70% מהאמריקאים: "דונלד טראמפ לא אמין"

אחוזי התמיכה בנשיא האמריקאי צנחו לשפל חדש לאחר תשעה חודשים בבית הלבן - כך עולה מסקר AP ■ רק 32% מרוצים מהתפקוד שלו ■ גם בקרב הנשאלים הרפובליקנים נרשם חוסר שביעות-רצון

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

רק 32% מהאמריקאים מאמינים כי המדינה צועדת בכיוון הנכון תחת הנהגתו של הנשיא דונלד טראמפ - כך עולה מסקר חדש שמפרסמת סוכנות הידיעות AP. הסקר נערך בצל שורה ארוכה של סערות שליוו את כהונתו של הנשיא, ובהן איומי המלחמה מול צפון קוריאה, התלונות על הטיפול בנזקי סופות ההוריקן והיעדר הגינוי של פעילי עליונות הגזע הלבן. מדובר בירידה של שלושה אחוזים ביחס לסקר הקודם שנערך בחודש יוני, ובשיעור התמיכה הנמוך ביותר שנרשם מאז החלה כהונתו לפני תשעה חודשים.

עוד עולה מהסקר כי כמעט 70% מאזרחי ארה"ב מאמינים כי טראמפ אינו שקול בדעתו, ורוב מוחלט מהנשאלים השיבו כי הוא לא אמין ואינו מנהיג חזק. כמו כן, יותר מ-60% מתנגדים לאופן הטיפול של טראמפ במתיחות בין הגזעים במדינה, ולמדיניות החוץ וההגירה של הנשיא.

הצניחה בתמיכה בטראמפ בולטת במיוחד בקרב תומכיו במפלגה הרפובליקנית. בחודש יוני, 60% מהנשאלים בקרב מצביעי המפלגה השמרנית אמרו כי המדינה צועדת בכיוון הנכון, ואילו על-פי הסקר האחרון - רק 44%. בסך הכול, 67% מהאמריקאים מביעים חוסר שביעות רצון מהתפקוד של טראמפ בבית הלבן, כשליש מהם רפובליקנים.

הכישלון של טראמפ בחודש שעבר לבטל את חוק ביטוח הבריאות "אובמה-קייר" ולהעביר חוק בריאות משלו, בפעם השנייה השנה, תרם לאובדן האמון בו. 68% מהאמריקאים אמרו כי הם אינם מרוצים מהטיפול שלו בסוגיית ביטוח הבריאות.

92% מהדמוקרטים: "טראמפ לא מבין אותנו"

הסקר נערך אחרי קיץ סוער ורצוף עליות ומורדות מבחינתו של הנשיא, שכלל גם עזיבות מרובות מתוך הכוורת הפנימית של טראמפ, לרבות ראש הסגל, היועץ האסטרטגי הבכיר ודובר הבית הלבן. על אף מינויו של הגנרל בדימוס ג'ון קלי לתפקיד ראש הסגל שהחזירה קצת יציבות לחדר הסגלגל, הנשיא עדיין הצליח לעורר לא מעט מחלוקות, בין היתר כשהאשים את "שני הצדדים" באלימות בין גזענים לבנים ומפגינים מנגד בשארלוטסוויל, וירג'יניה.

מבין כלל הנושאים עליהם נשאלו בסקר, רק בנושא הכלכלי נרשמה עלייה בתמיכה בטראמפ. אך אפילו בנושא הזה, 56% מהנשאלים אינם מרוצים מניהול הכלכלה האמריקאית, לעומת 42% שתומכים בו.

92% מהנשאלים בקרב מצביעי המפלגה הדמוקרטית ו-69% מאלה המגדירים עצמם "עצמאיים" טוענים כי טראמפ לא מבין את הבעיות שלהם במידה טובה או כלל אינו מבין. גם בקרב הרפובליקנים, רק 42% מהנשאלים השיבו כי טראמפ מבין אותם טוב מאוד, בעוד 32% השיבו כי הוא מבין אותם במידה סבירה. אך אפילו פחות מטראמפ, אזרחי ארה"ב רוחשים מעט מאוד אמון למחוקקיהם בקונגרס. רק 18% מהנשאלים השיבו כי המחוקקים בבית הנבחרים ובסנאט מתפקדים כראוי.