בקרוב: קנסות משטרה לרכב החוסם מכונית בחניון

הצעת החוק של חברי הכנסת מיכאל מלכיאלי ויעקב פרי לא צמחה יש מאין: מסתבר כי 20% מהפניות למוקד 100 של משטרת ישראל הן תלונות על תפיסת מקומות חניה

חניון / צילום: רפי קוץ
חניון / צילום: רפי קוץ

חסמו לכם את הרכב בחניון? אולי יימצא לכך פתרון בקרוב, בדמות הצעת חוק שתאפשר למשטרה לבצע אכיפה נגד כלי רכב שחוסמים כלי רכב אחרים בחניונים פרטיים.

הצעת החוק הזו לא צמחה יש מאין: מסתבר כי 20% מהפניות למוקד 100 של משטרת ישראל הן תלונות על תפיסת מקומות חניה.

הצעת החוק, שיוזמיה הם חברי הכנסת מיכאל מלכיאלי ויעקב פרי, עליה חתומים חברי וחברות כנסת רבים נוספים, תבקש לתקן את פקודת התעבורה ולאפשר למשטרה לבצע אכיפה כאמור כנגד מכוניות החונות בחניונים פרטיים ובכך חוסמות את הגישה למכוניות אחרות. הכוונה היא לאכיפה באמצעות קנס ולא באמצעות גרירת המכוניות (שבחניונים פרטיים לא תמיד מתאפשרת).

ח"כ פרי אף סיפר בדיון הבוקר (ב'), כמחליף של יו"ר הוועדה, כי הגיש את הצעת החוק בעקבות פנייה שקיבל מגלעד נהרי, יו"ר ועד בית בבניין בנתניה, על הקושי להתמודד עם דיירים החוסמים רכבים של דיירים אחרים בחניון פרטי המשמש את הציבור.

ח"כ מלכיאלי סיפר כי קיבל פנייה מאזרח שחנה בחניון של רשת סופרמרקטים ורכב אחר חסם אותו. לדבריו, הפונה נאלץ להמתין במשך שעתיים עד שהגיע בעל הרכב החוסם, וכאשר הוא התקשר לעירייה או למשטרה, אמרו לו כי לא ניתן לבצע אכיפה אלא רק לסייע לו לאתר את בעל הרכב.

ההצעה היא לאפשר למשטרה לבצע אכיפה שתרתיע נהגים מלבצע עבירות דומות. סגנית היועצת המשפטית של משרד התחבורה, עו"ד חוה ראובני, ציינה כי צריך להבהיר שהאכיפה תתבצע רק במקרים בהם תתקבל פנייה מאזרח שנחסם, שכן לעתים בחניונים יש הסדרים בין נהגים על חסימה בהסכמה. עוד הסדרה שתידרש בהצעת החוק היא בהתייחס לנותני שירותי הצלה שנאלצים לחסום חניונים במקרי חירום.

האם גם פקחים עירוניים יוכלו להטיל קנסות דומים? הצעת ח"כ פרי היא לבחון את האופציה הזו עם ההכנה לקריאה שנייה ושלישית של הצעת החוק, אולם במרכז השלטון המקומי סבורים אחרת. היועצת המשפטית של המרכז, עו"ד מירה סלומון, אמרה כי עמדת המרכז היא שהסמכות צריכה להינתן למשטרה בלבד. לדבריה, "כמו שהפקחים העירוניים לא מתערבים בסכסוכים בתוך הבית או בסכסוכי שכנים - הם לא צריכים להתערב בסכסוכי חניה בשטח פרטי ולהשאיר זאת לטיפול המשטרה".

עוזר היועץ המשפטי של המשרד לביטחון הפנים, עו"ד חיים אמיגה, אמר בתגובה כי המשטרה מוכנה להרים את הכפפה. לדבריו, "מהנתונים שלנו כ-20% מהפניות למוקד 100 עוסקות בתפיסת חניות פרטיות - כלומר ברור שמדובר בבעיה מאוד מהותית".

בתום הדיון אישרה הוועדה לקריאה ראשונה את ההצעה, באופן המסמיך את המשטרה לבצע אכיפה בחניונים פרטיים המשמשים את הציבור, והיא צפויה להיכנס לתוקף כ-60 יום לאחר אישורה הסופי ופרסומה ברשומות.