מניית אל-על איבדה כמעט מחצית מערכה ב-3 חודשים בלבד

כנפיים, באמצעותה שולטים באל-על תמי ודדי בורוביץ' יחד עם פויו זבלדוביץ', מציגה מגמה דומה ■ הנפט רשם השבוע שיא של יותר משנתיים, עם זינוק של יותר מ-40% בפחות מחצי שנה

דוד מימון / צילום: סיון פרג'
דוד מימון / צילום: סיון פרג'

על רקע העלייה הניכרת במחירי הנפט באחרונה, בולטת לשלילה מניית אל-על , שתוך חודש איבדה כ-25% מערכה. הירידה החודשית משלימה עבורה צלילה של קרוב למחצית מערכה תוך 3 חודשים בלבד, ומרחיקה אותה יותר מ-50% מרמת השיא בה נסחרה רק לפני כשנה, אז היא שיקפה לאל-על שווי חברה שנשק ל-1.9 מיליארד שקל, לעומת שווי שעמד אתמול (ג') על כ-880 מיליון שקל.

מניית כנפיים , באמצעותה שולטים באל-על בני הזוג תמי ודדי בורוביץ' יחד עם פויו זבלדוביץ', מציגה מגמה דומה, עם שחיקה חודשית דומה (24%) וצלילה של קרוב ל-50% מאז השיא שקבעה בחודש מאי האחרון. הסיבה המיידית לגל הירידות הזה באל-על, קשורה כאמור לעלייה החדה הנרשמת בעולם במחירי הנפט.

שלשום (א') רשם הנפט שיא של יותר משנתיים, כשהגיע לכ-63 דולר לחבית (מסוג ברנט) - המחיר הגבוה ביותר מאז יולי 2015, וזינוק של יותר מ-40% בפחות מחצי שנה, לעומת רמת השפל שנרשמה בחודש יוני האחרון. במקביל, גם מחיר הנפט הגולמי (WTI), שהגיע ליותר מ-56 דולר לחבית, מציג מגמה דומה וגם הוא נמצא ברמתו הגבוהה ביותר מאז יולי 2015. 

אל על
 אל על

"זולה מהמתחרות במכפילי שווי"

נועם פינקו, אנליסט בבית ההשקעות פסגות, אומר כי "דוח הרבעון השני של אל-על איכזב בעיקר בשורת ההוצאות, שם החברה הציגה עלייה גדולה מהצפוי בהוצאות ההפעלה. מעבר לכך, אל-על גם סובלת מחולשת הדולר ביחס לשקל, שאמנם טובה לתעשיית התיירות, אבל משפיעה לרעה על תוצאותיה".

מבחינת מכפילי שווי, אל-על זולה יותר מהמתחרות בחו"ל, למרות שבשנה שעברה היא צמצמה את הפער הזה".

בעניין השפעת מחירי הנפט אומר פינקו כי "מחיר הנפט משמעותי לתוצאות החברה, ובשנה האחרונה היווה כ-20% מההכנסות, וככל שהוא עולה, הוא תופס נתח גדול יותר מסך ההכנסות שלה".

בצד החיובי, מציין פינקו את תוכנית הצטיידות החברה במטוסי הדרימליינר, שלדבריו "מגדילה הוצאות בטווח קצר, אבל בטווח הארוך משפרת את המוצר של החברה וחוסכת עלויות תפעול. בנוסף אל-על צפויה ליהנות מהמיזוג עם ישראייר, שצפוי להגדיל את הכנסותיה ביותר מ-10% ולהוות את מנוע הצמיחה העיקרי שלה בטווח הקצר".

במבט קדימה, פינקו מעריך כי "אם מחירי הנפט ושווי השקל יירדו קצת, ולא יהיו בעיות מול עובדי החברה, לטווח ארוך מניית אל-על מעניינת להשקעה, אבל התנודתיות בה צפויה להימשך, לכן היא לא מתאימה לכל אחד".

גם בתקופות רגועות יותר, מניית אל-על נחשבת כתנודתית יחסית, עם נפח מסחר משמעותי ביחס למתרחש בבורסה המקומית. בחינת החזקות בעלי המניות יכולה לסייע להבין זאת, עם החזקות בעלי עניין של כ-43%, החזקות מוסדיים של כ-6.5% - בעיקרן של הפניקס, והיתרה (כ-50%) בידי הציבור, שניתן להעריך שכוללים קרנות גידור, סוחרי יום ושחקנים פרטיים לטווח קצר.

בסיכום 3 השנים האחרונות, אל-על היא עדיין מהמניות הבולטות לחיוב בבורסה, עם תשואה מרשימה של כ-330% - בצמרת המניות בעלות הביצועים הטובים לתקופה זו, ותשואה דומה (345%) בחמש השנים האחרונות. אולם, עשור אחורה (2007-2017) תשואה אפסית.