להתחתן מחדש עם הגרוש

הדרך אל האושר המחודש איננה כה פשוטה

בקיץ האחרון יצאו אתרי תקשורת חרדיים בכותרות המבשרות כי "בניו-יורק נערכה שמחת נישואי הרבי משטיפיווקא שקיים את מצוות 'מחזיר גרושתו' לאחר 10 שנים שעברו מאז הגט שניתן לה על-ידו". 

מדובר במקרה יוצא דופן, שכן הכלה החדשה-ישנה הייתה אשתו הראשונה של הרב, לאחר גירושיו ממנה הוא נישא לאחרת, וכעת התגרש מאשתו השנייה ושב לחיק הראשונה. עם זאת, המקרה הפשוט יותר - שבו זוג שהתגרש, מתחרט ונישא מחדש - אינו נדיר כלל.

הגדרתם של הנישואים מחדש כ"מצווה" היא שנויה במחלוקת בין חכמי ההלכה. יש שאינם רואים שוני בין נישואים אלה לנישואים שניים עם צדדי ג', אך רבנים רבים - ומטבע הדברים גם הציבור הרחב - רואים בנישואים המחודשים דבר רצוי, בפרט כאשר יש ילדים משותפים.

הדרך אל האושר המחודש אינה כה פשוטה ודורשת מבני הזוג לא רק להתגבר על משקעי העבר ולהימנע מחזרה על תבנית היחסים ההרסנית שהביאה לגירושים בסיבוב הקודם - אלא גם להתגבר על מכשולים הלכתיים. כך בין היתר, נישואים מחודשים בין בני זוג גרושים אינם אפשריים כאשר הבעל הוא "כהן", שכן האישה כבר נחשבת גרושה, גם אם התגרשה מאותו אדם עצמו.

מניעה נוספת היא כאשר האישה נישאה בינתיים לאחר, ואיסור זה אף נכתב במפורש בספר דברים. בעוד שהבעל יכול להחליף מספר נשים ולשוב להינשא לכל אחת מהן מחדש כפי שעשה הרב משטיפיווקא (כאמור, כל עוד אינו כהן) - האישה יכולה לשוב להינשא לגרוש, רק אם לא נישאה לאחר אחריו. שאלה הלכתית מתעוררת במקרים שבהם האישה לא נישאה לאחר כדת וכדין לאחר גירושיה מבעלה, אלא חיה עם אדם אחר ללא קידושין, וכעת היא מבקשת לחזור להינשא לבעלה.

שאלה דומה הנובעת מחיים משותפים ללא קידושין מתעוררת במקרים שבהם הזוג הגרוש שב לחיות ביחד מבלי להינשא, ויש להכריע האם הם נחשבים כנשואים מחדש מבחינה הלכתית. סוגיה כזאת נדונה לפני שנים רבות בבית הדין הרבני בתל-אביב, במקרה בו אישה חזרה לחיות יחד עם בעלה לשעבר, ואף נולדה להם בת, מבלי שנישאו מחדש. לאחר זמן מה הם נפרדו, והאישה נשאה לבן זוג אחר, מבלי שעברה קודם בבית הדין הרבני, כדי להסדיר פעם נוספת גט מבעלה לשעבר.

כנקמה, הבעל לשעבר תבע להכריז על נישואיה מחדש של גרושתו כבטלים, ובית הדין הרבני בתל-אביב קיבל את טענותיו. הדיינים חייבו את האישה להתגרש מבעלה הנוכחי, שכן ראו בחייה המשותפים עם בעלה לשעבר לאחר הגירושים, תוך הבאת ילד לעולם, בבחינת קיום הלכת "מחזיר גרושתו".

הפסיקה נהפכה בבית הדין הרבני הגדול על-ידי הרב עובדיה יוסף, אשר פסק כי לאור אורח החיים המודרני בקרב הציבור החילוני, המתיר חיים יחד ללא כוונה להינשא כדת וכדין, ניתן להימנע מלראות את הגרושים כזוג שנישא מחדש - וכך הציל את נישואיה החדשים של האישה.

מכשול אחר לנישואים מחדש יכול להיות טענה לבגידה של האישה בזמן הנישואים, ההופכת אותה אסורה לנישואים הן עם בעלה לשעבר והן עם המאהב. בחודש שעבר דן בית הדין הרבני באשדוד בבקשתו של זוג גרוש להינשא מחדש, למרות שבעת הגירושים טענו שניהם כי עילת הגירושים היא בגידה של האישה בבעל. האישה טענה כי היא שיקרה בזמנו לבית הדין הרבני כאשר הצהירה כי היא בוגדת בבעלה, מאחר שרצתה לקצר את הליך הגט, וקיבלה עצה משפטית, לפיה אם תוכרז כבוגדת, בית הדין הרבני יזרז את הגירושים, וגם בעלה לשעבר לא יוכל לטעון לרצונו לשלום-בית.

בית הדין הרבני התייחס בספקנות להתנערותה של האישה כעת מטענותיה הקודמות, במיוחד לאור העובדה שבעת הגירושים נקבה בשמו המפורש של המאהב לכאורה. עם זאת, לאחר חקירה של הבעל, האישה והורי האישה, בית הדין השתכנע כי יש לאפשר לבני זוג להקים מחדש את משפחתם, במיוחד בהתחשב בכך שבינתיים הם הביאו ילדה משותפת לעולם, והאישה מצויה בהריון נוסף.

עו"ד ליהיא כהן-דמבינסקי, מנהלת פורום דיני משפחה ב"גלובס", מומחית לדיני משפחה וירושה, בעלת אתר ww.divorceinfo.co.il