גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"חייבים למלא את קופת הביטוח הלאומי, דואגת לעתיד הילדים"

ח"כ נחמיאס-ורבין דורשת משרי האוצר והרווחה ליישם את הוראות סולבנסי המבטיחות את יכולת הפירעון של חברות הביטוח, גם על ביטוח לאומי ■ "מתקרב מועד הקטסטרופה"

ח"כ איילת נחמיאס-ורבין (המחנה הציוני), דורשת משר האוצר ושר הרווחה יישום מיידי של הוראות וחובות סולבנסי, החלות על חברות הביטוח בעולם ובארץ - גם על הביטוח הלאומי. במכתב לחיים כץ, משה כחלון, פרופ' אבי שמחון ראש המועצה לכלכלה, ודורית סלינגר הממונה על רשות שוק ההון הביטוח והחיסכון, היא כותבת: "המצב הנוכחי ידוע לכם, הביטוח הלאומי, שהוא 'חברת הביטוח הלאומית', ימצא עצמו בבעיית תשלומים כבר בעתיד הנראה לעין, ומדי שנה מתקרב מועד הקטסטרופה. לאחרונה, דובר על שנת 2045, אבל יש הערכות שמקדימות לשנת 2038, וגם הערכות קיצוניות יותר שמצביעות על כך שהאיומים מרחפים מעל קצבאות הזקנה שייפגעו כבר ב-2017".

- לא הגזמת?

"אני עוקבת אחרי המצב של הביטוח הלאומי הרבה זמן ומוטרדת ממצב הביטחון הסוציאלי של הילדים שלנו. כל הזמן קורים דברים: סוגיות גיל הפרישה לנשים, סוגיות פרישה בכלל, רואים אנשים מבוגרים שפורשים ועדיין חייבים לעבוד כדי להיות מסוגלים להתפרנס בכבוד, בני ובנות 40 פלוס שיוצאים ממעגל העבודה ולא מצליחים לחזור אליו. כל אלה יוצרים חורים גדולים בביטוח הלאומי ובהפרשות לפנסיה. השינויים כל-כך רבים מהירים ודרמטיים, רואים את זה גם בשיעור הבלתי מועסקים, גם בדיון שמתקיים בעניין הקצבאות לנכים, דנים מעט מדי באפשרות לבטל את חוק לרון (החוק הקובע כי נכה מועסק המשתכר מעל רמה מסוימת יאבד את קצבת הנכות שלו - סק"ל). למה זה חשוב? כי כל הדברים הללו מרוקנים את הקופה של הביטוח הלאומי, ואנחנו חייבים לדאוג למלא אותה במקביל. אני מבקשת היום את מה שאנחנו דורשים מכל חברת ביטוח עסקית רגילה, וזה: לשמור ולהבטיח את האיתנות".

- ביטוח לאומי הוא לא חברת חברת ביטוח, זה תקציב המדינה.

"הביטוח הלאומי הוא חברת הביטוח הלאומית. אז נכון שהנחת העבודה הסמויה היא שתמיד, אם יהיה צורך, יהיה מאין למלא את החסר, כלומר מתקציב המדינה. אבל, קודם כול צריך לומר שעד היום העודפים שהיו בביטוח הלאומי הם שמימנו והם שעברו לתקציב המדינה השוטף, ולא להפך - ומדובר במיליארדים. גם צריך לומר שיש בביטחון הסוציאלי של אזרחי ישראל סוג של סבסוד צולב, שהרי הצעירים של היום ממנים את המבוגרים של היום, וספק אם בתורם, כשהם יהיו מבוגרים, יהיה מי שיסבסד אותם".

- ככה זה ביטוח, הצעירים של העתיד ייממנו את המבוגרים בעתיד שהם הצעירים של היום.

"אבל כשהסתכלו לפני 29 שנה אקטוארית לא ראו את הבור האקטוארי שאנחנו רואים היום. אולי כי מדובר בסוגיות פנסיה תקציבית שלא ידעו למדוד אז את ההשפעות וההשלכות שלהן, אולי בגלל סיבות אחרות. מבקר המדינה הצביע מזמן על כך שהביטוח הלאומי לא נערך כלל אקטוארית במשך שנים רבות. פעם אפילו לא היה שם אקטואר לעשות את זה. יש לומר בעניין זה שיובל שטייניץ כשר אוצר כן הבין את גודל הברוך ומינה ועדה לבחינת דרכים לשימור האיתנות הפיננסית של הביטוח הלאומי. ביוני 2015 הממשלה גם קיבלה את החלטה 145 בעניין, רק שמאז לא הצליחו לבצע הרבה.

"החלטה זו מכוונת בדיוק למה שאני מבקשת - להיכנס למהלך מרחיק לכת של הכללת הוראות סולבנסי גם על הביטוח הלאומי, כמובן בווריאציה שמתאימה לו. אין ברירה אלא לראות את השינויים שכבר קורים: העלייה בתוחלת החיים, ביטוח סיעודי ממלכתי שאין מנוס ממנו. על הזמן מתרחבים השימושים, אבל לא רואים את המקורות. לזה חייבים להתחיל להיערך ברצינות".

- אבל אלה היו חברות הכנסת מהמפלגות השונות, גם שלך, שחיסלו בשמחה, קפיצה וצהלה את ההצעה להעלאת גיל הפרישה לנשים.

"לא חברות הכנסת חיסלו את זה, אלא העובדה שהביאו לכנסת הצעה חלקית. בלי פתרון שמביא בחשבון את פערי השכר בין נשים וגברים, את המשרות החלקיות בשוק שמאוישות בעיקר בנשים. הרי כשמתגאים באבטלה של 4.5% כולם יודעים שזה לכל הפחות קשקוש, מפני שלא נכללים בזה משרות חלקיות וגם לא מובטלים לאורך שנים. ההצעה שהגיעה לכנסת גם לא כוללת את הטיפול במצב של כניסה ויציאה של נשים משוק העבודה בגלל לידת ילדים. כך שההצעה שהוגשה של ידי משרד האוצר הייתה חלקית, לכן אי-אפשר היה לקבל אותה".

- נחזור לביטוח הלאומי ודרישת הסולבנסי. יש מדינה בעולם שעושה את זה?

"הביטוח הלאומי שלנו לא זהה למנגנוני הסושיאל סקיוריטי בעולם המערבי. ניסיתי להבין אם יש עוד ביטוח לאומי שמצוי בכזו רמת גירעון, ולא הצלחתי למצוא. אולי יש, אבל בכל מקרה צרת רבים במקרה כזה איננה נחמת טיפשים".

- את למעשה מובילה לכך שלביטוח הלאומי יהיה הון עצמי משלו. במדינה של 8.5 מיליון תושבים צריך לזה כמה מאות מיליארדי שקלים.

"בפועל, הביטוח הלאומי יושב על הר הכסף שלנו כדי לממן את הקצבאות שצריך לממן. אני רוצה שאנחנו נדע מה העתודות שהמוסד צריך, מה המסלול ההדרגתי לבניית האיתנות הפיננסית שלו. אפשר לקרוא לזה הון עצמי ואפשר לקרוא לזה בניית עתודות. אני חושבת שהכלים של הסולבנסי, כפי שהם נדרשים לחול על חברות ביטוח, הן המסלול הנכון כי זהו ארגז כלים חשוב שדרכו אפשר לשרטט תרחישי קיצון וגם להגיע להבנה טובה של מה צריך לעשות - וזה מבלי ששמנו מאות מיליארדי שקלים. אנחנו בכלל לא שם. אנחנו במקום שבו הביטוח הלאומי אומר שבקרוב, אולי בקרוב מאוד, אפשר שלא יהיה לו כסף לשלם קצבאות זקנה".

- לא קיים גוף ממשלתי ציבורי שלא מתלונן כל הזמן שאין לו כסף. ואז, כשנכנס כסף, הם מגדילים שכר, מרחיבים גיוס עובדים.

"אני לא זוכרת שראיתי אי-פעם חריגות שכר בביטוח הלאומי, ואם צריך לייצר מנגנוני התייעלות, כמו שעושה היום השר חיים כץ בעניין הוועדות הרפואיות, אז זה מה שצריך לעשות. ברור בלי כל ספק שהמנגנון לא יכול להזין את עצמו, שהוא חייב לשרת את הציבור. את הבירוקרטיה ברור שצריך להשטיח, וכמה שיותר מהיר ויעיל אחרת המפולת תהיה עוד יותר מוקדם".

- הבטחת איתנות, זה די מיותר שכן הביטוח הלאומי נסמך על תקציב המדינה, כספי אזרחים.

"לא. אני לא מניחה שתקציב המדינה יהיה מסוגל לעמוד במטלה כלכלית כזו כבדה. אם מחברת ביטוח רגילה נדרש לעמוד בכללי הלימות הון, כפי שדורש הסולבנסי, זאת כדי שתוכל לעמוד בהתחייבויות שלה, ובזה מותנה, למשל, גם משיכת הדיבידנדים לבעלים - אז אי-אפשר להניח אוטומטית שחברת הביטוח הלאומית כן תוכל לעמוד בזה".

- את באופוזיציה, זו לא הצעה פוליטית שמנגחת את הממשלה?

"האמת, במקרה זה, ממש לא. הרי המצב לא נוצר בגלל הממשלה הזו ולא הקודמת. זו היסטוריה של מדינה. זה קלאסי שאנחנו רואים טווח קצר, לא מציצים כלל בטווח ארוך. זה בדיוק תפקידה של המועצה הלאומית לכלכלה, וזו בדיוק הדרישה שלי".

- אפשר שגם את שמה עין על מה שהשר כחלון מכנה "עודפי הכנסות", ובמקום הורדת מיסי חברות או מיסי עבודה את רוצה שכסף יעבור לביטוח הלאומי.

"אני לא מופתעת מהגישה של כחלון שאומרת שכאשר יש עודפי גבייה אז בואו נוריד מסים, אבל קודם כול צריך לזכור שמול זה יש כל הזמן קיצוצים רוחביים בתקציבי המשרדים הממשלתיים. לכן, שר האוצר חייב קודם כול להחליט מה קורה. יש לו, או אין לו. ובכלל, אכן חשבתי שבעיתוי הזה, כאשר מדברים על הכנסה גבוהה ברשות המסים, וכאשר יודעים שמדובר בהכנסה חד-פעמית שאולי לא תחזור על עצמה בשנה הבאה ואחריה - אנחנו חייבים לדון בבעיות האקוטיות גם של דור הילדים שלנו.

"אי-אפשר כל הזמן לחשוב רק על הבחירות הבאות, חייבים ראיה ממלכתית ארוכת טווח. אני לא מאלה שמדברים לא על 80 שנות החשמונאים ולא על 100 שנות נתניהו - אני בעניין של 300 שנים של עצמאות שהן רק ההתחלה להמשך - ולזה צריך להיערך".

- ייצא משהו אמיתי מזה?

"האמת, אף-אחד לא רוצה להתעסק בזה גם כי זה מסובך מאוד, גם כי זה לא מביא קולות בבחירות, ובכלל מעטים מאיתנו, הפוליטיקאים, יהיו פה כשהגירעון בביטוח הלאומי יתפוצץ בפרצופם של ילדינו".

- מה הן תקנות סולבנסי?

בסוף 2009 אימץ הפרלמנט האירופי סדרת הוראות והנחיות בשם סולבנסי 2 (solvency 2), שאומצו גם בישראל. המטרה היא ליצור משטר אחיד לפיקוח על חברות הביטוח כדי להבטיח את יציבותן ויכולת הפירעון שלהן ולתמוך בשוק ביטוח יעיל וגמיש

עוד כתבות

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת תל אביב לבינלאומיות

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין - ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם