כמה יקבלו עובדי חברת ארגוס באקזיט הענק?

רכישת ארגוס הניבה למשקיעים רווח של פי 12.6 על השקעתם ■ נתוני העסקה, שהגיעו לידי "גלובס", מלמדים כי תמורת החברה ישולמו 430 מיליון דולר, מתוכם 50 מיליון דולר יוקצו ל"שימור עובדים ומנהלים", והשאר יגיע ישירות ליזמים ולמשקיעים

עובדי ארגוס / צילום: דוד גארב
עובדי ארגוס / צילום: דוד גארב

האקזיט של המשקיעים בחברת הגנת הסייבר ארגוס היה אחד הרווחיים ביותר למשקיעים שנרשמו בשנים האחרונות בענף האוטו-טק ובענף ההיי-טק בכלל - כך עולה מנתונים שהגיעו לידי "גלובס". העסקה הסופית נחתמה באירו, אולם היקפה הדולרי הכולל, על-פי שער האירו הנוכחי, עמד על 430 מיליון דולר.

מתוך סכום זה הוקצו כ-50 מיליון דולר כבונוסים ומענקים לשימור מנהלים ועובדים, שייפרסו על פני תקופה של מספר שנים. הסכום הנותר של כ-380 מיליון דולר יגיע ליזמי החברה ולבעלי המניות.

בהתחשב בעובדה שבחברה, שהוקמה ב-2014, הושקעו עד כה כ-30 מיליון דולר - פירוש הדבר החזר של כ-12.6 דולר על כל דולר השקעה בתוך כשנתיים בלבד. 

סבב הגיוס הראשוני של החברה, באפריל 2014, היה בהיקף 4 מיליון דולר בלבד, ולקחו בו חלק מאגמה, ורטקס, זוהר זיסאפל ומספר יבואני רכב ובהם גיל אגמון, שאף הצטרף לבורד המייעץ של החברה.

הגיוס המרכזי של ארגוס בוצע בספטמבר 2015 בהיקף של כ-26 מיליון דולר, והובילו אותו ספקית המערכות מאגנה, שהיא, אגב, אחת המתחרות המרכזיות בעולם של הרוכשת, קונטיננטל, לצד חברת הביטוח הגרמנית אליאנץ ותאגיד הפיננסים היפני SBI. בנוסף לקחו חלק באותו סבב גם משקיעי הגרעין של החברה, ובהם היזם והמייסד זוהר זיסאפל, היזם אייל גורה והקרנות הישראליות ורטקס ומאגמה.

בענף מציינים את חברת הביטוח הגרמנית אליאנץ כמועמדת לביצוע עסקאות אסטרטגיות נוספות בתחום. במאמר שפורסם החודש בגרמניה ציינו בכירי אליאנץ את תחום הסייבר סקיוריטי כאסטרטגי וחיוני לצורך התקדמות בתחום הרכב החכם.

יצוין כי לארגוס יש שיתוף-פעולה מתמשך בתחום הסייבר-סקיוריטי לרכב, שהחל בינואר 2016. לא ברור מה יעלה כעת בגורל השותפות, אולם בענף מעריכים כי צ'ק-פוינט עשויה לבחון כניסה לפעולה עצמאית בתחום הגנת הסייבר לרכב, באמצעות רכישה של שחקניות קיימות או השקעה עצמאית בתחום.

יצוין כי בענף הרכב הבינלאומי ובקרב המשקיעים עדיין קיים ביקוש חזק לחברות בתחום אבטחת הסייבר לרכב, לאור הפעולה הנוכחית של הרגולטורים בארצות-הברית ובאירופה לחייב בחוק התקנה של אמצעים להגנת סייבר בכלי רכב וברכיבי נתונים לרכב.

מארגוס נמסר כי "הדברים נותרים כפי שהיו, ואנחנו מכבדים כל הסכם חתום עם כל לקוח או שותף. הרוכשת היא חברת-הבת אלקטרוביט של קונטיננטל, שהיא ספקית ומפתחת עצמאית של רכיבים וקבלנית שירותים עם לקוחות מכל מגזרי תעשיית הרכב, ולא רק חברת-האם קונטיננטל". 

בחברה סירבו להגיב על הנתונים הכספיים שפורסמו בידיעה.