"חצי השנה הראשונה שלי הייתה כולה טעויות"

כמעט בלי להתכוון, חדוה קלינהנדלר הקימה סטארט-אפ למנטורינג וירטואלי לעובדים ■ "חשבתי שרק אני זקוקה למנטורינג, בגלל הרקע שלי כחרדית, אבל במהלך השנים הבנתי שזו התשובה להרבה נשים" ■ ליידי גלובס

חדוה קלינהנדלר / צילום: איל יצהר
חדוה קלינהנדלר / צילום: איל יצהר

קשה למצוא שעה פנויה בלו"ז הצפוף של חדוה קלינהנדלר, 31, אבל היא תעשה הכול כדי לדאוג ששעה כזו תימצא, גם במחיר של קיום שיחה בחצות, כשהיא במונית בדרך הביתה, בסופו של יום עבודה. הפגישה איתה בבית הקפה היא חלק מסדרת פגישות בשיטת הכיסא החם, כי אם היא כבר באזור מסוים, בטוח שיש לה עוד כמה קצוות לסגור. "האמת? אף פעם לא החלטתי להקים סטארט-אפ", היא אומרת. "עד היום זה נשמע לי הזוי. למה שיהיה לי סטארט-אפ? אבל מנטורינג היה מאוד משמעותי בחיים שלי".

קלינהנדלר מגיעה מהעולם החרדי, ומגיל צעיר היה לה ברור שתהיה עצמאית, קודם כל כי אין לה תואר אקדמי, ובלי זה, היא גילתה, קשה למצוא עבודה. "בטוח יש מי שמדבר מאחורי הגב, אבל זה לא מעניין אותי", היא אומרת על היותה מיזמיות ההייטק החלוצות במגזר החרדי.

אותו צורך במנטורינג, וההבנה שהעתיד שלה נמצא ביזמות, הם שבסופו של דבר הובילו אותה להקים את הסטארט-אפ אימרג' (Emerj), שמציע כלי ארגוני מבוסס אלגוריתם של בינה מלאכותית, שמאפשר לעובדים לשאול שאלות בצורה אנונימית, בזמן אמת, ולקבל תשובות ותמיכה מכל גורם בארגון. הכלי, שאותו היא רואה כדמוקרטיזציה של המנטורינג, מאפשר גם לערוך ניתוחים אנליטיים במקום להסתמך על סקרים, והשנה היא החלה לעבוד אסתי לאודר העולמית.

חדוה קלינהנדלר היא אחת מ-20 היזמיות המובילות של 'ליידי גלובס' לשנת 2017. לפרויקט המלא>

הבנתי רק אחרי שנתיים

הכול התחיל מסקר בן 30 שאלות, שבו בדקה קלינהנדלר את השטח. "עבדתי עליו שלושה שבועות, והפצתי אותו בקבוצות פייסבוק של נשים. שלחתי לקולגות וביקשתי שישתפו. תוך שבוע ענו עליו 500 נשים מ-56 מדינות בעולם. אפילו מערב הסעודית".

ואז כבר הבנת שיש לך ביד סטארט-אפ?

"פחדתי שיסתבר שכן, ופחדתי שיסתבר שלא. כולי הייתי בזה. כל מה שעבר לי בראש היה 'שיט, אני חייבת לעשות עם זה משהו'. זרם בי המון אדרנלין שלא ידעתי איך לתעל. עשיתי המון שטויות. למשל, בהתחלה פיתחנו במובייל, ויצרתי קשר עם אנשים שלא בדיוק ידעתי מה לבקש מהם. שרפתי המון אנרגיה על דברים ללא תוצאות".

היית צריכה מנטורינג.

"בדיוק. גם לא ידעתי איך לפנות לאנשים הרלוונטיים. יש דברים שאמרו לי בתחילת הדרך, והבנתי אותם רק אחרי שנתיים. מה שמאוד עזר לי היה להכיר סטארט-אפיסטיות אחרות".

קלינהנדלר התחילה באקסלרטור של קמא-טק (מאיץ לסטארט-אפים חרדיים), ואת הכסף גייסה בעיקר מקרנות קטנות (מיקרו VC) ומאנג'לים. בשלב הראשון אימרג' יועד לנשים בלבד, אבל אז עלתה אצל קלינהנדלר המחשבה שזו טעות. "הבנו שלמרות שאנחנו רוצות לקדם נשים, אולי אנחנו יוצרות להן גטו, מה גם שנושא המנטורינג תופס תאוצה בארגונים".

מה היה הכי קשה לעשות בתחילת הדרך?

"בשלב ההתחלתי, כשאין מימון, מאוד קשה למצוא אנשי פיתוח - הם אלה שהשכר שלהם שווה יותר, כי הם עושים את העבודה. היה מפתח שעזר לי בהתנדבות בתחילת הדרך, ובסופו של דבר עזב. בשלב מסוים מישהי התגייסה לעזור לי טכנולוגית, והיום היא שותפה במיזם".

רק את מחליטה

מה גילית על יזמות?

"שפשוט צריך להתחיל, ולעשות מלא טעויות. חצי השנה הראשונה שלי, חוץ מהסקר, הייתה כולה טעויות. את מתחילה ממקום שמוביל למקום שממנו את יותר חכמה. דבר שני, צריך לדאוג לאורך כל הדרך שהסטארט-אפ לא יהיה הדבר היחיד בחיים שלך. אני מרגישה בת מזל שהגעתי ליזמות כשיש לי כבר דברים גבוהים יותר בסולם העדיפויות שלי, כמו משפחה. זה מאוד שומר עלייך.

"דבר שלישי, חובה להקשיב לאחרים כל הזמן, וללמוד גם מפגישות עם הדושים הכי גדולים. לא חייבים לקבל מה שאומרים לך, אבל כן להקשיב. צריך לפתח אינטואיציה - לזכור שאת תחליטי בסוף, למרות שזה נוח לתת למישהו אחר להחליט. אבל מי אמר שיזמות זה נוח? בדיוק ההפך".

היה שלב שהרגשת שהכול מועד לכישלון?

"אני כל הזמן נכשלת. היה, למשל, לקוח שרציתי להגיע אליו. ישבתי עם המנכ"ל, ובסוף הכול נפל על משהו טכני לא עביר. זה לימד אותנו שהשוק שלנו הוא 45 מעלות משם. מאיפה הייתי יכולה לדעת? זו הייתה חברה ישראלית גדולה עם תרבות ארגונית שאני עוד חולמת לעבוד איתה, אבל הסתבר לי שזה לא השוק. גיליתי שהייתי עיוורת לחברות שהן כן השוק שלנו - חברות בצמיחה גבוהה".

מה הכלים הכי אפקטיביים שלך לניהול?

"לא הוכשרתי להיות מנכ"לית, אבל הבנתי שיש לי המון חוזקות. אף אחד לא מצפה ממני להמציא את האלגוריתם הבא שלנו, אבל אפשר להביא יצירתיות כדי לפתור בעיות טכנולוגיות. בנוסף, חשוב לא להיצמד להגדרת התפקיד. לפעמים שיחה של עשר דקות עם מישהי שחושבת שונה ממני תאפשר לי לראות דברים אחרת".

"אפשר ללמוד גם מפגישות עם הדושים הכי גדולים". חדוה קלינהנדלר / צילום: איל יצהר
 "אפשר ללמוד גם מפגישות עם הדושים הכי גדולים". חדוה קלינהנדלר / צילום: איל יצהר

לברוא את התפקיד הבא שלך

"תמיד הייתי עצמאית. בתחילת הקריירה שלי למדתי תרגום ועריכה בבית ברל. התחלתי כמתרגמת כתוביות לטלוויזיה, ואז עבדתי כלקטורית בכמה הוצאות ספרים. בשלב מסוים החלטתי לפתוח בלוג עיצוב, שבהמשך התפתח, ויחד עם שותפה העסקנו כותבות פרילנסריות, והעברנו סדנאות על שיווק בסושיאל מדיה.

"ב-2015 דיברתי עם ידיד שלי, איש פרסום והייטק, על מצבן של נשים בשוק העבודה ועל ההצעה של שריל סנדברג (סמנכ"לית התפעול של פייסבוק, ש"ד) שנשים ידברו עם המנכ"ל שלהן, למשל בנוגע לחופשת לידה. אמרתי לו שמנטורינג זה הדבר שעזר לי בחיים, אבל אני יודעת שלא לכולן יש גישה לזה, ולא כולן יכולות לפנות כך למנכ"ל. בעבר חשבתי שרק אני זקוקה למנטורינג, בגלל הרקע השונה שלי כחרדית, אבל במהלך השנים הבנתי שזו התשובה להרבה נשים. הוא אמר לי שזה סטארט-אפ".