נתניהו: "לא תהיה יותר עקירת יישובים"; בנט: להחיל ריבונות

רה"מ נאם הערב בפני אלפי באי טקס לציון 50 שנה להתיישבות ביהודה ושומרון ■ שר החינוך בנט: "אינני מקל ראש בצעד כזה, כדי להחיל ריבונות צריך תזמון ואומץ-לב, כאמור אין זמן טוב מזה"

נתניהו בביקור בשומרון / צילום: משה מילנר לעמ
נתניהו בביקור בשומרון / צילום: משה מילנר לעמ

על רקע סכסוך פוליטי בין שופטי בית המשפט העליון לשרי הממשלה, נאם הערב (ד') ראש הממשלה נתניהו בפני אלפי באי טקס לציון 50 שנה להתיישבות ביהודה ושומרון והבטיח להם "לא תהיה יותר עקירת יישובים". נתניהו לא פירט למה כוונתו. כזכור, רק לפני כחצי שנה ממשלה בראשות נתניהו פינתה את ההתנחלות עמונה אחרי שהתברר בערכאות כי ההתנחלות קמה על אדמה פלסטינית פרטית. ממשלות נתניהו, בהרכבים שונים מכהנות רצוף מאז 2009 אך הצעות לסיפוח של אזורים מסוימים, עציון, אדומים או הבקעה הונחו על ידי שרים או חברי קואליציה, וראש הממשלה וידא במשך השנים שאף אחד מן החוקים הללו לא יקודם.

חבר הקבינט ושר החינוך, נפתלי בנט, קרא במהלך הטקס להחיל את הריבונות הישראלית על השטחים "ממש עכשיו".

"אינני מקל ראש בצעד כזה, כדי להחיל ריבונות צריך תזמון ואומץ-לב, כאמור אין זמן טוב מזה כשברור לכולם שאנחנו כאן בזכות ולא בחסד", אמר בנט. בשנים האחרונות השמיע בנט הצהרות בנושאים ביטחוניים ומדיניים, כגון עונש מוות למחבלים, דגש על סוגיית המנהרות, שיחה וגיבוי מאוחר להורי החייל אלאור אזריה, גינוי סגן הרמטכ"ל יאיר גולן ועוד.

האם לאור הסערה שמעורר הטקס בימים האחרונים, נתניהו יצטרף ויכריז על סיפוח השטחים כיעד הבא של ממשלתו. בעבר, הצהיר בנט שהוא מתכנן את סיפוח שטחי סי בלבד, במה שכינה "תוכנית ההרגעה". לפי תוכנית זו, שטחים בשיעור 60% מן הגדה המערבית, בהם חיים עד כ-150 אלף פלסטינים יהפכו לשטחי ישראל בחוק, ובידי הפלסטינים ייוותרו מובלעות שיועברו לניהול מקומי ועצמאי.

הרעיון הזה סותר את גישת הממשל האמריקאי בוושינגטון, אשר בשלב הזה לא מצליח אפילו להפגיש בין ראש הממשלה נתניהו לבין יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. לאחרונה שהו כל המנהיגים בניו-יורק במסגרת עצרת האו"ם, אך טראמפ לא הצליח להביא את הצדדים לפגישה משולשת.

בתוך כך, ל"גלובס" נודע כי השגריר האמריקאי דיוויד פרידמן הוזמן להגיע לטקס והתלבט ממש עד לשעות האחרונות לפני היערכו. בסופו של דבר, פרידמן נמנע מלהתייצב בטקס.

הטקס שנערך הערב לווה במספר סערות ציבוריות. מפלגת העבודה לא השתתפה בטקס, בין השאר כי ראשיה טענו שלא הוזמנו או לא תואם עמם נאום. מטעם יש עתיד התייצב רק ח"כ חיים ילין לחגיגה. ביממות האחרונות נודע שגלי צה"ל והשידור הציבורי "כאן" התקשו להבין את המסרים שהיו כלולים בפרסומות לקראת האירוע, כיוון שצוין שם שישראל "שבה אל יריחו", בעוד העיר יריחו נמצאת בשליטה של הרשות הפלסטינית. ומעל לכל אלה, קרע פומבי בין שרי הממשלה לבין נשיאת העליון מרים העליון שטענה בתשובתה להזמנה להגיע לטקס, כי מדובר בנושא שנוי במחלוקת בציבוריות הישראלית ועל כן כללי האתיקה של השופטים מונעים מנציג בתי המשפט להתייצב.