השעיית הכרזת העצמאות: ספרד דורשת הבהרות מקטלוניה

אחרי שבקטלוניה חתמו על מסמך שמכריז על עצמאות, אך השהו את יישומו, ראש ממשלת ספרד דורש תשובות ש"יקבעו את האירועים העתידיים" ■ הוא החל בשלב הראשון של ההליך שמאפשר שלילת האוטונומיה מקטלוניה

מריאנו ראחוי / צילום: רויטרס
מריאנו ראחוי / צילום: רויטרס

יממה לאחר שנשיא קטלוניה, קרלס פיוג'דמון, נאם בפני הממשלה הקטלונית, על מנת "להסביר את השלכות משאל העם" בנוגע להכרזת עצמאות חד-צדדית מספרד וביקש להשהות את ההחלטה משום שלדבריו המשבר יכול להיפתר רק באמצעות משא ומתן, ראש הממשלה הספרדי זורע היום (ד') בלבול נוסף בכאוס, ושואל את קטלוניה: האם הכרזת עצמאות, או לא? 

הנשיא טען  כי חבל קטלוניה זכאי לקבל עצמאות והוסיף כי משאל העם שנערך בתחילת החודש היה "משאל של הגדרה עצמית" במהלכו הצביעו הרוב "כן" לעצמאות. בהמשך הגיע הנשיא לעיקר נאומו ואמר: "אבקש מהפרלמנט להשהות את ההכרזה על עצמאות על מנת לקיים דיאלוג".

פיוג'דמון גינה בנוסף את התנהלות משטרת ספרד, שפעלה למניעת משאל העם שהתקיים בתחילת החודש. "מטרתם הייתה לזרוע פחד ופאניקה, ולגרום לאנשים להישאר בבית", האשים. "אולם זה השתבש - הם לא השיגו את מטרתם, בגלל שיותר משני מיליון בני אדם יצאו חרף הפחד".

"אנחנו לא פושעים ולא משוגעים. אנחנו אנשים רגילים שרק רוצים להצביע. אנחנו מוכנים לדבר ולנהל דיאלוג. אין לנו דבר נגד ספרד, אנחנו רוצים להבין אותה טוב יותר. במשך שנים היחסים לא עבדו וכעת הם כן מתנהלים".

היום ביקש מריאנו ראחוי מממשלת קטלוניה לפזר את הערפל, ולהבהיר את כוונותיהם, כשהוא מתייחס לצעד חסר התקדים של השעיית החלטת ההכרזה. מה שתרם ככל הנראה לבקשתו ל"הבהרת המצב" היא העובדה כי קטלוניה תורמת לא מעט לכלכלת ספרד. קטלוניה אחראית ללא פחות מ-20% מהתוצר של ספרד.

הקבינט הספרדי הסכים לדרישת ראחוי לשלוח שאילתה רשמית לממשלת קטלוניה, מה שיסלול את הדרך להפעלת סעיף 155 של החוקה הספרדית, אקט שיאפשר לממשלה לקחת שליטה על האזור ולמנוע את הכרזת העצמאות שהכריז חבל הארץ.

"הקבינט הסכים הבוקר לשאול באופן רשמי את הממשלה הקטלונית האם בכוונתם לדבוק בכוונתם להכריז עצמאות, ולפזר את הבלבול הציבורי שנוצר אתמול בעקבות נאומו של נשיא קטלוניה".

"הבקשה הזו, אשר מגיעה לפני שנבחר להפעיל את סעיף 155 של החוקה, מטרתה להבטיח לאזרחינו את השקיפות והביטחון שהחלטה כל כך חשובה דורשת".

ראש הממשלה הסביר כי המטרה היא להבטיח את ביטחונם של אזרחי ספרד. "הבקשה, עוד טרם הפעלת האמצעים שהממשלה יכולה להפעיל תחת סעיף 155 לחוקה, מנסה להציע ביטחון ושקיפות כפי שאירוע מהסוג הזה דורש".