מי אוהב אותך יותר ממני?

מה מיוחד כל-כך באפליקציה של הסטארט-אפ TBH?

מארק צוקרברג / צילום: רויטרס
מארק צוקרברג / צילום: רויטרס

זהו סיפור שצריך לקרוא מספר פעמים כדי להשתכנע באמינותו. בקיץ האחרון הוקמה חברת סטארט-אפ בעמק הסיליקון, עוד מיזם בקטגוריית הרשתות החברתיות, שמטרתו היא לאפשר שיתוף של מסרים אנונימיים בין בני נוער. יזמי הסטארט-אפ הזה, TBH שמו (ראשי התיבות של 'להיות כנה' - To Be Honest), החליטו להתמקד במסרים חיוביים בלבד, הבאים לידי ביטוי בסקרים קצרים עליהם עונים המשתמשים. הם למדו מהניסיון המר של אפליקציות כמו 'סיקרט' הידועה לשמצה, שהפכו בן לילה לפלטפורמות של השמצות והכפשות שמשתמשיהן נהנו מחיסיון האלמוניות ובשל כך גם הגיעו די מהר - ובצדק - אל סוף דרכן המסחרית. ב-TBH החליטו שלא לאפשר טקסט חופשי במסרים, כי זהו פתח להידרדרות. ולכן, מי שמורידים את האפליקציה לסמארטפון שלהם, נחשפים לרשימת שאלות מפרגנות וכל שעליהם לעשות הוא לבחור מי מאנשי הקשר שלהם הכי מתאימים למחמאה התורנית.

"את מי הכי כדאי להביא אתך למסיבה?", שאלה האפליקציה וגרמה כבר לשמחה בקרב מליוני בני נוער שזכו להיכלל על ידי חבריהם האנונימיים ברביעייה הפותחת. "מי יהיה משורר?", "מיהו הנחוש ביותר מבין כולם", "מיהו הגיבור שלך?" ומסתבר שככל שרשימת השאלות מפרגנת יותר ומחמיאה כך גם היענות קהל המשתמשים היא גדולה יותר ואפילו נלהבת.

ועכשיו אתם בטח שואלים, בצדק, מה מיוחד כל-כך באפליקציה הזו, שמן הסתם לקח לא יותר ממספר שבועות לקדד אותה ולהשיק אותה ושגילה הוא פחות מחמישה חודשים? מדוע אנחנו מקדישים לה כאן איזכור של יותר משורה וחצי? הנה התשובה: חברת פייסבוק הודיעה שלשום (ב') של רכישתו של הסטארט-אפ הצעיר TBH בעסקה שמוערכת בכמה עשרות מליוני דולרים.

להגביל את החשיפה

מגזין הטכנולוגיה המקוון טקראנץ' מציין ש-TBH הגיעה ל-5 מיליון הורדות תוך שבועות בודדים מיום השקתה. האסטרטגיה של היזמים הייתה להגביל את חשיפת האפליקציה בשלבים הראשונים למספר מדינות בארצות-הברית ובכך לאפשר לעצמם לימוד מבוקר של דפוסי השימוש וכמובן גם לבקר את איכות המוצר מבלי לפגוע יותר מדי בתדמיתם, אחרי שהוציאו לשוק מוצר צעיר, מוגבל מאוד בתכונותיו וגם לא אפוי עד הסוף. אבל, תוכניות לחוד ומציאות לחוד.

בראיון לטקראנץ' סיפר אחד מארבעת היזמים - ניקיטה ביאר - שבבית הספר הראשון אליו פנו במדינת גו'רג'יה הורידו 40% מבני הנוער את האפליקציה. למחרת כבר חדרה האפליקציה לעוד שלושה בתי ספר. עוד יום עבר והנתונים לימדו על הורדות ב-300 בתי ספר נוספים. תוך שבועות ספורים הפכה האפליקציה ללהיט. 2.5 מיליון משתמשים יומיים פיזרו למעלה ממיליארד מחמאות לחברים שלהם והוכיחו דרך זאת שבני הנוער אוהבים מאוד לפרגן. בשבועות מסוימים עברה כמות ההורדות של TBH את זו של סנאפצ'ט, יוטיוב ואינסטגרם.

מה הלקחים שניתן להפיק מהסיפור הכמעט מוזר הזה? בעיקר, שקשה להסיק מסקנות. הנה כמה תובנות, בכל זאת.

פייסבוק רכשה את TBH כי ראתה בה ככל הנראה את הסממנים שזיהתה בסנאפצ'ט בתחילת דרכה.

גם היא הייתה אפליקציה צעירה שתפשה אחיזה מהירה מאוד, כאש בשדה קוצים, בקרב בני הנוער בארצות-הברית. וכשפייסבוק זיהתה זאת היא ניסתה לרכוש את סנאפצ'ט, אז חברה בת פחות משנתיים שהעסיקה 8 עובדים, בשלושה מיליארד דולר. סכום דמיוני למדי, שנתקל בסירוב מוחלט מצד היזמים שהחליטו להמשיך לגדל אותה למה שהיא היום: חברת המסרונים הפופולרית ביותר בקרב בני נוער, ששוויה - למרות הקשיים הרבים שבדרך - גדול פי 6 מהצעת הרכש ההיא ושנתפסת כאיום על פייסבוק בפלח השוק הספציפי בו היא שולטת: בני הנוער.

מעניין גם, שפייסבוק לא טרחה להתחרות ב-TBH. עם כל הכבוד למוצר הצעיר ולכמה מיליוני משתמשים, הרי לפייסבוק יש אין סוף משאבים, וביניהם גם מיטב המוחות היצירתיים וכוחות הפיתוח רבי העוצמה. והיא יכלה בקלות, במאמץ של כמה שבועות, להעתיק ולשפר את המוצר של הסטארט-אפ הצעיר.

אבל, כנראה שכשיש לך מיליארדי דולרים במזומן ואתה נלחם בחירוף נפש על כל פלח שוק רלוונטי (ושוק היעד שלך הוא בעצם כל אוכלוסיית העולם) ובנוסף לזה קוראים לך מארק צוקרברג, וכבר קנית פעם חברה בשם אינסטגרם במיליארד דולר בזמן ארוחת צהרים עם היזם שלה, כשכל אלה מתחברים יחד, ההחלטה לקנות את TBH בכמה עשרות מיליוני דולרים נראית פתאום קלילה והגיונית ביותר.

אבל יש כאן גם לקח לא פחות חשוב עבור המיליונים שמפתחים אפליקציות ברחבי העולם, אלפים רבים מתוכם כאן אצלנו, בישראל. הלקח הוא חשוב גם עבור מי שמשקיעים בהם. בסופו של דבר אפליקציה איננה נמדדת על פי רמת התחכום שלה, אוסף התכונות המרשים שלה והטכנולוגיה העמוקה עליה היא מתבססת. למרות שכל אלה הם דברים חשובים למדי, המדדים הקריטיים והכמעט בלעדיים, שבונים את ערך החברה המפתחת אפליקציה, הם דפוסי השימוש של המשתמשים והנאמנות שלהם לאורך זמן. האפליקציות שכבשו את העולם בעשור האחרון הן דווקא הפשוטות ביותר לשימוש, בעלות התכונות המועטות מאוד אבל עם הצמיחה המהירה ביותר בכמות המשתמשים שלהן. כל דבר אחר, כולל ההכנסות שלהן (אם בכלל), היה הרבה פחות חשוב בדרך להצלחתן.

תפרגנו למישהו

האם תחת כנפיה העוצמתיות של פייסבוק תהפוך TBH להיות הסנאפצ'ט, האינסטגרם או הוואטסאפ הבאה? מוקדם עדיין להגיד. אבל כבר עכשיו עוסקים מיליוני המשתמשים הצעירים שלה בהענקה נדיבה של פירגון ומיליארדי מחמאות למיליונים אחרים. ואולי תסכימו איתי, שזה כבר הישג משמח וחשוב בפני עצמו.

אז מי הוא הגיבור שלכם? מי מאנשי הקשר שלכם הוא החבר הכי נאמן לחבריו? למי הייתם רוצים לפרגן, סתם כי מגיע לה? ואולי תעשו את זה כבר - תפרגנו למישהו, גם אם במקרה אין בידיכם אפליקציה שמאפשרת לכם לחלק מחמאות אנונימיות למי שמגיע להם?

■ יזהר שי הוא שותף מנהל בקיינן פרטנרס ישראל.