ביום א': דיון בהצעה לאסור על חקירה נגד ראש ממשלה מכהן

ועדת השרים לחקיקה תדון גם בהצעה להחזיר מתנחלים ל-4 יישובים שפונו באזור צפון השומרון במסגרת ההתנתקות בשנת 2005

בנימין נתניהו באום/ צילום רוייטרס
בנימין נתניהו באום/ צילום רוייטרס

ועדת השרים לחקיקה, בראשותה של שרת המשפטים איילת שקד, מתכוונת לדון ביום ראשון הקרוב במספר חוקים מעוררי מחלוקת.

החוקים האמורים הופצו היום, ומי שמעיין מדי יום חמישי בהודעות הסתמיות הללו, עם שמות החוקים המוצעים, חייב לשאול את עצמו האם יש מאחורי הפריטים הממוספרים במסמך כוונת חקיקה או הצהרת ספין או מצג-שווא המופנה כלפי פעילי המפלגה המציעה.

הצעת חוק יסוד: הממשלה "איסור חקירה פלילית נגד ראש ממשלה מכהן", שתונח על-ידי ח"כ דוד אמסלם מן הליכוד, למשל. אם ההצעה הזו תעבור משוכה כלשהי, והחוק יתוכנן כך שיחול רק על ראש הממשלה שיבחר בבחירות לכנסת ה-21 - הרי שהיא תחיש שני תהליכים.

האחד, החוק ימריץ את ראש הממשלה בנימין נתניהו להקדים את הבחירות כדי להיבחר מחדש ולנטרל פתיחת חקירות חדשות נגדו (למשל, בתיק 3000 או אחרים שעשויים להתגלות). כמובן שקיימת איזו שהיא אפשרות קלה (היא תמיד קיימת) שנתניהו לא ייבחר שוב לראשות הממשלה. ואז חוק היסוד הנ"ל יחול דווקא על ראש הממשלה הבא. ככה זה עם חוקים חוקתיים מוזרים: מי שמחוקק אותם עשוי למצוא את החוקים החוקתיים פועלים נגדו. כך זה היה בעבר עם מה שזכה לשם "חוק מופז". שינוי חוקתי בנושא פיצול סיעות, שנועד להגביל את יריביו הפוליטיים של מופז ובסוף סינדל אותו.

התהליך השני שעשויה הצעת החוק של אמסלם להחיש הוא זירוז המלצות המשטרה ו/או הפרקליטים בחקירות בהן חשוד נתניהו. וזאת, מאחר שיווצר מעין "דדליין ציבורי". המפגינים בפתח תקווה ימשיכו להפגין, אמון הציבור במשטרה וביועץ המשפטי יצנח, ולציבור הישראלי שכבר ספר יותר מ-12 ירחים של חקירות נגד האיש שנבחר להוביל את המדינה - יימאס לגמרי. כמה זמן אפשר למרוח חקירה של ראש ממשלה מכהן? מי שירצה לחוקק חוק שיאפשר לנתניהו לחמוק מהיותו חשוד החל מן הכנסת ה-21, ימצא את הרשויות מגבירות הילוך כבר עתה.

כמו כן תונח בפני ועדת השרים בראשות שקד ההצעה לבטל את ההתנתקות בשטח של צפון השומרון. ב-2005 פונו באיזור צפון השומרון ההתנחלויות גנים, כדים, שא-נור וחומש. במפלגת הבית היהודי רוצים להחזיר מתנחלים לארבעת ההתנחלויות הללו. להשיב מצב לקדמותו. הצעת החוק הפרטית של ח"כ שולי מועלם (הבית היהודי), דוד ביטן (הליכוד) ואחרים, שוכבת על שולחנה של שרת המשפטים כבר שמונה חודשים ורק עכשיו מגיעה לוועדת השרים לחקיקה. מי יכול שם להתנגד לה? הרי בקרב השרים הבכירים של הממשלה אין בכך כל בעיה.

שר החינוך נפתלי בנט מעוניין בסיפוח שטח C, לשם מיועדות התנחלויות אלה לשוב. וראש הממשלה נתניהו אמר רק לאחרונה שהתנחלויות בכלל לא מפריעות ליצירת מדינה פלסטינית, אם וכאשר.