מי צריך ועדת שחרורים?

הלקח מפרשת צבי גור - ומה צריכה לעשות איילת שקד

איילת שקד בכנס בסמי שמעון / צילום: דייגו מיטלברג
איילת שקד בכנס בסמי שמעון / צילום: דייגו מיטלברג

כמובן שהפרקליטות נהגה נכון כאשר הגישה ערעור, שהתקבל, נגד החלטת ועדת השחרורים של השב"ס להוציא לחופשי את הרוצח צבי גור - וזאת משתי בחינות: האחת - מוסרית. גור הוא אחד הרוצחים הנאלחים ביותר - אדם שרצח ילד בשביל כסף. להוציא אחד כזה לרחוב?! וכאן הנקודה השנייה: מי שכך רצח, בקור-כוח, בלי עכבות, האם אינו עלול לחזור על כך? האם לא כמעט בטוח שיעשה זאת?

מקלה על פושעים

מסתבר כי ועדת השחרורים חשבה אחרת. מה שמחזיר אותי אל טענתי משכבר הימים, שמשהו משובש בעצם קיומה ועבודתה של ועדה כזאת. חדשות לבקרים אנחנו רואים איך היא מקלה על פושעים איומים, רוצחים, אנסים, שודדים. שזה כשלעצמו דבר לא ראוי מכל בחינה שהיא. אבל גם מבחינה עקרונית. כאשר בית המשפט קובע את עונשו של אדם, זה נעשה בדרך-כלל לאחר תהליך ארוך של הגשת ראיות, עדויות בעד ונגד והגשת ממצאים. כלומר - כל הגורמים הללו נשקלו כאשר נגזר עונשם של פושעים.

מאבקים לא צודקים

ואז יושבת לה ועדה. שופט, נציגי ציבור וקצין שב"ס, 4 בסך-הכול. והועדה הזאת רשאית, על-פי חוק, לשנות את גזר הדין שנקבע בבית המשפט. הבסיס לקיומה של הוועדה אמור להיות אנושי, לתת תקווה לאסירים ולאפשר להם יציאה מוקדמת לחופשי. הקריטריונים הם התנהגות טובה, חרטה. אבל למעשה מה שמכריע הוא ההתרשמות שטחית של חברי הוועדה מהנאשם.

עוד מטלה לשקד

כבר לא נעים לי משרת המשפטים איילת שקד, מדי פעם אני מטיל עליה מטלות. אבל אין ברירה, היא שרת המשפטים. אז גם לעניין זה, שקד, כדאי להקדיש את הזמן שהיום מתבזבז על מאבקים לא צודקים נגד בית המשפט העליון.

מה עובר על ח"כ אמסלם

"למה שוטר מקבל חמגשית? שיביאו סנדוויצ'ים", אמר אתמול (ג) ח"כ דודי אמסלם מהליכוד. שאלה מוזרה, כי התשובה כל-כך ברורה: הם, השוטרים, צריכים הרבה כוח כדי להתעסק עם כל השחיתויות של אנשי מפלגתך, דודי. יהיה אפשר לשקול לבטל את החמגשיות, אם עמיתיך, אמסלם, יפסיקו לגנוב, לרמות ולקבל שוחד. עשינו עסק, דודי?

אבל, לפני שאתה משיב כדאי שתשאל את ביבי ושרה אם הם מסכימים, כי מבחינתם זו הרעת תנאי העבודה.

הנדיב הידוע

אני יותר נדיב מאמסלם. לא מפריע לי שהוא מקבל החזר על הוצאות האוכל שלו. אחרי הכול, גם המחירים של תבן ומספוא הם לא בשמים. וניתן להתחלק גם במזון הזה עם עוד כמה חברים במפלגתו.