פנייה ליועמ"ש: "לתקן את פקודת המשטרה בנושא ההפגנות"

יום אחרי שבג"ץ קיבל את העתירה נגד החלטת המשטרה להתנות בקבלת רישיון את ההפגנות המתקיימות בכיכר גורן בפ"ת, התנועה לטוהר המידות מבקשת לתקן את ההנחיה של היועמ"ש ואת פקודת המשטרה בנושא

הפגנה סמוך לביתו של היועץ המשפטי לממשלה / צילום: אביב חופי
הפגנה סמוך לביתו של היועץ המשפטי לממשלה / צילום: אביב חופי

יום אחרי שבג"ץ קיבל את העתירה שהופנתה נגד החלטת המשטרה להתנות בקבלת רישיון את ההפגנות המתקיימות בכיכר גורן בפתח-תקווה, בסמוך לבית היועמ"ש אביחי מנדלבליט, מתחיל התהליך לשינוי החקיקה וההנחיות בנושא.

התנועה לטוהר המידות פנתה היום (ב'), באמצעות עורכי הדין יובל יועז ודורון ברקת, למנדלבליט וליועצת המשפטית של המשטרה, תנ"ת אילת אבישר, בבקשה לתקן את ההנחיה של היועמ"ש ואת פקודת המשטרה בנושא, לאור פסק הדין של בג"ץ.

"מדברי בא-כוח המדינה בעניין ההפגנות בפתח-תקווה עולה בבירור כי הפרשנות הניתנת כיום על-ידי המדינה להנחיית היועץ המשפטי לממשלה בנושא חירות ההפגנה וכן לפקודת המטה הארצי בנושא רישוי אספות ותהלוכות אינה תואמת את פסיקתו של בית המשפט, ועל כן אינה עולה בקנה אחד עם הדין הקיים השורר בארץ", כתבה התנועה לטוהר המידות.

למשל, לדברי התנועה, באמצעות עורכי הדין יועז וברקת (שאף ייצגו כמה מהעותרים לבג"ץ בעניין ההפגנות), "המדינה סבורה כי המטרד הנגרם לתושבי השכונה בשל ההפגנה המתקיימת בה מהווה עילה מספקת בידי המשטרה לעשות שימוש בסמכותה לפיה פקודה, ולא לאשר את קיום ההפגנה המבוקשת באותו מקום".

מכך אנו למדים, כתבו יועז וברקת בפנייתם, כי המדינה מסיקה שבסמכותה לא לאשר קיום הפגנה במיקום פלוני, אך בשל המטרד שבדבר - זאת על אף שנקבע בשורה של פסקי דין, וביתר שאת בפסק הדין בעניין פתח-תקווה, כי חופש הביטוי והזכות למחות גוברים על זכותם של התושבים להימנע ממטרד זה.

בתוך כך, פיקוד המשטרה הבכיר יקיים בקרוב דיונים עם הפרקליטות כדי לבחון את השפעת פסק הדין של בג"ץ מאתמול על המשטרה. בין היתר, ייבדק האם יש צורך במתן הנחיות חדשות לשוטרים בנוגע ליחס שיש לגלות למפגינים ולהפגנות.

ההפגנות בכיכר גורן נערכות כבר חודשים ארוכים, במחאה על שחיתות שלטונית ועל אופן הטיפול בחקירות הפליליות המתנהלות נגד ראש הממשלה, בנימין נתניהו. לאחר שההפגנות הלכו וגדלו, אסרה המשטרה על קיומן ללא רישיון, והמפגינים נאלצו לפנות לבג"ץ כדי שיאפשר להם להמשיך לקיים את המחאה.

אתמול (א') פסקו שופטי בג"ץ, אסתר חיות (הנשיאה הנכנסת של העליון), עוזי פוגלמן ויורם דנציגר, פה-אחד, כי אין מקום להתנות את המשך קיומן של ההפגנות בכיכר גורן בקבלת רישיון מהמשטרה מראש.

בית המשפט הוסיף וציין בפסק דינו כי עצם הדרישה הקבועה בפקודת המשטרה לקבלת רישיון מראש להפגנות "בנושא בעל עניין מדיני" היא שריד שנותר בספר החוקים הישראלי מתקופת המנדט, וכי הגיעה העת שהמחוקק יבחן את האפשרות לבטלו או לשנותו. שופטי העליון הדגישו כי דרישה כזו אינה מקובלת ואינה נהוגה במדינות דמוקרטיות-מערביות, ועל אחת כמה וכמה אין למצוא במדינות כאלה דרישה לקבלת רישיון מראש להפגנה על-פי אמת-מידה הנוגעת לתוכן ההפגנה.

השופטים ציינו כי יש לאפשר את המשך קיומן של ההפגנות במקום גם כשלוקחים בחשבון את הגידול שחל בחודשים האחרונים בהיקף המשתתפים בהן, המגיע לפי הערכות המשטרה לכ-2,500 איש (לא כולל הפגנת-הנגד מטעם תנועת הליכוד).

עם זאת, נקבע כי המשטרה רשאית מכוח הסמכויות הנתונות לה בחוק להציב תנאים לקיום ההפגנות בכיכר גורן, לשם שמירה על הסדר הציבורי במקום ולשם מניעת פגיעה ברגשות הדת של תושבי השכונה; וכן כי היא רשאית לבחון בעתיד את המשך ההפגנות בכיכר גורן, ככל שיהיה שינוי נסיבות אשר יצדיק זאת.