במקום תחנת חלל בינ"ל: כך נראית התוכנית ליישוב הירח

בשבוע שעבר התקיימה הוועידה הפלנטרית האירופית, ובה נחשפה תוכנית שאפתנית ליישוב הירח, כתחליף לתחנת החלל הבינלאומית שעתידה לסיים את פעילותה ב-2024 ■ מדובר בפעולה יקרה ומורכבת שכרוכה בשיתוף-פעולה עם חברות פרטיות כמו SpaceX או Blue Origin

ירח / צילום: רויטרס
ירח / צילום: רויטרס

מפנטזים לגבי דירה על הירח? בתוך פחות מ-30 שנה תוכלו להגשים את הפנטזיה שלכם. לטענת מדענים מסוכנות החלל האירופית (ESA), עד 2040 ניתן יהיה ליישב את הירח הודות לטכנולוגיית הדפסה תלת-ממדית ותבואה שניתן יהיה לגדל במקום.

לטענת ברנרד פוינג, מדען צרפתי וראש אגף מחקר הירח ב-ESA, ניתן יהיה להקים יישוב של למעלה מ-100 אנשים. לטענתו, בני אדם יוכלו ליישב את הירח, לפתח בו תחומי חקלאות ובסופו של דבר להקים משפחות במקום.

על-פי התוכנית, המשלחת החלוצית תכלול כ-10 אנשים ותורכב ממהנדסים, טכנאים ומדענים. נכון לעכשיו, המשלחת הראשונית מתוכננת לצאת בשנת 2030.

"בשנת 2050 יכולים להיות אלף תושבים על הירח", מספר פוינג. "מאוחר יותר, באופן טבעי, ייווצרו משפחות במקום".

הרעיון המרכזי מאחורי התוכנית ליישוב הירח הוא שהמקום ישמש תחליף לתחנת החלל הבינלאומית, שעתידה לסיים את פעילותה בשנת 2024.

לפני שאתם רצים לבנק כדי להוציא משכנתא על וילה בירח, חשוב להדגיש כי משלחת אנושית אל הירח אינה דבר של מה בכך. מדובר בפעולה יקרה ומסוכנת, הרבה יותר מאשר לשלוח אנשים לרחף בתחנת חלל סביב כדור הארץ. מומחים בתחום מאמינים שהדרך היחידה בה התוכנית תוכל להצליח היא רק באמצעות שיתוף-פעולה עם חברות פרטיות - כמו SpaceX או Blue Origin.

דבר נוסף שיכול לעכב את המשלחת היא העובדה שאנשי ה-ESA עדיין לא הצליחו לשכנע את מנהיגי העולם בנחיצותה של פעולה זו. מעבר לזה, אנשים רבים מאמינים שהרבה יותר הגיוני ליישב את מאדים מאשר את הירח, ביניהם אילון מאסק, מייסד SpaceX. לטענתו, האטמוספרה של "הכוכב האדום" מתאימה יותר לגידולים חקלאיים, וכוכב הלכת זוכה ליותר קרני שמש מאשר הירח.