יצרני החשמל הפרטיים עתרו לבג"ץ נגד הרפורמה במשק החשמל

טוענים: "המדינה הפכה את הוועד הכוחני של עובדי חברת החשמל, אשר אזרחי מדינת ישראל כולם מוחזקים על-ידו כבני-ערובה, לגורם מכריע בכל הנוגע לעתידו של משק החשמל בישראל"

עמוס לסקר / צילום: רוני שיצר
עמוס לסקר / צילום: רוני שיצר

פורום יצרני החשמל הפרטיים הגיש היום (ד') עתירה לבג"ץ למתן צו ביניים על המשא-ומתן המתנהל בימים אלה בין הממשלה לבין הסתדרות וועד עובדי חברת החשמל על הרפורמה במשק החשמל. הטענה המרכזית של העתירה שהוגשה באמצעות עורכי הדין רועי בלכר, עמית קריספין ואליאור כורם היא לא חדשה: יצרני החשמל הפרטיים מייצרים כיום כ-30% מסך החשמל במשק.

"לא יתכן שהממשלה יושבת עם ההסתדרות וועד עובדי חברת החשמל ללא השתתפות היצרנים הפרטיים וסוגרת איתם הסכם שהלכה למעשה פוגע בתחרות במשק החשמל", טוען יו"ר הפורום, עמוס לסקר.

בנוסף, טוענים העותרים כי על הממשלה לשתף את הציבור בכלל ואת חברי הפורום בפרט במהלך גיבוש הרפורמה, לנהל ולפרסם פרוטוקולים של הדיונים לציבור, כדי שיוכל לחוות את דעתו לגבי הרפורמה, בכתב ובעל-פה. לדבריהם, המשא-ומתן החשאי שמתנהל בימים ובשעות אלה הוא "פסול".

"במשא-ומתן מזורז הנמשך ימים ספורים בלבד, מוכנה המדינה לשנות לחלוטין את פניו של משק החשמל בישראל, וזאת על-מנת שתוכל להגיע להסכמות עם עובדי חברת החשמל, מחשש שאם לא יקרה כן, יעשו עובדי חברת החשמל פעם נוספת שימוש בכוח העצום הנתון בידיהם ו'יורידו את השאלטר'", נכתב בעתירה.

עוד נטען כי המדינה זנחה את עמדתה המקורית כפי שהוצגה בעתירה לבג"ץ על פסק הדין של בית הדין הארצי לעבודה ו"הפכה את הוועד הכוחני של עובדי חברת החשמל, אשר אזרחי מדינת ישראל כולם מוחזקים על-ידו כבני-ערובה, לגורם מכריע בכל הנוגע לעתידו של משק החשמל בישראל".

לדברי חברי הפורום, במקום לנהל משא-ומתן על זכויות העובדים בעקבות הרפורמה הפכו רכיבים מרכזיים ברפורמה עליה הוחלט ל"כלי" במשא-ומתן על זכויות העובדים. "כך, לצד משא-ומתן על תנאי הפרישה של העובדים בעקבות הרפורמה, מתנהל משא-ומתן בנוגע למספר תחנות הכוח שיזכו עובדי חברת החשמל להקים".