כימדע ביקשה צו להקפאת הליכים; כ-90 עובדים בסכנת פיטורים

החברה נקלעה לקשיים בעקבות חובות של עשרות מיליוני שקלים למפעל הברום ולבנקים

יו"ר מרחב הנגב בהסתדרות, מאיר בביוף / צילום: דוברות ההסתדרות
יו"ר מרחב הנגב בהסתדרות, מאיר בביוף / צילום: דוברות ההסתדרות

חברת כימדע כימיקלים עדינים שמקיבוץ ניר יצחק שבעוטף עזה ביקשה בסוף השבוע מבית המשפט המחוזי בבאר-שבע צו להקפאת הליכים וביקשה למנות את עו"ד דנית רימון ורו"ח דני שירזי לנאמנים שינהלו את ענייניה בתקופה זו. כימדע, נקלעה לקשיים כספיים ומבקשת הגנה מנושים, לאחר שלטענתה צברה חובות בהיקף של כ-18 מיליון דולר.

עיקר פעילותה של כימדע, המעסיקה כ-90 עובדים, הוא בייצור ואספקת חומרי ביניים לתעשיות הפרמצבטיקה, הכימיקלים ולהגנת הצומח. קיבוץ ניר יצחק מחזיק ב-51% מהחברה, עוד 26% מוחזקים בידי כימיקלים לישראל (כיל) באמצעות חברת תרכובות ברום מנאות חובב, והשאר בידי קיבוץ סופה שבנגב.

בבקשה שהוגשה למחוזי בבאר-שבע נכתב כי "מתן צו להקפאת הליכים ומינוי נאמן שיבריא את החברה ויאתר משקיע הוא המהלך הריאלי היחיד שבכוחו למנוע את קריסת החברה". עוד נטען כי החברה נמצאת בפיגור בתשלומים לנושים שלה, ובהם הבנקים, ספקים ואף שכר לעובדים.

לדברי יו"ר מרחב הנגב בהסתדרות, מאיר בביוף, "המפעל קרטע במשך תקופה ארוכה ולא הצליח למכור תוצרת בשוק העולמי במחירים תחרותיים ובד בבד צבר חובות כבדים. מי שמחזיק אותו בשנים האחרונות הוא מפעל הברום של כיל, שמספק לו חומרי גלם המשמשים אותו לתהליכי הייצור וכך, כימדע חייב לו על גלם זה - 8 מיליון דולר - בנוסף לחובות של עשרות מיליוני שקלים לבנקים. בחודש של החגים כיל הכניסה יד לכיס ושילמה את המשכורות לעובדי כימדע בשל המצב הקשה. אנחנו נערכים למאבק משפטי במקרה שזכויות העובדים לא יובטחו", אמר.

לדברי בביוף, "מדובר במקרה שני של משבר במפעל תעשייתי בדרום שמעסיק אותנו בימים אלה, לצד נגב קרמיקה. למרבה הצער, ממשלת ישראל לא מייצרת אלטרנטיבה תעסוקתית בדרום ועובד שמפוטר ממקום העבודה שלו, אין לו לאן ללכת חוץ מלשכת התעסוקה: באר-שבע נראית בשנים האחרונות כעיר מתקדמת עם תעשיית היי-טק וסייבר, אבל מי שלא התמחה בתחומים אלה ורכש את הכלים המתאימים - אין לו מה לעשות בדרום. אי אפשר שהכל יהיה סייבר והיי-טק".

מכימדע נמסר בתגובה: "לאחר שהחברה נקלעה לקשיים, נעשו מאמצים אדירים להבראתה ולהצלתה. בשלב זה החברה הגישה בקשה להקפאת הליכים בתקווה שהתהליך יאפשר את העלאת האטרקטיביות שלה אל מול משקיעים פוטנציאליים ובכל לאפשר את המשך פעילותה".