שלושה שקרים

הנחת היסוד של קיצוצי המס של טראמפ היא שהקיצוצים יכסו עצמם. אז זהו, שלא

דונלד טראמפ, בחירות  / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ, בחירות / צילום: רויטרס

לכאורה, תוכנית הרפורמה במערכת המסים, שנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, השיק אתמול (ד') בלהט של איש מכירות, היא חבילת מתנות מוקדמת לחג המולד, שנועדה לרצות את כולם; מלוא החופן של קיצוצי מס, לי, לך וגם לו, ולב מי לא יתמלא דיצה למראה הנטו שתפח? למעשה, אחרי שמורידים את העטיפות הוורודות עם הנצנצים, מוצאים בחבילה, יחד עם הקיצוצים הגדולים (לעשירים) והקטנים (לעמך) שלושה שקרים:

השקר הראשון: קיצוצי המס לא יגדילו את הגרעון. כי מה אומרים הרפובליקאים? הנה, לא צריך לקבל החלטות קשות; אפשר לאכול את העוגה וגם להשאיר אותה שלמה: נקצץ מסים לעשירים ולתאגידים, ואלה ירעיפו עלינו בטובם מקומות עבודה חדשים (כי מה כבר הם יכולים לעשות בכל הכסף הנוסף שיצטבר בחשבונותיהם). וכך, הקיצוצים המוצעים לא רק שלא יגדילו את הגרעון אלא הם יכווצו אותו באמצעות הגברת הפעילות הכלכלית, שפירותיה יזרמו לקופת האוצר בוושינגטון. בדרך, נפזר כמה פירורים של הטבות מס לבני המעמד הבינוני, ושלום על אמריקה.

זן כמובן עוד גרסה של תיאוריית האשליות של הטפטוף מלמעלה: כשהיכטות של העשירים מתרוממות, גם האבובים של 90 המאיונים התחתונים צפים על פני הגלים. בנאום השיווק שלו אתמול הבטיח טראמפ %6 צמיחה בעקבות הקיצוצים. כן, בטח. אף אדם שפוי אחד אינו מאמין שזה יקרה, כתב אמש "וושינגטון פוסט". ממשלי בוש ורייגן העלו טיעונים דומים כדי להצדיק את חבילות קיצוצי המס שלהם בזמנם. הטיעונים האלה לא התממשו. קיצוצי המס לעולם אינם מכסים את עצמם. הכספים שנוצרים מקיצוצים במסי התאגידים, במיוחד מקיצוצים אלה, זורמים בראש ובראשונה לצמרות של אותם תאגידים. הם אינם מנותבים להקמת מפעלים חדשים, או לתוספות שכר לעובדים, אלא לבונוסים לבכירים, לקניה בחזרה של מניות התאגיד ולחלוקת דיווידנדים לבעלי המניות.

השקר השני נובע מהראשון: חבילת הרפורמות הזו יוצרת מצב של WIN WIN: איש לא יפסיד בגין הקיצוצים, לדברי הבית הלבן. בחומרי המידע שפרסמו הרפובליקאים - ובנאום טראמפ - לא נאמר דבר וחצי דבר על מי שייצטרכו לשלם יותר בגלל הרפורמות. כולם ישלמו פחות. אין לוזרים. רק ווינרים. אז זהו, שלא.

אבדן ההכנסות לאוצר האמריקאי בגין קיצוצי המס נאמד ב-2.2 טריליון דולר לאורך 10 שנים, לפי בדיקה ראשונית שערכה הוועדה לתקציב פדרלי אחראי (Committee for Responsible Federal Budget), ארגון שמטיף לשמרנות פיסקלית. יהיו כאלה שיצטרכו לכסות לפחות את חלק הארי של הסכום הזה. מיהם? אדריכלי הרפורמה אינם אומרים. האם, בעקבות קיצוץ מס החברות מ-35% ל-20% , יקוצצו מי יודע כמה מיליארדים מהתקציבי סעד, רווחה וחינוך? האם הדולרים שיושלכו לכיסי מעמד הביניים בקיצוצי מס ישאבו מהם בחזרה בגין גילוח מסיבי של שירותים ממשלתיים, החלום הרטוב של הרפובליקאים זה מכבר?

העמימות הרפובליקאית בסוגיית המפסידים הפונטציאלים אינה מקרית. האדריכלים יודעים היטב שהפטיש עומד להינחת על ראשים מסוימים, אך הם אינם רוצים להיחשף ללחצים של לוביסטים או לגלי מחאות של מצביעים, מהסוג שסייע לדרדר את היזמה הרפובליקאית למוטט את אובמה-קר. מי שאינו ידוע אינו מוחה.

והשקר השלישי: טראמפ מקריב את עצמו ומשפחתו למען העם בארה"ב, כפי שאמר הנשיא בענוותו הידועה, בנאומו אתמול: "אני עושה את הדבר הנכון, וזה לא טוב בשבילי, תאמינו לי". ובכן, אל תאמינו לו, בדיוק כפי שלא האמנתם להצהרתו שמקסיקו תממן את הקמת החומה שטראמפ מייחל לבנות לאורך הגבול בין שתי מדינות.

דונלד טראמפ, בניו, בתו וחתנו (עם אימפריית נדל"ן משלו) אינם יכולים שלא להרוויח מי יודע כמה עשרות מיליוני דולרים משלושה סעיפים לפחות בתוכנית הרפורמות: ביטול מס הירושה; ביטול מס המינימום החלופי (alternative minimum tax, מסגרת מס שנועדה להבטיח שעשירים לא יתחמקו מתשלום מס כלשהו בעזרת רואי חשבון ועורכי דין חכמים) והורדת מדרגת המס העליונה מ-39.6% ל-35%.

כמה בדיוק ירוויח דונלד טראמפ ממיזם קיצוצי המס קשה לקבוע מפני שהוא מוסיף לסרב לתת פומבי לטפסי הדיווח שלו למס הכנסה במרוצת השנים, כתב אמש הפרשן הכלכלי בנימין אפלבאום ב"ניו-יורק טיימס". אבל מרסיסי המידע שנצברו במרוצת השנים עולה, שב-2005 אולץ טראמפ לשלם עוד 31 מיליון דולר כתוספת למסים פרדליים אחרים בגין מס המינימום החלופי.

ונשאלת השאלה: איך יכול האיש הזה לומר "זה לא טוב בשבילי, תאמינו לי" ברצינות הכי גמורה, בלי לחייך בכלל?