השקעה בביטקוין - כל הדרכים להשקיע במטבע הוירטואלי

הביטקוין נהפך לטרנד החם ביותר בשנה האחרונה ■ מהן הדרכים להשקיע בו? ■ האם ימוסו רווחי השקעה בביטקוין?

ביטקוין / צילום: רויטרס
ביטקוין / צילום: רויטרס

ביטקוין הוא המטבע הדיגיטלי הראשון בעולם. אחריו כבר צצו 400 מטבעות וירטואליים, אבל הוא עדיין המוביל, עם 80% מהיקף הפעילות הכולל של המטבעות הדיגיטליים. הביטקוין הוא מהפכה אמיתית בשוק המטבעות, למרות שיש עדיין הרבה שאלות פתוחות ביחס אליו - מומחים בעלי שם טוענים מצד אחד שמדובר במכשיר לגיטימי וכלכלי שישנה את התפיסה בה אנו רואים את המערכת הפיננסית הקיימת; אחרים מנגד טוענים שאין לו זכות קיום.

כנראה שהאמת איפשהו באמצע - עד לביסוסו כמוצר רשמי שמקובל על ידי כל המערכות הפיננסיות בעולם הוא יעבור שינויים טכנולוגיים ורגולטורים, אבל בינתיים אין חולק על כך שמדובר בהשקעה הטובה ביותר של השנים האחרונות - הביטקוין מיום הקמתו ב-2009 הניב רבבות אחוזים, ובשנתיים האחרונות מאות אחוזים. אז האם זו בועה? כאן תוכלו להרחיב על הביטקוין - מאיפה הוא הגיע, מה השיטה הטכנולוגית, ולאן הוא הולך.

ונניח שאתם מחפשים חשיפה לביטקוין - אז ראשית - זהירות, מה שעולה יכול לרדת והרבה. זו השקעה בסיכון, זו השקעה תנודתית מאוד, זה מטבע שבעיני חלק מהמומחים נתפס כמוצר בועתי, אם כי כאמור חלק חושב אחרת; ורק להבין את הסיכון - המטבע נסחר לפני שנים בודדות ב-200 דולר (אחרי ששנה קודם היה ב-1,200 דולר) ובשנתיים האחרונות הוא בריצת אמוק לאזור ה-5,000 דולר.

לשער הביטקוין (מעודכן)

אז תעשו שיעורי בית, ואם החלטתם להשקיע בביטקוין, מסתבר שיש כמה אפשרויות. אפשר להשקיע באופן ישיר - רכישה וקניית המטבע עצמו בזירת מסחר אינטרנטית. בשלב הראשון כדאי לפתוח ארנק פרטי ויש מספר אתרים שדרכם ניתן לפתוח ארנק וירטואלי (לצד אפליקציה) לרבות אתר Blockchain.com. בשלב הבא יוצרים חשבון באחת הבורסות של המטבעות הוירטואלים (זירות מסחר של מטבעות וירטואליים) לרבות poloniex , bitfinex, kraken ואז ניתן לקנות (ולמכור) ביטקוין ולהעביר אותו לחשבון האלקטרוני/ ארנק אלקטרוני.

חשוב להכיר את הזירה ולהבין את יכולת אבטחת המידע שלה, ואת מידת הפופולאריות שלה. בעבר היו פריצות בתדירות גבוה, הן אמנם פחתו, אבל עדיין קיימות.

קרן סל על הביטקוין

דרך השקעה עקיפה על הביטקוין היא ברכישת אופציות, חוזים עתידיים על הביטקוין. זה קיים בזירות מסחר שונות וזה צפוי להיכנס גם לזירות הפורקס והחוזים הגדולות. הדרך הזו עלולה להיות מסוכנת אם אתם ממנפים את ההשקעה, אז כאן נדרשת זהירות כפולה.

חוץ מזה אפשר לקנות ביטקוין בכספומטים - יש בארץ (בינתיים) כספומט אחד באחוזת בית 1. שם תוכלו לקנות ביטקונים, ואגב בימי ראשון בערב יש שם כינוס של המשקיעים והמאמינים במטבע הוירטואלי - החלפת דעות, עדכון בהתפתחויות ועוד.

הדרך שנראית על פניו כנוחה ביותר למשקיעים להיחשף לביטקוין היא דרך קרן סל שנסחרת בוול-סטריט - (Bitcoin Investment Trust (GBTC - מדובר בהשקעה הנוחה ביותר לרוב האנשים, בדיוק כפי שקונים מניה, קרן סל, השקעה אחרת בבורסה האמריקאית, אפשר דרך המחשב, דרך היועץ בבנק לבצע עסקה לרכישת קרן סל על הביטקוין. הקרן שואפת להשיג תשואה זהה לזו של הביטקוין. היא לא מתחייבת אבל לרוב היא קרובה לכך. הסימבול של הקרן רק נחדד את הנקודה הוא - GBTC , תצטרכו את הסימבול לצורך ביצוע עסקאות. אבל רגע לפני נזהיר ונזכיר שהביטקוין עלה המון, הוא אחת ההשקעות הטובות של השנתיים האחרונות, וכלל לא בטוח שמה שעולה ימשיך לעלות!

האם ההשקעה חייבת במס?

נניח שסחרת בביטקוין והרווחתם - האם זה חייב במס הכנסה בארץ? ובכן - זו שאלה מעניינת, בפועל רבים מאוד לא מדווחים על העסקאות האלו ולא משלמים מס, אבל על פי טיוטא של רשות המיסים - המטבעות הווירטואליים, לרבות ביטקוין, אינם מהווים "מטבע" לעניין פקודת מס הכנסה ולכן אין להתייחס לפעילות בהן כמו לפעילות מט"ח - המרה , אחזקה וכו', אלא יש להתייחס לפעילות במטבעות האלו כפעילות במניות, ופעילות במניות מחויבת במס (להבדיל מפעילות במטבעות בחשבון אישי/ פרטי) לטיוטא הזו יש השלכות גדולות מאוד על קהילת המשתמשים במטבע, הרי חלק גדול מהם קונה לגישתו מטבע, לא השקעה ספקולטיבית, לא מניות; חלק מהם גם משתמש במטבע לצרכים שוטפים - ישיבה במסעדה, וכו'. אז זה לא בדיוק מניה.

אגב, עמדת רשות המיסים אינה חקיקה, והיא אינה מגובה בפסיקה (פשוט אין עדיין פסיקה בעניין), אבל היא כמובן חשובה והיא הקו המנחה הקיים לפעילות ההשקעה בביטקוין בארץ.

ואולי לפני שאתם מתעניינים בלסחור ולהשקיע בביטקוין, כדאי לכם להבין את המסחר במטבעות (דולר, אירו, ליש"ט ועוד). המסחר הזה הוא הבסיס למסחר בביטקוין, ואולי הוא לא תנודתי כמו הביטקוין, אך הוא גם מסוכן (באם יש מינוף), וגם הוא מלא באדרנלין - כאן , תוכלו להרחיב על מסחר במטבעות.

מדריכים קשורים:

בלוקצ'יין - הרעיון מאחורי המטבעות הוירטואליים

ביטקוין - האם זו בועה?

* המדריך נכתב על ידי כותבי מערכת האתר הון, מדריכים פיננסיים. המידע והנתונים במאמר אינם מהווים המלצה לרכוש או למכור מניות, קרנות נאמנות וניירות ערך אחרים; וכן אינם תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם.