טראמפ בנאום תוקפני: ללא שיפור ההסכם עם איראן - הוא יבוטל

למרות דברי טירלסון שאיראן אינה מפרה את הסכם הגרעין ■ טראמפ מעביר את ההסכם לקונגרס שיבחן הגברת הפיקוח על איראן ■ אם לא נצליח להגיע להסכם עם הקונגרס ובנות בריתנו - ההסכם יבוטל

דונלד טראמפ/ צילום: רוייטרס
דונלד טראמפ/ צילום: רוייטרס

הנשיא טראמפ פתח הערב את נאומו בנושא הסכם הגרעין בין איראן לבין 6 המעצמות והודיע שאינו מתכוון לחתום על המסמך המאשרר שאיראן עומדת בהתחייבויותיה לפי ההסכם, וזאת על אף שמזכיר ההגנה טילרסון הודיע לפני כשעה ש״מבחינה טכנית״ אין כיום הפרות של איראן.

טראמפ חיפש את דרך הביניים: מצד אחד, לא היה מעוניין לחתום על המסמך עליו נשיא אמור לחתום מדי 90 יום. מן הצד השני, מאחר ואין בידיו ראיות להפרה טראמפ העביר את ההסכם לקונגרס ושם יציע להחמיר את הפיקוח על איראן באמצעות חקיקה שהוצעה על ידי שני סנטורים רפובליקנים טום קוטון ובוב קורקר שתאפשר ״נקודות יציאה״, בהן יושבו מידית הסנקציות על איראן.

טראמפ אמר ״היום אנחנו נוקטים צעדים משמעותיים כדי להביא לכך שאיראן, לעולם לא תגיע לנשק גרעיני. המשטר האיראני ממשיך בתוקפנתו במזרח התיכון. מאז 1979 הם האיראנים נמצאים תחת משטר רדיקלי אשר נטל את עושרם ואת צמיחתם של אזרחי איראן. מאז 1979, מן היום שבו הם השתלטו ולקחו בשבי דיפלומטים אמריקאיים, המשטר תחת הנהגה קיצונית״.

טראמפ סקר את פעולות הטרור של האיראנים כלפי כוחות אמריקאיים בבירות ב 1984, ובאפריקה ב 1996. ״האיראניים סיפקו חימוש ואימונים לכוחות של אל קעידה שפעלו נגד חיילים אמריקאים באפריקה״ והמשיך ודיבר על המעורבות שלהם בעיראק ״הם ממשיכים במעשי הטרור שלהם עד להיום , בכל רחבי העולם ונותנים סיוע והדרכה לחמאס, חיזבאללה, אל קעידה, תוך שהם מפיצים נשק וטרור בעולם״.

״ארה״ב אינה המטרה היחידה של הדיקטטורה האלימה הזו. הם מדכאים את אנשיהם, אוסרים סטודנטים איראנים, מפיצים אלימות בתימן וסוריה. בסוריה הם תומכים במעשי הזוועה שמבצע אסד, כולל מביעים תמיכה להתקפות הכימיות של אסד נגד אזרחיו, לרבות ילדים״.

טראמפ ציין שהממשל הקודם, ממשל אובמה, הסיר את הסנקציות ממש לפני שהממשל עמד לקרוס כתוצאה מן הסנקציות הקשות שהוטלו עליו. ״ההסכם עם איראן היה אחד הדברים הגרועים ביותר שארה״ב ביצעה״.

עלינו לבצע מו״מ עם מדינות זרות כך שהאינטרסים שלנו ייצוגו באופן טוב בהרבה, אמר טראמפ.

טראמפ הוסיף: המשטר האיראני קיבל סכום במזומן באמצעות העברה במטוסים בסך של 1.7 מיליארד דולרים. ״אני תוהה לאן הלך כל הכסף הזה״, הוא אמר כשהוא מצביע על כך שזה כסף ששימש לרכישת נשקים והפעלת טרור.

מה הייתה מטרת ההסכם? לדחות את התוצאה רק לטווח קצר. זו תוצאה לא מקובלת. בממשלים אחרים, מנהיגים היו צריכים לחשוב על מאה שנים קדימה, לא עשור קדימה. ״מה שנעשה- נעשה, וזו הסיבה שהגענו עד הלום".

טראמפ פירט את הבעיות בביצוע של איראן, העובדה שאיראן מציינת שלא תיתן בעתיד לפקחים להיכנס. ״אנשים רבים מאמינים גם שאיראן מקיימת כיום מסחר עם צפון קוריאה״ אמר טראמפ. ״על פי נוסח ההסכם, הוא אמור היה לתרום ליציבות באיזור, אך תחת זאת איראן ממשיכה לייצר טרור וחוסר יציבות, והכי חשוב, איראן לא מקיימת את ׳רוח ההסכם׳. ולכן לאחר התייצעות עם בנות בריתנו, אני מציעה אסטרטגיה חדשה לגמרי.

ראשית, נעבוד עם בנות בריתנו, שנית נטיל סנקציות נוספות על המשטר האיראני. שלישית, נגביל את פיתוח תוכניות הטילים ורביעית, נבלום את פיתוח תכנית הגרעין.

ביצוע התכנית שלנו תתחיל בהטלת סנקציות קשות על משמרות המהפכה. טראמפ סקר את המעשים של משמרות המהפכה, כולל מעורבותם בסוריה, איום ברצח השגריר הסעודי על אדמת ארה״ב (אשר סוכל על ידי האמריקאים ב 2011). אני קורא לבנות בריתנו להצטרף אלינו בהתמודדות עם משמרות המהפכה, ציין טראמפ.

אם לא נצליח להגיע להסכם עם הקונגרס ובנות בריתנו - ההסכם יבוטל. אמר טראמפ.