התקציבים ישים רגליים לשר האוצר?!

"אגף התקציבים מציג עמדה מסוכנת ובכיה לדורות בעניין התעשייה ושר האוצר מסתתר מאחורי אנשי מקצוע שאינם רואים את העובדים ואת האופק הכלכלי, אלא את הטווח הקצר בלבד. אם כחלון לא יתעשת ויאפס את הפקידות, התעשייה הישראלית תתאפס ונטו תעשייה - תכנית חשובה וחיונית לכל הדעות - תיהפך מבשורה, לתעודת פטירה״.

עוד כתבות

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יום המסחר צפוי להיפתח במגמה חיובית • המניות הדואליות חוזרות עם פער חיובי ● טסלה פיספסה את התחזיות אך המניה זינקה במסחר המאוחר, תאיץ השקת דגמים מוזלים ● דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות" ● היום ומחר המסחר יינעל ב-14:30 ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה 

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין נמכרה לאחרונה ● לדירה זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר אינו משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו "בוסט" בשלושת החודשים האחרונים

אמיר כהנוביץ' / צילום: ענבל מרמרי

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בריאיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלו נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה