כחלון: "נפחית מס למעמד הביניים שקורס"

שר האוצר חושף את תוכנית המס החדשה שתגדיל נקודות זיכוי למעמד הביניים: "צריך להקל את הנטל" ■ כחלון מגיב גם לנאום החמוצים ("זכותו של אדם להיות ממורמר") ומבטיח: "לא אהיה עלה תאנה בממשלת שמאל"

משה כחלון / צילום:דוברות הכנסת - יצחק הררי
משה כחלון / צילום:דוברות הכנסת - יצחק הררי

שר האוצר משה כחלון אמר, בראיון ששודר הערב (מוצ"ש) בחדשות סוף השבוע, כי הוא מתנגד בתוקף לחוק הצרפתי, הודה כי יחסיו עם ראש הממשלה נתניהו לא טובים, וחזר על הבטחתו שיוריד את מחירי הדיור - ואיים על הקואליציה שתלך בדרכו. על יו"ר המחנה הציוני, אבי גבאי, אמר כחלון: לעולם לא אשב בממשלה בראשותו ובראשות השמאל.

השר דחה בתוקף את הביקורת על כך שלא הצליח עדיין להוריד את מחירי הדיור, לאחר שבשנה החולפת נרשמה עלייה של 4% במחירים. "זה מצליח ומצליח מצוין", אמר, "השנה תסתיים בהרבה פחות, 2%-3% עלייה גג. הנתונים מראים קיפאון, שהזוגות הצעירים מאמינים במחיר למשתכן. היום, שנה וחצי אחרי שהתחלנו את התוכנית, גרים שם כבר אנשים. צריך להתחיל במשהו, 20 שנים מה עשו עבורם? לבנות בית לוקח זמן".

כחלון חשף תוכנית המסים החדשה שלו, במסגרתה הודיע כי בכוונתו להוריד את מס ההכנסה לאזרחים המשתכרים מעל 10,000 שקל, כדי להפחית את יוקר המחיה. "מה שאנחנו מתכוונים זה להפחית מכסים פעם אחת כדי לעזור ביוקר המחיה, והדבר השני זה הפחתת מס הכנסה למעמד הביניים שבאמת קורס תחת הנטל ומשלם הרבה מס, וצריך לעזור להם", אמר והוסיף כי היעד הבא הוא להוזיל את המוצרים המיובאים.

כחלון מתח ביקורת על קודמו בתפקיד יאיר לפיד, בטענה ששגה כשקיבל את עצתה של נגידת בנק ישראל קרנית פלוג והצהיר כי יישם את התוכנית, גם אם האחרונה תתנגד ליוזמה להוריד את מס ההכנסה: "אני מצטער ששר האוצר כן קיבל את העצה שלה והיא הסתברה כלא נכונה, אני לא קיבלתי את העצה שלה וגם לא מתכוון - ואני מתכוון כן להפחית מסים. אני שר אוצר, הציבור שלח אותי לקבל החלטות. האחריות היא שלי".

"שום חוק פרסונלי לא יעבור"

באשר לסוגיית חוק מס דירה שלישית הודיע כחלון כי הוא "מחזיר את החוק לכנסת בלי שינויים - כמו שהוא. יש לנו קואליציה וממשלה ואם לא ילכו בדרך שלי - לא אלך בדרך שלהם, אין חד-כיווני. יש לנו הסכמים קואליציוניים, הם מחויבים לכל תוכניות הדיור שלי".

במהלך הראיון התייחס כחלון גם לניסיונות החקיקה שיוזמת הקואליציה לאור חקירות ראש הממשלה: "כל חוק שהוא חוק פרסונלי לא יעבור, ואני שמח שראש הממשלה גם וויתר על זה. הוא עשה נכון. החוק לא יחזור, שום חוק - גם לא ההמלצות - שהוא פרסונלי לא יעבור".

עם זאת, אמר כחלון כי הוא תומך בהצעת החוק שתאסור על הממשלה להמליץ על הגשת כתבי אישום בתום חקירה. "זה חוק שאומר שמשטרת ישראל תסיים את העבודה שלה בצורה הכי מקצועית ותעביר את זה לפרקליטות, זה דבר נכון. אתמוך בו אחרי שיעבדו אותו במנותק מחקירות ראש הממשלה".

שר האוצר התייחס גם למתקפה בסביבת ראש הממשלה על מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך, שלטענתם לא עושה דיו כדי למנוע הדלפות מחדרי החקירות. "אני חושב שזה לא היה נכון, המפכ"ל אלשיך הוא אדם רציני, ענייני, מקצועי, ישר והגון".

"'חמוצים'? זכותו של אדם להיות ממורמר"

כחלון דחה את "נאום החמוצים" שנשא ראש הממשלה בפתח כנס החורף של הכנסת: "לא אני כתבתי לו את הנאום, אני יכול רק לא להסכים. אני מעולם לא הייתי עושה את זה, זה לא הסגנון שלי". לדבריו, מה שהפריע לו בנאום זו "ההשתלחות הישירה. זכותו של אדם להיות ממורמר, זאת תחושה אישית. אפשר לגור בכלוב זהב ולהיות ממורמרת ואפשר לגור באוהל ולהיות מאושר. זכותך, אני לא צריך לתקוף אותך. ראש הממשלה הרגיש מותקף, שלוחצים עליו".

במהלך הראיון הצהיר כחלון כי אינו ישב בקואליציה בראשות אבי גבאי, יו"ר המחנה הציוני שעזב לפני פחות משנה את מפלגתו. "אני יכול להגיד את זה בצורה הכי ברורה: כולנו לא תהיה עלה תאנה בממשלת שמאל. אני איש המחנה הלאומי, בניגוד למפלגת העבודה או מה שמוביל אותה. אני התנגדתי להתנתקות, ואני בעד ארץ ישראל וירושלים המאוחדת. לכן אני לא רואה שום מצב שכולנו תצטרף לממשלת השמאל של העבודה".