גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הפרקליטות: "תיעוד ראיונות הכנה לעדים יסרבל ההליך הפלילי"

ל"גלובס" נודע כי נציב הביקורת על הפרקליטים, דוד רוזן, הציע כי הפרקליטות תתעד בצילום או בהקלטה ראיונות שהיא עורכת לעדים מטעמה

השופט דוד רוזן / צילום: תמר מצפי
השופט דוד רוזן / צילום: תמר מצפי

מחלוקת בין נציב הביקורת על הפרקליטים, השופט המחוזי לשעבר דוד רוזן, לבין צמרת הפרקליטות בסוגיית תיעוד הראיונות וה"ריענונים" שעורכת פרקליטות המדינה לעדים טרם הופעתם במשפטים פליליים. עד היום תיעוד דיגיטלי של ראיונות ורענונים לעדים על-ידי הפרקליטות נעשה רק במקרים נדירים וחריגים.

ל"גלובס" נודע כי לאחרונה הנציב רוזן המליץ לפרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן, כי הפרקליטות תתחיל לתעד באופן דיגיטלי (באמצעות צילום או הקלטה) את הראיונות והריענונים שהיא עורכת מדי יום לעשרות עדים שעומדים להופיע מטעמה בבתי המשפט.

ההמלצה של הנציב רוזן לניצן נועדה, לדבריו, למנוע מחלוקות והתדיינויות בנושא בבית המשפט, כמו גם לסייע בשמירת המידע בצורה נאותה לשם פיקוח בעת הצורך של הדרג הממונה (כלומר, הפרקליטות והנציבות). עוד ממליץ רוזן כי הליך תיעוד הראיונות/רענונים של העדים ייושם באופן הדרגתי. לפי המלצתו, בשלב המיידי תיושם ההמלצה בראיונות עדים מהותיים בתיקים פליליים של עבירות פשע חמור בלבד; לאחר חצי שנה - בראיונות עדים מהותיים בעבירות פשע; ובתוך שנה - ביחס לכלל ראיונות העדים בכל העבירות.

אולם, פרקליטות המדינה מתנגדת ליוזמתו של רוזן. לפי המידע שבידי "גלובס", בפגישה שנערכה ב-23 באוקטובר בהשתתפות ניצן ובכירי הפרקליטות הנוספים, הובעה התנגדות להצעה בשל הבעייתיות הרבה שבכירי הפרקליטות רואים בה.

בכירי הפרקליטות הבהירו לרוזן כי קביעת חובה להקלטת הראיונות עם עדים תכביד משמעותית על מערכת אכיפת החוק כולה, משום שהיא תסרבל עד מאוד את ניהול ההליך הפלילי. לדבריהם, במרבית המקרים אין כל חשש לפגם שנפל בראיון עם עד, וקביעת חובה להקלטת הראיון בכל ההליכים הפליליים תצריך הקצאת משאבים, שספק רב, לדבריהם, אם ניתן או מוצדק יהיה להקצות אותם לטובת עניין זה.

לעמדת ניצן ובכירי הפרקליטות האחרים, הצעד שמציע רוזן - אין בו כדי לקדם את בירור האמת במשפט והוא עלול להוביל את מערכת המשפט לעסוק בנושאים צדדיים ושוליים המתמקדים במה שהתרחש במסגרת ראיון העדים שמעידים במשפט. זאת, במקום לעסוק בעיקר - דהיינו בבירור הנושאים העובדתיים והמשפטיים הנוגעים לבירור אשמת הנאשם ולאירועים בהם עוסק האישום.

זיהום העדות

עמדתו של הנציב רוזן בנוגע לתיעוד הדיגיטלי של ראיונות עם עדים התגבשה בעקבות פנייה של סנגורים בכירים, שטענו בפניו כי האופן שבו מתבצעים ראיונות של עדים על-ידי הפרקליטות לפני הגשת כתב אישום, והרענון של העדויות קודם הגעתם של העדים לבית המשפט - לוקה ובעייתי. אחד מהסנגורים שפנו לרוזן הוא עו"ד עמית חדד ממשרד יעקב וינרוט, שמייצג בין היתר את ראש הממשלה, בנימין נתניהו, את רעייתו, שרה נתניהו, וכן את עו"ד דוד שמרון החשוד בתיק הצוללות. הסנגורים הנוספים שחתומים על הפנייה הם עוה"ד אורי קינן, תמי אולמן, מנחם רובינשטיין ויעקב קמר.

במכתב לרוזן ציינו הסנגורים כי ראיונות העדים על-ידי הפרקליטות, שנועדו לרענן את זכרונם, גולשים באופן שכיח למעין-חקירה, באופן שיש בו כדי לזהם עדות העד בבית המשפט". לטענתם, יתר על כן, "גם במקרים בהם מועברות התרשומות הנערכות על-ידי הפרקליטים, אין באותן תרשומות כדי לשקף בצורה אובייקטיבית חומרי החקירה שנחשפו באותם ראיונות".

לדברי הסנגורים, "מדובר במצב שאין הדעת סובלת, בו נפגע טוהר ההליך המשפטי וחומרי חקירה (החומרים העולים מראיון העד, שבפועל מתנהל כחקירה - ח' מ') אינם מובאים לעיון ההגנה. בד בבד, קיים חשש בביצוע ראיון לגיבוש זיכרון סלקטיבי או מגמתי אצל העד - כלומר 'יצירת זיכרון', להבדיל מ'רענון זיכרון'".

הגבלה עצמית

ראיונות עדים על-ידי הפרקליטות, התביעה, מהווים כלי משמעותי בהליך הפלילי והוא משמש את התביעה ככלי עבודה לניהול ההליך. החוק שותק באשר לפרקטיקה הזו, ולפיכך הפך כלי זה לנעדר גבולות ברורים. בתי המשפט הכירו לאורך השנים בחשיבות הפרקטיקה של ראיונות עדים, ואף הגדירו כמה כללים מנחים.

כך, למשל,  בית המשפט העליון קבע בפרשת בורוביץ כי לא נכון לקבוע כללים נוקשים בדבר האופן שבו מוטל על תובע לנהל את הראיונות עם עדים. עם זאת, העליון קבע באותו מקרה כי "מחובתו של תובע לשקול ולקבוע, לאור נסיבותיו הקונקרטיות של המקרה הנתון, את גבול המותר והאסור בראיונות שיקיים עם עדיו, תוך שיקפיד להגביל את עצמו לגדר התכליות הלגיטימיות של מוסד הריאיון ויישמר מפני יצירת חשש לפגיעה בהליך בירור האמת במשפט ובהגנת הנאשם".

עוד נאמר באותו פסק דין כי "בכל ראיון עם עד על התובע להתחשב באופיו של העד, בתוכן גרסתו ובחשיבותה לצורך בירור המשפט, במידת החידוש שבגרסתו ביחס לאשר מסר בשלב החקירה וכן בשאלה כיצד ישפיעו השאלות שיוצגו לעד בראיון על תוכן תשובותיו במסגרת עדותו במשפט".

חשש מניצול לרעה

לצד ההכרה בחשיבות הראיונות של הפרקליטות עם עדים טרם הופעתם על דוכן העדים, בתי המשפט גם התייחסו לסיכונים הטמונים בכך. "מצד אחד, זכאי כל פרקליט ואף חייב לראיין את העד כדי לרענן את זכרונו לקראת עדותו בבית המשפט", כתב בית המשפט המחוזי בירושלים (ת"פ 417/97 מדינת ישראל נגד הפניקס). "מצד שני, עריכת ראיון שכזה מלווה לעתים בחשש שהראיון ינוצל לרעה וישמש דרך פסולה בהדרכת העד מחוץ לבית המשפט, וכאשר הראיון מתבצע על-ידי תובע במשפט פלילי, יכול שיתווסף גם החשש שהראיון ישמש כמסגרת לייצור חומרי חקירה חדשים שלא התגלו בחקירת המשטרה".

עמדת פרקליטות המדינה בסוגייה טרם התקבלה. עו"ד אורי קינן, מ"מ ראש הלשכה ויו"ר הפורום הפלילי בלשכה אמר היום ל"גלובס" כי: "אני שמח על כך שהנציב רוזן נענה לפנייתי כיו"ר הפורום ומצא שאכן קיימים פגמים משמעותיים בשיטת ריענון העדים הנוכחית, אשר מקשה על נאשמים לקבל את המצב העובדתי האמיתי". קינן הוסיף כי "אני מקווה שהפרקליטות תשכיל לאמץ את ההמלצות. בכל מקרה אמשיך ואפעל לקדם את הנושא גם במסגרת חקיקתית".

עוד כתבות

דיון בוועדת הפנים של הכנסת בעניין תוואי המטרו, ביוני שנה שעברה / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

חוק המטרו חוזר לשולחן הדיונים, עם מאבקים על היטלי השבחה ודיור בר השגה

אחרי הפסקה של עשרה חודשים כמעט, יתחדשו הדיונים בתיקון החוק בוועדת הפנים והגנת הסביבה ● בישיבה צפויות לעלות כמה סוגיות מורכבות וטעונות, אשר להן השפעה רבה - הן על כיסם של היזמים והן על קופת המדינה ● גלובס עושה סדר לקראת הדיון הקרוב

טים קוק וסונדר פיצ'אי / צילום: Associated Press

"בלוקבסטר דיל": הדיווח שמקפיץ את מניית גוגל ב-5% במסחר המוקדם

מערכת ה-AI של גוגל עשויה להגיע למכשירי אפל כבר השנה, אם שיתוף הפעולה המתקיים בין החברות יושלם ● הדיווח על שיחות שיתוף הפעולה נחשף בבלומברג ומקפיץ את מניית אלפאבית בכ-5% במסחר המוקדם

יו''ר ועדת החוקה, ח''כ שמחה רוטמן / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

המהפכה המשפטית עדיין פה: המהלך החדש של רוטמן והתגובה של נציב השופטים

יו"ר ועדת החוקה, ח"כ שמחה רוטמן, קיים היום דיון כדי לקדם מינוי נציב תלונות הציבור על שופטים שאינו שופט בית משפט עליון בדימוס, כפי היה ב-20 השנים האחרונות ● הנציב המכהן, שופט העליון בדימוס אורי שהם: "אין פה ניגוד עניינים"

פרופ' אמנון שעשוע / צילום: Nasdaq, Inc

מרכב עד בנקאות: פיטורים של מאות עובדים בעסקים של אמנון שעשוע

בתוך חודשיים הבנק הדיגיטלי וואן זירו, חברת מכשירי העזר אורקם וכעת גם מובילאיי הודיעו על מהלכי התייעלות שבמסגרתם יפוטרו בסה"כ מעל 200 עובדים ● שעשוע בתגובה לפיטורים במובילאיי: "זו הייתה החלטה קשה" ● מקורבים לחברה טוענים כי אין קשר בין שלושת המקרים

מרוואן עיסא / צילום: מתוך הרשתות החברתיות

ארה"ב מאשרת: רמטכ"ל חמאס מרוואן עיסא חוסל

היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב מאשר: מרוואן עיסא חוסל בתקיפת צה"ל ברצועה  ● אזעקות בגליל העליון, צה"ל תקף מטרות של חיזבאללה בלבנון • מטרה אווירית חשודה חצתה לשטח ישראל ממרחב ים סוף - ונפלה בשטח פתוח, צפונית לאילת • הותר לפרסום: סמ"ר מתן וינוגרדוב נפל בקרב בצפון הרצועה ● עדכונים שוטפים

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מחירי הנפט קפצו ב-2%

הנאסד"ק עלה ב-0.8% ● מדד שנגחאי עלה ב-1% ● מובילאיי סוגרת יחידה ומפטרת 130 עובדים, מתוכם כ-90 בישראל ● מחר תתפרסם ביפן החלטת הריבית, ובגולדמן זאקס צופים שזו תעלה בפעם הראשונה מזה 17 שנה ● היום נפתחת ועידת ה-GTC השנתית של אנבידיה ● מיטב: יוון, איטליה ומדינות במזרח אירופה עשויות להיות יעד לפיזור השקעות מהמדדים היקרים בארה"ב

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: מיכל רז חיימוביץ', shutterstock

אלו חברות התעופה שהודיעו רשמית על חזרה לישראל. מה הן מציעות?

דלתא ואיזיג'ט הכריזו בשבוע שעבר על חידוש הטיסות לנתב"ג, והן מצטרפות לשורת חברות תעופה נוספות שיחדשו בקרוב את הטיסות ● למרות העלייה בהיצע הטיסות, המחירים נותרו גבוהים, ורוב החברות לא מציעות מבצעים משמעותיים ● מתי כל אחת צפויה לחזור לארץ, ומה כלול במחיר?

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה שמשגעת את העולם עומדת לקנות אותם בעסקת ענק: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● "לעובדים היה קשה לתפקד דווקא כשהבינה המלאכותית התפוצצה"

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

החברה שבה כל עובד עשירי היה במילואים: הסיפורים מאחורי הדוחות בת"א

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: התחזית האופטימית של מנכ"ל תדיראן להמשך וחברת ה-IT אברא טוענת - 10% מהעובדים היו במילואים, וההכנסות נפגעו ● מדור חדש

אילוסטרציה: shutterstock

כבר שלושה עשורים מפנטזים על התרופה הזו, עכשיו היא אושרה

בסוף השבוע האחרון אושרה לשיווק בארה"ב תרופה של חברת מדריגל לכבד שומני, שוק שבמשך שלושה עשורים נחשב בעל פוטנציאל אדיר ומושא הפנטזיה של חברות תרופות ● האם התרופות נגד השמנה הרסו את החלום, ואיך ינסו התרופות הבאות בצנרת לפצח את השוק

צילומים: AP - Ng Han Guan, Jeff Dean, Alexander Zemlianichenko, עיצוב: טלי בוגדנובסקי

קלקולים כלכליים: הסיכונים המרכזיים שמאיימים על הפריחה בשוקי המניות

דווקא כשמדדי מניות בעולם נמצאים בשיאי כל הזמנים, חשוב להתייחס לסיכונים שעלולים להעיב על השווקים ● המיידיים הם התחדשות האינפלציה במדינות רבות או לחלופין האטה כלכלית, ומתיחויות גיאופוליטיות שיסלימו למלחמות ● כתבה שנייה מתוך שתיים

צילום: AP - Manu Fernandez

המבצע הצבאי של טורקיה ועיראק להקמת מסדרון יבשתי למפרץ הפרסי

שתי המדינות מנצלות את העיכובים במסדרון היבשתי שמתכננת ארה"ב דרך ישראל וערב הסעודית, כדי להתקדם בפרויקט ● את הכוחות הן מרכזות במבצע נגד המחתרת הכורדית שמאיימת על טורקיה

מימין: אלי פסח, ד''ר להבית אקרמן וטוני כהן / צילום: אוראל עזרא

רשת מכבי אסתטיקה משנה מודל פעילות ומקימה רשת שותפים בפריסה ארצית

במסגרת המהלך תעניק הרשת שירותים אסתטיים באמצעות מרכזים רפואיים, מרפאות וקליניקות פרטיות, במקביל למודל הקודם במסגרתו השירותים הוענקו בחמשת המרכזים הרפואיים של הקופה

הצבת מיגוניות בתחנות הסעה ביישובי קו העימות על ידי הקרן לידידות / צילום: רענן כהן, הקרן לידידות

בעקבות ההסלמה בצפון, הקרן לידידות תציב 123 מיגוניות באזור

המיגוניות יוצבו בתחנות הסעה שטרם מוגנו ב־42 יישובים, בהם נהריה, מעלה יוסף ומעלות תרשיחא ● עלות הפרויקט עומדת על 6.7 מיליון שקל, והוא נעשה לבקשת ראשי הרשויות באזור ● ישראל מתגייסת

הציבור מעדיף נזילות על ריבית / צילום: Shutterstock

הציבור מעדיף נזילות על ריבית: המלחמה עצרה את העברת הכספים לפיקדונות

הרבעון האחרון של 2023, בו פרצה המלחמה, סימן שינוי מגמה ביתרת העו"ש של הישראלים: מצניחה חדה מתמשכת, היא זינקה ב־43 מיליארד שקל ● בין הסיבות: העדפה לכסף נזיל בסביבת אי־ודאות, קיטון בהוצאות וגיוס מילואים מסיבי ● וגם: מה עשתה המלחמה למינוס שלנו?

בנק לאומי / צילום: איל יצהר

דוחות לאומי: רווח של 7 מיליארד שקל למרות הפחתה גדולה בארה״ב

בנק לאומי רשם בשנת 2023 רווח של 7 מיליארד שקל, ירידה של 9% לעומת 2022 בשל ההפחתה שביצע ברבעון הראשון של השנה • יחלק דיבידנד של 365 מיליון שקל, המהווים 20% מרווחי הרבעון, בהתאם להנחיות בנק ישראל

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

החיים המפנקים שאחרי הפוליטיקה: כמה מרוויחה איילת שקד על 25 שעות עבודה בשבוע?

לפי הדוח שפרסמה היום קרדן נדל"ן, השרה לשעבר הרוויחה בשנה החולפת שכר של 1.53 מיליון שקל ● עפ"י הסכם השכר של שקד, שאושר בשנה שעברה, היא מקבלת שכר חודשי של 70 אלף שקל עבור 25 שעות שבועיות בלבד

הוות''ל לא עוזרת בהורדת מחירי הדיור / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

הוותמ"ל תהפוך קבועה ובענף זועמים: "זלזול בדמוקרטיה וברשויות המקומיות"

אנשי מקצוע מותחים ביקורת קשה על הממשלה, שעומדת להחליט על הפיכת הוועדה למתחמי דיור מועדפים לוועדת קבע ● זאת בטענה לרמיסת הרשויות המקומיות, תוכניות מתאר קיימות ומתנגדים, וליצירת מאגר של מלאי תכנוני לא מעודכן, שאינו תורם לירידת מחירי הדירות

מרואן עיסא. האם חוסל? / צילום: מתוך הרשתות החברתיות

מספר 3 בחמאס ואחד מאדריכלי ה-7 באוקטובר: מי היה מרוואן עיסא?

תקיפה נרחבת בנוסיראת בשבוע שעבר נועדה לחסל את מרוואן עיסא, סגן מפקד גדודי עז א־דין אל־קסאם וכעת בחמאס בודקים האם הוא אכן חוסל ● זהו ניסיון החיסול השני שלו של עיסא, שהתחנך מגיל צעיר במוסדות שמזוהים עם האחים המוסלמים

צילום מסך מהקמפיין / צילום: HIT מכון טכנולוגי

קמפיין הרדיו הדיגיטלי הראשון בארץ שיצרה בינה מלאכותית עלה לאוויר

המכון הטכנולוגי חולון עלה בספוטיפיי עם עשרות תשדירים במגוון סגנונות שנוצרו רק ע"י כלי AI - מהכתיבה, דרך ההלחנה ועד ההפקה והביצוע ● האם מדובר בתחליף למוזיקאים ולמפיקים?