נתניהו: המזכר לרכש הצוללות לווה במסמך חתום של היועמ"ש

רה"מ בתדרוך כתבים בלונדון: היועמ"ש מנדלבליט חתם על מסמך עבור הגרמנים, בו אישר כי דרג קבלת ההחלטות בצה"ל ובפקידות הבכירה בישראל אינו מעורב בפרשת תיק 3000

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אישר לכתבים בלונדון כי היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, חתם על מסמך עבור הגרמנים ובו אישר כי דרג קבלת ההחלטות בצה"ל ובפקידות הבכירה של המדינה אינו מעורב בפרשת תיק 3000. "השלמת העסקה שחררה מתח רב. העסקה רצה קדימה", אמר נתניהו.

העסקה להגדלת צי הצוללות של ישראל הושלמה לפני כשבועיים, אחרי שמנדלבליט אישר באופן אישי כי החשדות אינם נוגעים לדרגים הבכירים בישראל.

נתניהו סיפר גם על שיחתו עם ראשת ממשלת בריטניה, תרזה מיי, בנוגע להסכם הגרעין עם איראן. "ההידברות בנושא הסכם הגרעין האיראני והדרכים לשנותו מעמיקה. הדרכים שיש לשנותו הן בנוגע לפיקוח על ההסכם, תכנית הטילים הבליסטית שנמצאת מחוץ להסכם והטלת סנקציות על איראן", כך נתניהו בתדרוך. לדבריו, "חלה התקרבות" בנושא בינו לבין ראשת ממשלת בריטניה.

במהלך התדרוך ביקש נתניהו להראות לכתבים קטע וידאו משנת 1994, ובו הנשיא ביל קלינטון נואם בשבחו של הסכם הגרעין עם צפון קוריאה. קטע הווידאו נשלף והוצג במלואו. נדמה כי אנשי הסגל של ראש הממשלה שולפים את קטע הווידאו הזה בניידיהם אף בשיאן של פגישות ומראים את קלינטון משבח את ההסכם עם צפון קוריאה.

בעוד כמה שעות יישב נתניהו באותו השולחן עם מיי בטקס לציון 100 שנים להצהרת בלפור. מיי צפויה לשאת שם דברים ולדבר על הסוגים החדשים של אנטישמיות המונעים לדבריה מהתנגדות וביקורת על ממשלת ישראל. האירוע החגיגי, שייערך בבית לנקסטר, נסגר לחלוטין לתקשורת, וזאת לפי בקשת מארגני האירוע צאצאי הלורד בלפור ורוטשילד. יחד עם נתניהו ורעייתו תשב בטקס גם שרת התרבות והספורט, מירי רגב, וח"כ יצחק הרצוג, אשר הוזמן אישית על-ידי המארגנים בזכות הקשרים הממושכים בין משפחתו למשפחות רוטשילד ובלפור.

אך עיקר השיחה של נתניהו עם מיי התמקדה בסוגית הסכם הגרעין האיראני. נתניהו מנסה לשכנע בשבועות האחרונים את מנהיגי גרמניה, ברטיניה, רוסיה, סין וצרפת בצורך לשינוי ההסכם. בשבוע שעבר, לפני שפוטין יצא לטהראן, נתניהו שוחח עמו. במקביל דיבר על כך גם עם קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, והוא צפוי לדבר עם נשיא צרפת עמנואל מקרון בנושא הזה. נאום טראמפ ב-13 באוקטובר הביא לשינוי ביחס לנושא, שכן למרות ההודעות הפורמליות של בריטניה, שהם רוצים לשמור על ההסכם פי שהוא, נוצרה פתיחות להקשיב לדרישות הישראליות.

לדברי נתניהו בשיחה עם כתבים ישראלים בבית המלון סבוי בלונדון, ככל שהוא יגיע להסכמה עם כמה שיותר מראשי מדינות ה-5 להכניס תיקונים או תוספות להסכם - כך ייטב. יחד עם זאת, הוא ציין כי לא מדובר בביטול מוחלט של ההסכם, ואחת הדרכים להתמודד עם הצורך בשינויים היא שכל מדינה או קבוצת מדינות תפעל באופן פרטני בנוגע לאיראן, ולא דווקא כדבוקה אחת.

במהלך התדרוך שאלנו את נתניהו על הכרזת שר האוצר משה כחלון בנוגע להורדת מסים, ונתניהו ציין כי הנושא מושפע במידה רבה מרפורמת המס שמוביל הנשיא טראמפ בארה"ב. "ברור שאם תהיה הפחתת מס חברות אמריקאי, זה ישפיע על ההחלטה שלנו", אמר. "אנחנו רוצים שהחברות הישראליות יהיו תחרותיות, ויהיה צורך להגיב בהתאם להחלטה אמריקאית. המהלך שלהם יהיה בעל השפעה על שווקים בכל העולם וגם עלינו", אמר נתניהו. לדבריו, הפחתת המסים לא תהיה רק הפחתת מס חברות, אלא "תהיה מורכבת מתמהיל מגוון".

נתניהו ציין כי ביחס לדרישת שר הבטחון אביגדור ליברמן להגדלת תקציב הבטחון ב-4.5 מיליארד שקל: "יש לערוך שינויים בתקציב המדינה מבלי לפרוץ את המסגרת התקציבית. אני מתייחס ברצינות לצורכי תקציב הבטחון".

נתניהו נשאל לעמדתו בנושא חוקי איסור חקירות ו/או חוק איסור הגשת המלצת משטרה, וזאת לאור הודעות היועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט נגד חוקים אלה, וכיוון שהצעות החוק של ח"כ דוד אמסלם נתפסות כחוקים אישיים הבאים להגן רק עליו. נתניהו לא היה מוכן לענות לשאלה הזו.

בנוסף הוא נשאל על נושא גופות המחבלים שנקברו במנהרה בעזה, והשיב: "לנו יש גופות שאנחנו רוצים לקבל".

באשר לאירועי 100 שנים לבלפור והכעס של הפלסטינים על הבריטים, נתניהו ציין כי גם אחרי הצהרת בלפור, הבריטים הציעו לפלסטינים הצעות שונות, חלוקת לפי ועדת פיל ב-1937 וחלוקת האו"ם ב-1947.