הפלסטינים ו"עיר העתיד"

למה הסעודים לא עוזרים יותר לפלסטינים? ולמה ישראלים "הומניים" לא טוענים נגדם?

גדעון לוי / צלם: איל יצהר
גדעון לוי / צלם: איל יצהר

500 מיליארד דולר! לא מיליון, מיליארד. לא שקלים, אלא דולרים. מי בכלל יכול לדמיין סכום כזה? סעודיה, כמובן. זה הסכום שהיא הקציבה כדי להקים את מה שמוגדר על-ידה "עיר העתיד". טובי המתכנים בעולם גויסו למשימה. אפשר להניח שזה יהיה פרויקט גרנדיוזי, מדהים, חדשני, משהו שישאיר את שאר העולם פעורי-פה. העיר שתיקרא נאום (NEOM) תכלול גשר מיוחד שיוקם מעל הים האדום ויחבר בין ירדן למצרים ומשם לשאר אפריקה. באמת פרויקט עוצר נשימה ומעורר קנאה.

ישראלים כל-כך הומניים

מאוד מעניין אותי מה חושב על כך אחמד טיבי, למשל? או איימן עודה, יחיא סנואר מהחמאס, וכמובן אבו-מאזן, וגם, איך אפשר בלעדיהם, גם גדעון לוי ועמוס שוקן מ"הארץ", מפלגת מרצ, וכיו"ב. כל אלה המקוננים חזור וקונן על מצבם הקשה של הפלסטינים באשר הם, ובאותה נשימה על האחריות של ישראל למסכנות שלהם. ישראלים כל-כך הומניים, עד שהם מוותרים מראש על בדיקה רצינית של הסיבות למסכנות. מי גרם לה, מי לא עשה ועושה כדי להקל עליהם.

עד שיעבור ה"כיבוש"?

הסעודים, כמו שאר מדינות ערב, מתנהגים ומדברים כמי שהמצב של הפלסטינים עומד בראש מעיניהם, מצהירים שלא ינוחו עד שמצב הדברים ישתנה, כלומר שהכיבוש יסתיים וכו'. אבל מה בינתיים? הרי עד שהכיבוש יסתיים יעבור זמן. כדי להשיג את המטרה הזאת הפלסטינים, והערבים בכלל, חייבים לנטוש את חלום ההשתלטות על ישראל. לכן, זה לא יקרה מחר. גם לא בעוד שנה או שנתיים. אולי גם בכלל לא, כל עוד הדת שלהם מכתיבה את רצונותיהם ומדיניותם.

נכנעים למסכנותם

בינתיים אפשר לעזור להם. ממשלת ישראל עושה זאת. זה בוודאי לא מספיק, כי הם עצמם לא עושים הרבה למען עצמם. אבל כשהיהודים הגיע לכאן מהשואה, הם גם היו די מסכנים. אלא שהם לא נכנעו למסכנותם. הם נאבקו כדי לשפר את מצבם. לצורך זה הם נעזרו ביהודי התפוצות, בעיקר בארה"ב, אבל גם במדינות אחרות. יהודים שעזרו ככל יכולתם, עד שהיום עזרתם כבר לא חיונית.

אף טענה נגד הערבים העשירים

אבל למי באים הפלסטינים בטענות? אלינו, הישראלים. מישהו שומע את טיבי ומרעיו משמיעים טענה כלשהי אל קרוביהם הערבים והמוסלמים שרוממות הפלסטינים על שפתיהם? מישהו שמע את חנין זועבי הצווחנית מוציאה הגה נגד הקרובים העשירים שבונים ערי עתיד, אבל לא ערי הווה לפלסטינים?

ההנחה הרווחת היא שהערבים רוצים לשמר את המסכנות הפלסטינית, כדי שיהיה להם אל מי לבוא בטענות. אבל מה עם טיבי ועודה וגדעון לוי?