איך להתקדם למנכ"לות: המנהלות הבכירות במשק מייעצות

המנהלות הבכירות ביותר בישראל מציעות תובנות לסמנכ"ליות שרוצות להתקדם למנכ"לות ■ "אם את רוצה להיות מנכ"לית - תתנהלי כמו מנכ"לית כבר מחר בבוקר" ■ פרויקט מיוחד ל"ליידי גלובס"

רקפת רוסק עמינח / צילום רון קדמי
רקפת רוסק עמינח / צילום רון קדמי

1. "כאילו זה שלך" / רקפת רוסק-עמינח, מנכ"לית בנק לאומי

"כדי להיות הסמנכ"ל הכי טוב אתה צריך להסתכל על הארגון ולעבוד בו כאילו שכל דבר בארגון הוא שלך, כאילו אתה הבעלים של הארגון", אומרת רקפת רוסק-עמינח, מנכ"לית בנק לאומי. "חלק מהבעיה הוא שהרבה פעמים סמנכ"ל רואה את הריבוע הצר שהוא נמצא בו, בעוד שהסתכלות רחבה מאוד משתלמת".

2. "להתנסות בשני תחומים לפחות" / סמדר ברבר-צדיק, מנכ"לית הבנק הבינלאומי

סמדר ברבר צדיק / צילום: רמי זרנגר
 סמדר ברבר צדיק / צילום: רמי זרנגר

"חשוב לא לעשות רק תפקיד אחד. כלומר, אם את נמצאת בתוך ארגון מסוים, אז שתהיי סמנכ"לית ומנהלת חטיבה לפחות בשני תחומים, למשל אחד בתחום פיננסי והשני בשיווקי. שתהיה לך האפשרות לטעום מסוגי פעילות שונים. מעבר לזה, לכל אורך הדרך חשוב לפתח ראייה רחבה, לא להצטמצם רק לתחום שבו את נמצאת, אלא להשתתף גם בדיונים אחרים".

3. "לעלות עוד קומה במעלית" / עדי סופר-תאני, מנכ"לית פייסבוק ישראל

עדי סופר תאני / צילום: איל יצהר
 עדי סופר תאני / צילום: איל יצהר

"לצד המשימה שעליה את אמונה, חשוב לקחת חלק משמעותי במשימה של המנכ"ל. לדעת לבנות צוותים זה המפתח להצלחה, כי זה מה שמייצר את מכפיל הכוח מול התחרות", מייעצת מנכ"לית פייסבוק, עדי סופר-תאני. "סמנכ"ל שלוקח חלק במשימה הזאת, לצד המנכ"ל, וגורם לקבוצת אינדיבידואלים ששמו בחדר אחד להפוך לצוות שיש לו כוח וזכות קיום עצמאית - יהיה מוכן טוב יותר לתפקיד המנכ"ל.

"השנה ירד לי האסימון לגבי דבר נוסף. מגיל מאוד צעיר ניהלתי חברות ודיווחתי להנהלה, לבורד, מקסימום למנכ"ל של קבוצה. כשהסתכלתי למעלה, לא היה הרבה. פייסבוק היא בעצם החברה הראשונה שבה אני מסתכלת למעלה ויש המון, מסתכלת הצידה ויש המון. יש הרבה מנכ"לים של מדינות, ועוד הרבה פונקציות אחרות בחברה. השנה התקיים בישראל מפגש של כל מנהלי האזור, אלה שהם מעל המנכ"לים. ישבתי שם בחדר עם צוות קטן, ושמעתי את השיח שבו דיברו על האתגרים מקומה אחת למעלה.

"הבנתי שזה לא עניין של כמה אני חושבת שאני חכמה וכמה ניסיון יש לי, כי ניהלתי חברות שחלקן יותר גדולות מההיקף של האופרציה כאן, אלא שכשאת יושבת פה בכיסא, את רואה את הכיסא שלך. כמנהלת של ארגון אני רואה את עולמי ומגדירה אותו הכי טוב, מביאה אנשים, בונה חזון, אבל זה העולם וזו הפרספקטיבה שבה את רואה אותו - דרך הגבולות שלך.

"צריך לדעת לעצור לפעמים, לקחת את המעלית ולעלות קומה, לא כי זה יותר בכיר, אלא כי זו פרספקטיבה אחרת על מגרש המשחקים, שישראל היא מדינה אחת מתוך 13 מדינות בו. אתה לא צריך לשבת בקומה למעלה, אבל כדאי שמדי פעם תנתק את המעורבות הרגשית מהבייבי שלך ותסתכל מהזווית של המנכ"ל. זה משהו שהרבה סמנכ"לים לא באמת יודעים לעשות".

4. "לראות את כל הספקטרום" / טל גרנות גולדשטיין, מנכ"לית HOT

טל גרנות / צילום: רמי זרנגר
 טל גרנות / צילום: רמי זרנגר

"לפעמים האמירה היא כל מה שחסר: את צריכה פשוט להגיד שאת רוצה - למנהלים, לקולגות, וכמובן לעצמך", מציעה טל גרנות גולדשטיין, מנכ"לית HOT. אני מאז ומעולם ידעתי שאני רוצה להתקדם. עשיתי תפקידים מלמטה, ולשמחתי בגיל 28, באינטרנט זהב, כבר קיבלתי הזדמנות להיות סמנכ"לית. אחרי שעשיתי שני תפקידי סמנכ"לית, קמתי ואמרתי שאני רוצה להיות מנכ"לית. במקרה שלי, כסמנכ"לית היו לי הרבה הזדמנויות, אבל לפעמים סמנכ"ל רואה רק חלק מהגוונים. רציתי להיות במקום משפיע שממנו אפשר לראות את כל הספקטרום. כבר מגיל 25 ידעתי את זה".

5. "לצבור ידע ולייצר ערך" / סטלה הנדלר, מנכ"לית בזק

סטלה הנדלר / צילום: ינאי יחיאל
 סטלה הנדלר / צילום: ינאי יחיאל

"כל התקדמות בקריירה מתרחשת בעקבות הזדמנות שנוצרה, ובזמן המתאים. בינתיים, חשוב להתאזר בסבלנות ולהמשיך לצבור ידע ולייצר ערך אמיתי למקום העבודה. כך, ברגע שנוצרת הזדמנות מתאימה, תהיי בין הראשונות לעשות את הקפיצה".

6. "לא לחשוש להיכשל" / דורית סלינגר, הממונה על רשות שוק ההון

דורית סלינגר / צילום: רמי זרנגר
 דורית סלינגר / צילום: רמי זרנגר

"את צריכה להיות ראש גדול, פתוחה, ולא לחשוש להעז גם אם אמרת משהו וזה לא לגמרי נכון במאת האחוזים. נשים נוטות לחשוש לומר דברים שהם לא מושלמים לגמרי, ואני חושבת שזה לא נכון טקטית. זו טעות ניהולית. צריך לומר, צריך לדרוש, צריך לבקר וצריך לבקש", מציעה דורית סלינגר, הממונה על רשות שוק ההון.

"חשוב להרחיב את תחום הפעילות הספציפי, וכמובן, לעשות את מה שאת יודעת לעשות בצורה הטובה ביותר. אבל בעיקר לא לחשוש מלהיכשל. אין מקום למחשבות נוסח: 'זה גדול עליי'. אני ממליצה לכל אחת לצעוד קדימה עם ביטחון ביכולתה להתמודד עם דברים".

7. "קידום מבפנים" / ליאורה עופר, מבעלי מליסרון ובנק מזרחי-טפחות

ליאורה עופר / צילום: ורדי כהנא
 ליאורה עופר / צילום: ורדי כהנא

"אם יש לך בסיס טוב ומערכת אמון עם בעלי המניות, את מגלה אכפתיות וראש פתוח, ולומדת עוד דברים ועוד נושאים, אין סיבה לא להתקדם. אני רוצה לדעת שאם אחד המנהלים מחליט שהוא עוזב, יש לנו אנשים בתוך הארגון שמכירים את העבודה שלו ואת הפרויקטים שלו.

"אני מאמינה בקידום מבפנים. היה לי מזכיר חברה במליסרון שהכיר את החברה היטב. החלטנו שהוא מספיק איכותי וחרוץ כדי לשדרג אותו, והיום הוא מנהל אצלנו שני קניונים קטנים. אנחנו מצמידים אותו למנהלים של קניונים אחרים, ומשם הוא יוכל להתקדם לניהול קניון גדול".

8. "לקחת בחשבון ויתורים" / אירית איזקסון, יו"ר הבנק הבינלאומי

אירית איזקסון / צילום: רמי זרנגר
 אירית איזקסון / צילום: רמי זרנגר

"צריך לפתח כישורים חברתיים, כושר הובלה ומנהיגות, ויחסי אנוש טובים. עלייך להיות מודעת לעדיפויות (משפחה, עבודה), לקחת בחשבון הרבה ויתורים במישור החברתי, ולרוץ למרחקים ארוכים. בתחום המקצועי של הבנקאות את נדרשת גם לצבור מומחיות בניהול ובחשבונאות פיננסית, ולא פחות חשוב, להתנסות בעבודה בשטח, בסניפים.

"אני חושבת שלאדם צריך להיות חזון, ושיאמין בחזון. כשיש לו את זה, הוא צריך לצרף אליו אנשים ולהוביל אותם. ברגע שאנשים מרגישים שמישהו עובד עם האמת שלו, ושיש אסטרטגיה, הם ילכו אחריו".

9. "האם תהיי מסוגלת להחליף את המנהל שתחתייך?" / ד"ר יפעת בן-חי-שגב, יו"ר מועצת הכבלים והלוויין

יפעת בן חי שגב / צילום: רמי זרנגר
 יפעת בן חי שגב / צילום: רמי זרנגר

"העצה שלי: לא למהר. זה בסדר לחשוב על קצה הפירמידה, אבל חשוב למצות את המקום שבו את נמצאת. אומרים שבתיאטרון אין תפקיד קטן ותפקיד גדול, מה שקובע זה השחקן, ולכן חשוב לשחק את התפקיד שלך, גם אם הוא קטן, בצורה הטובה ביותר. ככה זה גם בניהול.

"נכון להכשיר את עצמך להגיע לקודקוד ממקום בשל, יודע ומנוסה. מנכ"ל טוב צריך להיות מסוגל להחליף את כל אחד מהמנהלים תחתיו. אם מחר הממונה שלי על הכלכלה לא תהיה, האם אוכל להחליף אותה? כן. אפילו את המשפטנים שלי אני כמעט יכולה להחליף.

"כדי להיות מנהל טוב אתה צריך להכיר את כל תחומי הארגון, החל מכוח אדם, דרך לוגיסטיקה ועד תוכן ושיווק. לכן חשוב לא לדלג שלבים. ההתפתחות שלי מבחינת הניהול הייתה מאוד הדרגתית, עליתי מכיתה א' ל-ב' ל-ג'. לא כולם עושים את זה - את רואה מנכ"לים ומנכ"ליות שמצניחים אותם, ואני לא בטוחה שזה טוב".

10. "לא להגביל אחריות" / אסתר אלדן, מנכ"לית דלק ישראל

אסתר אלדן / צילום: ענבל מרמרי
 אסתר אלדן / צילום: ענבל מרמרי

"חשוב לוודא שאת במקום הנכון מבחינת סוג הארגון והתרבות שלו. בחברה תעשייתית כבדה, סמנכ"לית שיווק בדרך כלל לא מיועדת לתפקיד מנכ"ל, אבל בחברת תקשורת יש סיכוי טוב מאוד. יש גם יוצאים מן הכלל, ולכן את צריכה להעריך את עצמך ביחס לקולגות. גם אני הייתי במקום הזה. שימשתי סמנכ"לית כספים, משם מוניתי למנהלת חטיבה ומשם למנכ"לית. הייתי מאוד מסורה ומשקיעה, ובעלת ראייה רחבה. לא הגבלתי את תחומי האחריות. להגיד שכיוונתי לזה? לא. אבל כשזה בא, שמחתי מאוד".

11. "להתרחק מתככנות ותחבולות" / אוה מדז'יבוז', יו"ר הרשות השנייה לשעבר

אוה מדז'יבוז / צילום: רמי זרנגר
 אוה מדז'יבוז / צילום: רמי זרנגר

"צריך להתרחק ככל האפשר מפוליטיקה ארגונית ומתככנות. ראיתי לאורך השנים הרבה אנשים שפילסו את דרכם לצמרת בתחבולות. זה מייצר אווירה רעה, וכמעט תמיד מתפוצץ להם בפנים. אם הגעת להיות סמנכ"לית, את ראויה לזה. תהיי נחושה, עניינית ומקצועית. אנשי מקצוע אמיתיים מאתרים מהר מי האנשים במערכת שאפשר לסמוך עליהם. מסלולי קידום הם תמיד קשים, ארוכים ומורכבים, אבל אם הגעת עד הלום - הדרך למעלה לגמרי אפשרית".

12. "לעדכן מסלול" / ד"ר אסנת לב-ציון קורח, מנהלת ביה"ח אסף הרופא

אסנת לב ציון / צילום: איל יצהר
 אסנת לב ציון / צילום: איל יצהר

"סמנכ"לית שרוצה להיות מנכ"לית צריכה קודם כל להביע את השאיפות שלה בפני הבוסים והאנשים הרלוונטיים לקבלת ההחלטות.

"חשוב שהיא לא תהיה שבויה בחשיבה הראשונית על המסלול שלה, אלא תעשה כל הזמן חישובים מחדש, צריך לתכנן את הדרך כמו בווייז ולעדכן. חשוב גם שתנסה ללמוד מאנשים שהיא מעריכה, ותבנה לעצמה את הכלים שיאפשרו לה להתקדם. כשעברתי לארה"ב הייתי רופאת ילדים, והתלבטתי אם לעשות התמחות ילדים או התמחות בבטיחות הטיפול ואופטימיזציה של ניהול משאבים. ידעתי שאני רוצה ללכת לניהול, ובחרתי באופציה השנייה. ועוד משהו חשוב: לא כדאי לסבול הרבה שנים כדי בסוף להיות מנכ"ל. את חייבת ליהנות מהתהליך, אחרת יש בעיה וכדאי לחשב מסלול מחדש".

13. "להשתחרר מהמגדר" / אסתי פשין, מנהלת מפעל הסייבר של התעשייה האווירית

אסתי פשין / צילום: איל יצהר
 אסתי פשין / צילום: איל יצהר

"העצה הכי טובה היא שתפסיק לחשוב על עצמה במושגים של סמנכ"לית, שתשתחרר מהמגדר. הדבר האחרון שהייתי רוצה לראות זה נשים שמרגישות שהן נמצאות בעמדת נחיתות בשל היותן נשים. אם את רוצה להיות מנכ"לית - תתנהלי כמו מנכ"לית כבר מחר בבוקר. בעיניי זה המפתח".

14. "חשוב שיראו אותך כל הזמן" / מירב וינרב, מנהלת קוואלקום ונצ'רס בישראל

מירב וינרב / צילום: רמי זרנגר
 מירב וינרב / צילום: רמי זרנגר

"בעולם היזמות, שבו עדיין אין שוויון, הדרך הרלוונטית ביותר למי שרוצה להיות מנכ"לית ולהתקדם במסלול היא להפוך ליזמית. גם לסמנכ"לית שעשתה תפקידים ב-Tech ורוצה להתקדם, הייתי מייעצת להפוך ליזמית. מעבר לזה שכדי להתקדם חשוב לעשות עבודה טובה, חשוב שיראו אותך כל הזמן. לא תמיד נשים יודעות לעשות את זה - להגיע למרכז תשומת הלב של מי שאמור לקדם אותן. זה עניין של ביטחון עצמי, של עוצמה ושל לדעת להביא ערך".

15. "לאמן את מנגנון ההובלה" / סיון שמרי דהן, מייסדת-שותפה בקרן קומרה קפיטל

סיון שמרי דהן / צילום רמי זרנגר
 סיון שמרי דהן / צילום רמי זרנגר

"אם את אנליסטית שרוצה להפוך לשותפה בקרן, חשוב להתמקד בפרטים הקטנים, ולהרים כל אבן. לבחון מספרים, סיטואציות בשוק ותחרות, ומצד שני, לנסות להיכנס לראש של השותף שמוביל את ההשקעה. אנליסט נמצא בפרטים הקטנים, וקשה לו לראות הכול מלמעלה. הוא צריך לאמן את מנגנון ההובלה".

16. "שימי את האגו בצד" / ענת נשיץ, מייסדת-שותפה של קרן אורבימד ישראל

ענת נשיץ / צילום: ענבל מרמרי
 ענת נשיץ / צילום: ענבל מרמרי

"היי כנה עם עצמך לגבי היכולות הנוכחיות שלך, והפערים שעלייך להשלים. שימי את האגו בצד - לפעמים את חושבת שאת מוכנה, בעיקר כי את מאוד רוצה. חשוב להאמין בעצמך, אבל זה לא מספיק. צריך גם להיות מוכן, כלומר לעבור כברת דרך מבחינת ניסיון ועבודה עצמית. זה מצריך ענווה, מורים טובים (לא תמיד מי שחשבת), ולעתים יכולת לשינוי גישה וגמישות מחשבתית".

17. "למלא את ארגז הכלים" / פיונה דרמון, שותפה בקרן ההון סיכון JVP

פיונה דרמון / צילום: רמי זרנגר
 פיונה דרמון / צילום: רמי זרנגר

"תני לעצמך אופק של כמה שנים בצורה מאוד סיסטמטית, למלא את ארגז הכלים עם שניים עד ארבעה כישורים שחסרים לך. אם צמחת לתפקיד סמנכ"לית מתוך הארגון, יכול להיות שאת צריכה לצאת החוצה כדי לחזור כמנכ"לית. יש מחקר שמראה שנשים יכולות להתקדם רק שני תפקידים בתוך ארגון. לכן הרבה פעמים אם צמחת בארגון אחד, צאי החוצה, היחשפי לדברים חדשים, ואז תחזרי מבחוץ עם כלים אחרים בארגז".