גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

להיצמד לאג"ח שקליות או לשקול מעבר לצמודות?

הידיעות על עלייתה היו מוקדמות - האינפלציה נותרה נמוכה, וכך כנראה היא תהיה גם בטווח הקרוב ובמצב הנוכחי ■ האם זה אומר שלא כדאי להשקיע באגרות החוב הצמודות - לא בקצרות ולא בארוכות?

להיצמד לשיקליות / צילום: שאטרסטוק
להיצמד לשיקליות / צילום: שאטרסטוק

בשנים האחרונות, ובכלל זה גם ב-2016 וברבעון הראשון של 2017, אגרות החוב הממשלתיות הצמודות למדד פיגרו מאוד בתשואות שהן העניקו למשקיעים בהן מול התשואות של אג"ח ממשלתיות שקליות. הסיבה ברורה: אינפלציה נמוכה עד כדי שלילית, יצרה העדפה ברורה לאג"ח שקליות לא צמודות.

האינפלציה הגבוהה יחסית ברבעון השני של 2017, שהביאה אותה לקצב שנתי שהגיע לשיעור של כ-0.8% במונחים שנתיים, יצרה היפוך ציפיות והיה נדמה שמגמת ההעדפה של האפיק השקלי על-פני הצמוד מתחילה להשתנות.

ואכן, האפיק הממשלתי הצמוד רשם ברבעון זה תשואה של 0.8% לעומת 0.7% באפיק הממשלתי השקלי, וגם בתחום הקונצרני החלק הצמוד עשה תשואה טובה יותר מהחלק השקלי.

אלא שאז הגיע הרבעון השלישי, ושוב נרשמה "עליונות" של האפיק השקלי, קצב האינפלציה השנתי חזר לרדת, ובמקביל ירדו גם מאוד הציפיות האינפלציוניות הנגזרות מהתשואה לפדיון, דהיינו - קדימה, של אגרות החוב השקליות לעומת הצמודות.

שקל חזק, אינפלציה נמוכה במיוחד

הסיבה העיקרית נבעה מהירידה החדה של המדד בחודש יוני בשיעור של 0.7%, משמעותית מתחת לממוצע החזאים, שציפו לירידה של 0.1%. חלק מהירידה החדה במדד נבעה מהשינוי המתודולוגי שערכה השנה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה במדידת פרטי הלבשה והנעלה וירידה חדה במחירי הפירות והירקות.

אך גם בנטרול רכיבים אלה, לא נרשמו לחצים אינפלציוניים בכלכלה המקומית, כאשר מדדי המחירים לצרכן ברבעון זה הושפעו בעיקר מהייסוף החד של השקל שהגיע, השפעה שהגיעה בפיגור. גם בסעיף הדיור, שמהווה רבע מהמדד, ניכרת מגמת האטה בקצב עליית מחירי השכירות, מרמה שנתית של 2.5% לרמה של 1.5% בלבד.

כיום, הציפיות לאינפלציה נסחרות סביב רמות שפל, כאשר השוק מתמחר אינפלציה שלילית קלה בשנה הקרובה, כ-0.2% ציפיות אינפלציה לשנתיים, ו-0.9% ו-1.4% לחמש ועשר שנים בהתאמה.

גם אם נבחן את ציפיות האינפלציה ל-30 שנה, נגלה שהן ירדו מרמות של 2.3% לפני כשנה לרמה של 1.8% כיום. כך שהשוק שוב חזר "למאניה דפרסיה" בתחום האינפלציה ומתמחר סביבת אינפלציה נמוכה מאוד בשנים הקרובות.

לירידה החדה בציפיות האינפלציה של השוק בישראל ישנם מספר גורמים:

אחד הגורמים העיקריים לאין-פלציה בישראל נובע ממאמצי הממשלה להורדת יוקר המחייה בישראל, ביניהם מדיניות השמיים הפתוחים, שמוזילה באופן משמעותי את מחירי הנסיעות לחו''ל; הגברת החשיפה ליבוא לצורך הגדלת התחרותיות במשק, רפורמה בטלוויזיה הרב-ערוצית ועוד. גורם דיפלציוני נוסף הינו השקל החזק, שנמצא ברמות שיא אל מול סל המטבעות על רקע ההשקעות הריאליות בדרך של רכישת חברות, אקזיטים, והעודף בחשבון השוטף שלוחצים לייסוף המטבע.

בל נשכח את הטכנולוגיה, שגם לה יש עוצמה דיפלציונית ניכרת. בין אם זה הקניות און-ליין באינטרנט תוך השוואת מחירים והמודעות הצרכנית של חלק גדל והולך בקרב הציבור בישראל, מה שמאלץ את בעלי העסקים להוזיל מחירים, ובין אם זו הירידה בהשקעות מצד החברות בעולם טכנולוגי, מה שמאפשר להן להוזיל מחירים.

בנוסף, גם התמתנות התרומה של סעיף הדיור למדד, שבשנים האחרונות היה מהגורמים היחידים לאינפלציה במשק, תורמת לסביבת אינפלציה נמוכה.

גורמים אלה שלעיל, הביאו שסביבת האינפלציה ממשיכה להיות מתונה מאוד ורשמה עלייה מצטברת של כ-1% בלבד בחמש השנים האחרונות, נמוך משמעותית ממרבית המדינות המפותחות, כפי שניתן לראות בגרף המצורף.

פערי ציפיות האינפלציה

להרוויח מהתיקון למעלה כשיבוא

מנגד, ישנם סימנים שיכולים להביא לעלייה בסביבת האינפלציה בשנים הקרובות.

ראשית, השכר הריאלי במשק ממשיך לטפס - בשל העלאת שכר המינימום, בגלל הדפלציה בשנים האחרונות וכן על רקע לחצי שכר בשוק עבודה חזק. שוק העבודה בישראל נמצא כיום "בתעסוקה מלאה", כאשר רמת האבטלה עומדת על שיעור של 3.8% בלבד תוך, כדי כך ששיעור ההשתתפות בכוח העבודה נמצא קרוב לשיאו.

בנוסף, אנו עדים למגמת שיפור בצמיחה העולמית, ולגידול בסחר העולמי, שעשויים להביא לעלייה מחודשת באינפלציה בחו''ל, שתשפיע על השוק המקומי. גם עלייה במחירי הסחורות אם תתרחש, עשויה לתרום ליבוא אינפלציה.

בנוסף, ייתכן שהשנה נראה שינוי מצד השקל לכיוון פיחות, בעיקר מול הדולר, תחת הנחה שהשיפור בצמיחה יביא להמשך העלאות ריבית בארה''ב ולהמשך התרחבות בפערי הריביות בין ישראל לבין ארה"ב.

למה לא בצמוד הארוך?

במבט קדימה, עולה השאלה מבחינת אלוקצייה בתיק ההשקעות, האם המשקיעים צריכים להמשיך ולהעדיף כיום את האפיק השקלי על הצמוד, או להיפך?

להערכתנו, בשל העובדה שציפיות האינפלציה נמצאות כיום ברמה כה נמוכה, בגלל הקושי מצד המשקיעים לראות אינפלציה באופק, יש לבחון בחודשים הקרובים הסטה חלקית לאפיק הצמוד. הפתעה לחיוב במדדים הקרובים בישראל לצד המשך עלייה באינפלציה בעולם, עשויים לייצר תיקון כלפי מעלה באגרות החוב הצמודות.

ואם כבר עולה עדיפות קלה לאפיק הצמוד, כיצד לשבת על עקום התשואה הצמוד: קצר, בינוני או ארוך?

להערכתנו, עולה העדיפות לקניית הציפיות בטווחים הקצרים-בינוניים לפדיון על-פני הטווחים הארוכים, תוך עדיפות לאג''ח קונצרני בדירוג גבוה על-פני אג''ח ממשלתי.

מחזיקי האג"ח הצמודות הארוכות נהנו עד כה כתוצאה מהירידה בתשואות לפדיון תוך ירידת תלילות העקום מחד, אך מאידך הפסידו ביחס לאג"ח השקליות מהירידה בציפיות האינפלציה. באג"ח הצמודות הקצרות המצב היה כמובן פחות מזהיר בשנים האחרונות בשל הדפלציה. הרווח שהגיע מירידת התשואות הפך להפסד בגלל הירידה בציפיות האינפלציה.

כך, מדד האג"ח הצמוד הממשלתי לטווחים 0-2 שנים ירד ב-5 שנים האחרונות ב-3.8%, כאשר מדד האג"ח הצמודות לטווחים של 5-10 שנים עלה ב-15.8%.

מחזיקי האג"ח הצמודות הארוכות מעדיפים אותן על-פני האג"ח הקצרות בגלל שתי סיבות:ראשית, הם סבורים שציפיות האינפלציה בניירות הארוכים נמוכות מדי, כיום כאמור בין 1.2% ל-1.8%, ויעלו כאשר האינפלציה תחזור.

שנית, הפסדים בניירות הארוכים בגלל האינפלציה המפתיעה כלפי מטה, כפי שהיה בחודשים האחרונים, קטנים יותר אם בכלל מאשר בניירות הקצרים, ש"חוטפים את כל ההפתעה במדד".

אולם, ככל שפערי ציפיות האינפלציה בין אגרות החוב הקצרות לאגרות החוב הארוכות עולים ופערי התשואות ביניהם יורדים, כפי שרואים בגרף המצורף, היתרון של הצמודים הארוכים ביחס לקצרים הולך ופוחת גם במקרה שהאינפלציה תמשיך להיות נמוכה. אם לעומת זאת, האינפלציה תעלה, הצמודות הארוכות לא יספקו הגנה למחזיקים בהם, מכיוון שתלילות העקום הצמוד תעלה, בדיוק כפי שהיא ירדה בשנים האחרונות, תוך כדי הירידה בסביבת האינפלציה. די בכך, שתלילות העקום הצמוד תעלה רק במעט כדי לגרום להפסדים כבדים למחזיקי האג''ח הצמודות הארוכות, דבר שלהערכתנו מצביע על כך שאג''ח ממשלתיות צמודות ארוכות נחותות כיום כמעט בכל תרחיש.

כדאי לבחון את ציפיות האינפלציה ל-5 שנים בישראל, שעומדות על רמה של 0.9% אל מול ציפיות האינפלציה (פורוורד) ל-5 שנים בעוד חמש שנים, קרי הציפיות החל מהשנה החמישית עד לשנה העשירית, שעומדות סביב 1.7%.

הדבר מבטא את הצפי לאינפלציה נמוכה ב-5 השנים הראשונות, וחזרה קרוב לאמצע טווח היעד של בנק ישראל בשנים שלאחר מכן. הדבר מעיד על כך שהחלק הבינוני בעקום בישראל, ירד בצורה חדה על רקע סביבת האינפלציה הנמוכה, וזאת, לעומת החלק הארוך של העקום.

לכן, להערכתנו, "הישיבה" הנכונה כיום על העקום הממשלתי היא החזקה באפיק השקלי הארוך, בשל התלילות הגבוהה שלו, והחזקה באפיק הצמוד במח"מ קצר-בינוני, תוך עדיפות להחזקה באפיק הקונצרני הצמוד בדירוג גבוה על חשבון הצמוד הממשלתי.

הכותבים הם יו"ר בית ההשקעות מיטב דש ומנהל השקעות בקופות הגמל והפנסיה של מיטב דש. אין לראות בכתבה המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הזמנה לבצע רכישה או השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול שינויי שוק

אינפלציה מצטברת

עוד כתבות

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

שיתוף הפעולה החדש של איראן שמדאיג את ארה"ב

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, נטען כי האחים יוסי ושלומי אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק לבעלי המניות מהציבור בסכום הנע בין 146-232 מיליון שקל

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח, והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין - ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס