גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כמה שילמו חברות הבנייה הציבוריות לבעלי השליטה?

חשיפת השכר המדהים שמשלמת חברת הבנייה צבי צרפתי למנהליה מלמדת על המשפחתיות שמאפיינת חלק ניכר מהחברות הנסחרות בבורסה, כאשר ענף הנדל"ן מוביל את התופעה

יגאל דמרי / צילום: יונתן בלום
יגאל דמרי / צילום: יונתן בלום

סערה התעוררה השבוע בעקבות חשיפת "גלובס" את תשלומי השכר העצומים שהעבירה חברת הבנייה צבי צרפתי לשלושת מנהליה הבכירים, מייסד החברה והיו"ר צבי צרפתי, ובניו, רפי ומשה, המשמשים בה כמנכ"לים משותפים, המגיעים בסך הכל לכ-150 מיליון שקל מאז הונפקה החברה בבורסה לפני יותר מ-20 שנה.

היקף התשלום האדיר לבני משפחת צרפתי (שלא פחות משישה מתוכם מועסקים בחברה הציבורית) הוא חריג. ואולם, התופעה שבה חברה ציבורית משלמת בנדיבות למספר בני המשפחה השולטת, אינה יוצאת דופן בבורסה של תל-אביב, בה נסחרות חברות רבות, מקטנות ועד גדולות, שחלק ניכר מנושאי המשרה הבכירים בהם הם מקרב המשפחה השולטת.

בין הבולטות בחברות המשפחתיות בת"א ניתן להזכיר גם את רשתות המזון רמי לוי ו-ויקטורי, את חברת האופנה פוקס, את יצרנית חומרי הניקוי סנו ואת חברת הפיצוחים חממה, שבכל אחת מהן משולבים מספר בני משפחה בתפקידי ניהול בכירים. הסקטור "המשפחתי" ביותר, על כך אין ויכוח, הוא ענף הבנייה. מהלך ההנפקה של חברות המשתייכות לענף הבנייה איפשר להן, לצד הרחבת הפעילות, גם את הרחבת אופציות התעסוקה של בני משפחות המייסדים, בעיקר לשדרת הניהול.

תופעה זו, נדגיש, היא לגיטימית ואף במקרים רבים מתבקשת, הן מבחינת המשכיות השושלת העסקית, והן ברמת המחויבות לעסק, השמירה על המוניטין והשליטה על הנעשה בחברה.

לא פעם האופי המשפחתי מסייע להתפתחות עסקיה של החברה וצמיחת הערך שלה. יחד עם זאת, אותם מינויים של בני משפחה לא תמיד משקפים את הניסיון, הידע והכישורים הנדרשים לתפקיד, וכמובן שהם מלווים בתנאי העסקה משופרים ובביטחון תעסוקתי שספק אם היו יכולים להשיג "בחוץ", בשוק העבודה החופשי.

כך, ההשפעה השלילית על החברה כפולה, הן בצד הביצועים העסקיים והן בצד ההוצאות של החברה, כאשר בחלק מהמקרים עלויות ההעסקה מצטברות לאורך שנים לסכומים דרמטיים של עשרות רבות של מיליוני שקלים.

באישור מינויים אלה ותשלומי שכר לבני משפחה מעורבות הרבה פעמים אמוציות גדולות מהרגיל, בנושא שגם כך נחשב רגיש - במה שמוביל לא פעם למאבקים נמשכים ומתישים בין בעלי מניות מיעוט בחברה לבין בעלי השליטה על תנאי התגמול.

קיבצנו כמה מהדוגמאות הבולטות של חברות נדל"ן משפחתיות, היודעות לדאוג היטב לבני המשפחה השולטת - דאגה שבאה לידי ביטוי בתשלומי השכר הנדיבים שזרמו לכיסי בני המשפחה בעשור האחרון (2007-2016) והמגיעים בסך הכל לעשרות ומאות מיליוני שקלים.

העשור המפנק של משפחות בעלי השליטה בחברות הנדלן הבורסאיות

צבי צרפתי

99 מיליון שקל ל-6 בני משפחת צרפתי

99 מיליון שקל, זוהי עלות השכר המצרפית ששילמה חברת צבי צרפתי ל-6 בני משפחה ב-10 השנים האחרונות - כ-10 מיליון שקל בשנה. עיקר הסכום (יותר מ-80%) הגיע לשלושת המנהלים הבכירים שתפסו את הכותרות בשבוע האחרון - צבי צרפתי עם עלויות שכר בהיקף של 40 מיליון שקל ושני בניו משה ורפי עם עלויות קצת יותר גבוהות (44 מיליון שקל) לשניהם יחד.

בסך הכל מעסיקה צבי צרפתי שישה מבני המשפחה, ומשלמת בכל שנה כמה עשרות אלפי שקלים לשתי בנותיו של של צבי - מלי קאירי ואיריס צרפתי בן חני, וכן לבן זוגה של איריס - אופיר בן חני, המצטברים לעלויות של מיליוני שקלים בודדים לכל אחד בעשור האחרון.

צרפתי, שפעילותה מתרכזת בייזום פרויקטים לבנייה בישראל, קבעה לראשונה את שכרם של צבי צרפתי ובניו רפי ומשה ערב הנפקתה בבורסה, ב-1993, לתקופה של 10 שנים, כאשר אז היה שכרו של האב שווה לשכרם של שני בניו יחד. בשנים האחרונות צומצמו הפערים ביניהם.

לאחרונה קמה התנגדות חריפה מצד בעלי מניות מיעוט בחברה להמשך תשלומי השכר למנהליה הבכירים. הללו טענו כי "בני משפחת צרפתי הפכו את החברה, הלכה למעשה, ללשכת עבודה פרטית. כל זאת, על חשבונם של כלל בעלי המניות של החברה, באופן שבו בני המשפחה עושקים למעשה את קופת החברה על חשבונם של בעלי מניות המיעוט בה ומקפחים אותם".

עוד נטען כי "מנכ"ל חיצוני ומוכשר שימונה לחברה, ישמש גם שומר סף ויגן על החברה ובעלי מניותיה מפני החשש לעושק החברה וקיפוח מניות המיעוט בחברה, הבאים לידי ביטוי בשכרם של בני משפחת צרפתי".

ב. יאיר

58 מיליון שקל ל-4 בני משפחת ביטון

0 היה היקף התגמולים שקיבלו אשתקד ארבעת האחים לבית משפחת ביטון - יאיר, יוסף, יורם ואילן, בעלי השליטה בחברת הבנייה ב. יאיר. זאת ככל הנראה בהשפעת מאבק של אחד מבעלי מניות המיעוט בחברה מתחילת 2016, שיצא נגד הסכם הניהול שביקשה המשפחה לאשר.

בהתנגדות בעל המניות, בשם סעד רסולי, הוא פרס שלל טענות כנגד התנהלות החברה וטען בין היתר כי בעקבות הגשת כתבי אישום כנגד יאיר ביטון, המחזיק במניות השליטה בחברה יחד עם אחיו יוסף ביטון, בגין שלל עבירות, "עתידה של החברה לוט בערפל" והביע חשש מפגיעה אפשרית בפעילותה, המתרכזת בייזום נדל"ן למגורים בישראל.

למרות זאת, ארבעת בני משפחת ביטון נהנו בעשור האחרון מתגמולים בהיקף מצטבר המתקרב ל-60 מיליון שקל, עיקר הסכום ליאיר ויוסף (יו"ר החברה). מרכז פעילותה של ב. יאיר הוא ייזום פרויקטים למגורים בישראל, לא מעט מהם בירושלים, שם החלה הפעילות, וכן יש לה פעילות בתחום הנדל"ן המניב ופעילות נדל"ן במזרח אירופה. בסך הכול, בסוף הרבעון השני היו לה כ-255 דירות בשלבי ביצוע ותכנון.

משפחת ביטון כבר רגילה למאבקים מול בעלי מניות מיעוט בנוגע לתנאי העסקתם, וב-2013 סיימו מאבק שהתמשך כשלוש שנים מול בעל מניות המיעוט מרדכי אלבוים באותו נושא. סיום המאבק בין הצדדים ייצר אז הסכם פשרה שאילץ את בני המשפחה לקצץ משמעותית את עלות העסקתם השנתית המצרפית לפני מענקים, אולם איפשר לבני המשפחה ליהנות מעלות העסקה מצרפית של כ-9 מיליון שקל בסיכומה של 2013.

פרשקובסקי

46 מיליון שקל ל-8 בני משפ' פרשקובסקי

180 אלף שקל הייתה עלות העסקתה של עדנה פרשקובסקי בחברה ב-2016, בתפקידה כ"מעצבת ראשית" ודירקטורית - סכום המציב אותה בתחתית מקבלי השכר מבין המשפחה - שכללו ב-2016 בסך הכול 8 בני משפחה. עדנה היא בת זוגו של ארנון פרשקובסקי - יו"ר החברה, והיא מכהנת בפרשקובסקי כמעצבת ראשית בפרויקטים של פרשקובסקי - שפעילותה מתרכזת בתחום הנדל"ן לבנייה למגורים בישראל. עלות העסקתה החודשית של עדנה בתפקיד עומדת על כ-15 אלף שקל, כששכרה החודשי (ברוטו) מגיע לכ-12 אלף שקל, לצד תנאים סוציאליים שונים.

קצת מעליה בטבלה ניצבת סוזי פרשקובסקי, שעלות העסקתה אשתקד עמדה על כ-240 אלף שקל בתפקידה כעוזרת סמנכ"ל שיווק ואחראית מכירות ראשית של פרשקובסקי. סכום זה משקף עלות העסקה חודשית של כ-21 אלף שקל, על בסיס משכורת חודשית (ברוטו) של 16 אלף שקל. סוזי היא בת זוגו של שרון פרשקובסקי - בנו של ארנון פרשקובסקי.

בסך הכול, עלות העסקתם של 8 בני משפחת פרשקובסקי העובדים בחברה עמדה בשנה האחרונה על כ-8 מיליון שקל - כשבראש טבלת המשתכרים המשפחתיים עמד יוסף פרשקובסקי שנהנה מתגמולים של 1.9 מיליון שקל בתפקידו כמנכ"ל החברה. בעשור האחרון בני המשפחה צברו סכום המתקרב ל-50 מיליון שקל.

בסיכום המחצית הראשונה של השנה הציגה פרשקובסקי תוצאות כספיות חזקות, עם רווח נקי של כ-88 מיליון שקל וזאת בעקבות סיום והכרה בהכנסות בעלי רווחיות גבוהה יחסית בראשון לציון, בבאר יעקב וברחובות, לצד הכנסות של כ-515 מיליון שקל - סכום המהווה זינוק של כמעט פי 8 לעומת ההכנסות בתקופה המקבילה של 2016.

י.ח. דמרי

94 מיליון שקל ל-10 בני משפחת דמרי

10 הוא מספר בני משפחת דמרי המועסקים כיום בחברת הבנייה המשגשגת שמנהל יגאל דמרי, שכמנכ"ל החברה גם זכאי לעיקר התגמולים שמשלמת החברה שבשליטתו. בסך הכול שילמה דמרי לבני המשפחה יותר מ-90 מיליון שקל בעשור האחרון - קרוב ל-70 מיליון שקל מתוכם לדמרי עצמו, שבזכות התגמולים להם הוא זכאי, גם הצליח לאחוז בעבר בתואר שיאן השכר מבין מנהלי חברות הנדל"ן הבורסאיות.

בין בני משפחת דמרי המועסקים ניתן למצוא את בת זוגו איריס, ילדיו - חזי, אופיר ושרין, אביו חזקיה, אחיו - מאיר, נסים וגאולה, וכן גיסו - יהושע נגר. בראש המתוגמלים מבין בני המשפחה עומדים איריס וחזי, עם תגמולים בהיקף של כ-1 מיליון שקל בשנה לכל אחד בשנים האחרונות. יתר בני המשפחה "מסתפקים" בעלות של כמה מאות אלפי שקלים בודדים בכל שנה, והצנועים ביותר מבין אלה הם בני הזוג גאולה ויהושע נגר, עם עלות העסקה חודשית של כ-7,000 שקל לכל אחד.

בתגובה לביקורת שנמתחה על הנושא בעבר, הביע יגאל דמרי תרעומת כשהסביר בין היתר כי חלק גדול מבני המשפחה עבדו איתו עוד טרם ההנפקה, כי הם "נותנים את הנשמה", ו"עושים כל מה שצריך". לגבי אשתו, שעוד עבדה איתו בתקופה בה המשרד שלו היה בבית, גם הוסיף כי היא הייתה יכולה לקבל שכר כפול בחברה אחרת.

דמרי, שהונפקה בבורסה ב-2004, נחשבת היום לאחת מחברות הנדל"ן למגורים הגדולות והמובילות בישראל, עם כ-2,400 דירות שהיא בונה ב-20 פרויקטים ברחבי הארץ (נכון לסוף הרבעון השני) וגודלה בא לידי ביטוי גם בשווי שוק מרשים של כ-1 מיליארד שקל, המסייע לה להיכלל במדדים המובילים בבורסה.

שפיר הנדסה

38 מיליון שקל ל-4 בני משפחת שפירא

365 מיליון שקל, הוא הסכום האדיר שהגיע לכיסיהם של ארבעת האחים שפירא, בעלי השליטה בחברת התשתיות והבנייה שפיר הנדסה, מאז הונפקה החברה בבורסה בסוף שנת 2014. אלא שאת הסכום המרשים הזה קיבלו האחים שפירא תמורת מכירת נתח ממניותיהם בחברה - בשתי מנות עיקריות, הראשונה בסוף 2016, אז נפרדו מכ-5% מהון החברה תמורת כ-150 מיליון שקל והשנייה בחודש יולי האחרון, אז מכרו כ-5.5% נוספים מההון תמורת כ-215 מיליון שקל וזאת בתיזמון טוב מבחינתם, כשהמניה שוהה ברמות שיא.

לצד ההון הנגרף מהמכירות, האחים ישראל, הראל, גיל וחן שפירא הם גם האחראיים לניהול החברה שבשליטתם ונושאים בה בתפקידים שונים, תמורתם הם זכאים לשכר שמן המגיע לכ-10 מיליון שקל לכל אחד מהם בתקופה של חמש שנים (ובסך הכול סכום המתקרב ל-40 מיליון שקל לארבעתם יחד בשנים 2012-2016).

כמו יתר החברות המוזכרות, גם שפיר הנדסה עוסקת בייזום נדל"ן למגורים, אולם עיקר פעילותה מתרכז בתחום התשתיות והיא עוסקת בייצור ואספקת חומרי גלם שונים לענף הבנייה, הקמת תשתיות ומבנים, והקמת והפעלת פרויקטים רחבי היקף (זכיינות). מבחינת שווי השוק שלה, העומד כיום על 4.4 מיליארד שקל אחרי זינוק של כ-140% שמציגה מנייתה מאז החלה להיסחר לפני קצת פחות משלוש שנים, שפיר הנדסה נמצאת הרחק מעל יתר המוזכרות לעיל.

מצלאוי

45 מיליון שקל ל-5 בני משפחת מצלאוי

10 מיליון שקל היה התגמול ממנו נהנה סמיר מצלאוי בסיכומה של שנת 2007, סכום שכלל בין היתר דמי פרישה ודמי ניהול ששולמו לחברה בשליטתו אז, וזאת כמה חודשים לאחר שהפכה החברה לבורסאית.

עלות העסקתו של מצלאוי עלתה שוב לכותרות ב-2014, אז חברת הייעוץ אנטרופי המליצה לבעלי המניות המוסדיים בחברה שלא לתמוך בעלות השכר השנתית שביקש - המלצה שבעקבותיה "התנדב" מצלאוי והודיע על כוונתו להפחית את עלות ההעסקה החודשית שלו.

כך או אחרת, תוך עשור, גרף מצלאוי סכום של כ-35 מיליון שקל - המהווה כ-75% מסך התגמולים ששילמה החברה לבני משפחת מצלאוי בתקופה זו ומגיעים לכ-45 מיליון שקל, כשמלבד סמיר נהנו אשתו קלרה ובתו מרב דבש מתגמולים של מאות אלפי שקלים בכל שנה. אליהן הצטרפו בשנים האחרונות בעלויות פחות גבוהות גם הבן אביב מצלאוי ובן הזוג של מרב.

מנתוני השכר של מצלאוי עולה כי התדרדרות מצבה הפיננסי של החברה השפיעה גם על היקף התגמולים השנתי שהוענק לסמיר, שכבר שנתיים"מסתפק" בתגמולים של כ-1 מיליון שקל בשנה, לאחר שנהנה מיותר מ-3 מיליון שקל בשנה עד 2013.

עיקר פעילותה של מצלאוי מתרכז בייזום פרויקטים למגורים בישראל, וכשהגיעה לבורסה התגאתה בעובדה כי הייתה אז החברה הראשונה והיחידה שהקימה פרויקט פינוי-בינוי בישראל, בקריית אונו. בסיכום הרבעון השני הקימה ותכננה כ-360 דירות (חלקה בפרויקטים).

כאמור, הצטמקות התגמולים למצלאוי נרשמת על רקע הרעה במצבה הפיננסי של החברה העוסקת בעיקר בפיתוח נדל"ן ונדל"ן למגורים, ואשר כיום קיים חוסר ודאות לא קטן לגבי יכולתה להתמודד עם החזרי האג"ח שלה.

עוד כתבות

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם