איתות ראשון מבחירות - איטליה 2018: ברלוסקוני חוזר

קואליציה בהנהגת ראש הממשלה לשעבר זכתה בבחירות מחוזיות באי האיטלקי

ברלוסקוני. פופולריות בלתי נגמרת / צילום: רויטרס, Antonio Parrinello
ברלוסקוני. פופולריות בלתי נגמרת / צילום: רויטרס, Antonio Parrinello

קואליציה של המרכז-ימין בהנהגת ראש ממשלת איטליה לשעבר סילביו ברלוסקוני זכתה בבחירות מחוזיות בסיציליה, כשהיא גוברת על מועמד תנועת חמשת הכוכבים האנטי-ממסדית בהצבעה שנחשבת למבחן לקמוס לבחירות הכלליות באיטליה בשנה הבאה, 2018.

אחרי ספירת יותר מ-90% מהקלפיות, נלו מוסומצ'י, שנתמך על ידי ברית המרכז-ימין של ברלוסקוני, זכה ב-40% מהקולות שלשום (א') בבחירות לנשיאות מחוז סיציליה. ג'יאנקרלו קנסלרי, מועמד תנועת חמשת הכוכבים, זכה ב-35% מהקולות.

התמיכה החזקה בשתי המפלגות הללו, של ברלוסקוני ושל האופוזיציה האנטי-ממסדית, מאותתת ששתיהן צפויות להגיע להישגים אלקטורליים בבחירות לפרלמנט האיטלקי בשנה הבאה. הבחירות חייבות להיערך עד מאי 2018, אך הן צפויות כבר בתחילת מארס.

מבחינת ברלוסקוני, שניהל קמפיין אישי בשלבים האחרונים של הריצה להצבעה שלשום, הניצחון משקף את הפופולריות הבלתי נגמרת שלו באיטליה, למרות הדחתו המביישת מראשות הממשלה בסתיו 2011, בשיא המשבר הפיננסי האיטלקי.

הניצחון בסיציליה עשוי להכשיר את הזירה לשובו של המיליארדר בן ה-81 לזירה הלאומית בשנה הבאה. ההתמודדות בסיציליה מדגימה שהברית שלו עם הליגה הצפונית המתנגדת להגירה - השותפה העיקרית שלו בסיציליה - יכולה להיות ברית מנצחת.

אמש אמר ברלוסקוני שבקמפיין שהוא ניהל בסיציליה, הוא מצא "כעס ואכזבה, אבל גם שאיפה להתחיל מחדש". הוא אמר לכתבים ש"סיציליה בחרה את הדרך לשינוי אמיתי שיתבסס על יושר, יכולת וניסיון".

פבריציו מיקורי, מועמד המפלגה הדמוקרטית מהמרכז-שמאל, פיגר אחרי שני יריביו עם 19% מהקולות.

גם תנועת חמשת הכוכבים וגם ברלוסקוני נהנו אולי מהעובדה ששתיהן באופוזיציה הפוליטית גם בסיציליה וגם באיטליה, ואילו המפלגה הדמוקרטית היא כעת מפלגת השלטון ברמה הארצית. המפלגה הזו מתקשה להציג נרטיב חדש וטרי לאיטלקים שמתקשים להתאושש מן המשבר הכלכלי החריף ביותר במדינה מאז מלחמת העולם.

למרות התחזקות תנועת חמשת הכוכבים וקואליציה של ברלוסקוני, הסקרים לא צופים ניצחון מכריע לאחת המפלגות בשנה הבאה. סקר של EMG אקווה ראה את תנועת חמשת הכוכבים צוברת 29% מהקולות אילו הבחירות הארציות היו נערכות שלשום. המפלגה הדמוקרטית ובעלות בריתה היו צוברות 31%, והקואליציה של ברלוסקוני הייתה משיגה 34%.