ברוש: "כדי ש'נטו תעשייה' תהיה אפקטיבית, צריך הרבה כסף"

נשיא התאחדות התעשיינים: "יש להפנות מיליארדי שקלים להעלאת הפריון, לרכישת ציוד מתקדם ולהכשרת כוח-אדם מקצועי"

שרגא ברוש/ צילום: התאחדות התעשייינים
שרגא ברוש/ צילום: התאחדות התעשייינים

מחלוקות בין משרד האוצר להתאחדות התעשיינים מעכבות מזה כחודש וחצי את קידום התוכנית "נטו תעשייה", אך היום (ג') הפליג מנכ"ל ההתאחדות, רובי גינל, בשבחי התוכנית, שעדיין תקועה, כשאמר כי "לראשונה צוות משותף לממשלה ולהתאחדות התעשיינים מיפה את רוב החסמים שמונעים את צמיחת התעשייה הישראלית, והוא יגיש לממשלה המלצות שיסייעו למהפכה התעשייתית להגיע לישראל תוך הסרת רגולציות, הגדלת החדשנות והפריון בתעשייה".

לדברי גינל, הצוות שבראשות מנכ"ל האוצר, שי באב"ד, דן בכל הבעיות שהתעשייה הישראלית מתמודדת מולן ובהן יוקר היצור, המחסור בעובדים מקצועיים, רגולציה, שערי המטבע ועוד: "המלצות הצוות, במידה וייושמו באופן מלא, עשויות לייצר בישראל את סביבת העסקים מהטובות בעולם לתעשייה ולסייע להרחבת ולהקמת מאות חברות תעשייה מהחדשניות בעולם".

גינל אמר את הדברים בכנס בנושאי תעשייה שהתקיים בגני התערוכה בתל-אביב.

ההיקף המוערך של תוכנית "נטו תעשייה" הוא כ-1.6 מיליארד שקל והמרכיב שלה הוא הטבות מס לתעשיינים. אלא שבין התעשיינים לבין אגף התקציבים באוצר קיימת מחלוקת על האופן שבו יוענקו הטבות המס לתעשיינים: אלה דורשים את ההטבות באמצעות פחת מהיר על מכונות יצור חדישות שיטמיעו במפעלים ואילו אגף התקציבים מתנגד, ומציע הורדה במס החברות.

גורמים שמקורבים למו"מ בין התעשיינים לאוצר אמרו כי חרף מאמצים שנעשו בימים האחרונים לגשר על המחלוקת, וכללו גם פגישה בין נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, לבין מנכ"ל האוצר באב"ד - לא הושגה פריצת דרך בנושא.

ברוש, שהשתתף אף הוא בכנס אמר כי "כיום כבר אין 'תעשייה מסורתית' ו'תעשייה חדשה' וכל מפעל שרוצה לעמוד מול התחרות בחו"ל חייב להיות חדשני ולעמוד בחזית הטכנולוגית העולמית. בשביל זה אנחנו נמצאים במו"מ לקידום 'נטו תעשייה' שנועדה להגדיל ולקדם את היקף התעשייה, שהצטמצמה משמעותית בשנים האחרונות. כדי שנטו תעשייה תהיה אפקטיבית חייבים להשקיע כסף, הרבה כסף. יש להפנות מיליארדי שקלים להעלאת הפריון, לרכישת ציוד מתקדם ולהכשרת כוח-אדם מקצועי".