"המכרז ליבוא בשר תפור ליבואנים גדולים ולא יוריד את המחיר"

לדברי יבואני בשר קטנים ובינוניים, במכרז למכסות פטורות ממכס ל-2018 "רק היבואנים הגדולים יוכלו לעמוד בההתחייבויות" ■ משרד הכלכלה: "שריינו כמות לקטנים ובינוניים"

יבואני בשר קטנים ובינוניים טוענים כי המכרז שפרסם משרד הכלכלה למכסה של בשר מיובא תפור ליבואניות בשר גדולות בלבד כמו רמי לוי, שופרסל ונטו, וכי אינו מאפשר תחרות אמיתית ועל כן בפועל לא צפוי להוזיל את המחיר לצרכן.

לאחרונה הודיע משרד הכלכלה והתעשייה יחלק מכסות פטורות ממכס ליבוא בשר מצונן בהיקף של 13,500 טון ב-2018. בהליך הנוכחי היבואן מחויב למכור לפחות 27% מהבשר הטרי ולתת הצעת מחיר גג לבשר הטחון ולפי הצעת המחיר הזו ידורגו ההצעות למכרז.

הכמות המינימלית עבור יבואן קטן שרוצה להתחרות במכרז היא 10% מהיקף המכסה, כלומר כ-1,350 טון, כמות שהיבואנים הבינוניים טוענים כי היא גדולה מדי עבורם, כל שכן כאשר מושת עליה קנס על חריגה של מתחת ל-80% מהמכסה שבה זכו.

גורם בשוק יבוא הבשר אומר היום בשיחה עם גלובס: "המרכז תפור לגדולים, לשופרסל ולרמי לוי. זה לא בשבילנו, רק הם יוכלו לעמוד בההתחייבויות שיש במכרז. לנו אין סיכוי".

גורם בתעשיית יבואני הבשר טוען כי "משרד הכלכלה לא רוצה 20 זוכים. הוא מעדיף לחלק רק ליבואנים הגדולים, ושומר לעצמו את הזכות לתת לזוכה קטן אחד בלבד 5%-10%. אבל זה יוריד את המחירים במקום אחד, וייקר את המחירים במקום אחר. צריך לעודד שחקנים ולא להוציא שחקנים מהמשחק. משרד הכלכלה מוציא את כל הקטנים, אז איך אפשר לייצר תחרות מול שופרסל? בשכונה שבה יש סניף של רשת גדולה ויש חנות קטנה, הסופר הגדול ירמוס את החנות. הקטנים לא יכולים למכור בשר טרי ב-41 שקל, זה מוציא אותם מהמשחק".

יאיר שירן, מי שאחראי לנושא המכסות של משרד הכלכלה והוביל את המהלכים הללו במשרד, אומר בתגובה: "הטענה לא נכונה משום שגם השנה וגם בשנה הבאה שריינו כמות לקטנים ולבינוניים.

הכמויות הללו מאפשרות לשחקן אחד לקבל מכסה בהיקף של 10%-25% מההקצאה שעומדת לחלוקה, ושמרנו גם לפני שנה (2017), וגם השנה הקצאה אחת ליבואן קטן של 5%-10%, שאנחנו מתכוונים לחלק. בשנה שעברה זכה בה יבואן אחד, וגם השנה יש אפשרות לאחרים להתמודד על ההקצאה הקטנה אבל המחיר צריך להיות תחרותי, גם בכמות קטנה יותר".

גם היבואנים הגדולים מתקשים להתמודד עם המכרז, בשל העובדה שהתנאים דורשים התקשרות עם אחת מרשתות הקמעונאות. אחד היבואנים הגדולים אומר "נגיד שאתה יבואן גדול, אתה זקוק לקמעונאי שיבטיח לך למכור כמעט 30% מהסחורה במחיר קבוע מראש לצרכן. משרד הכלכלה מייצר בכך איחוד של עסקים. אני נעשה תלוי בקמעונאי. זה ההיפך מתחרות".

לדבריו "הכמויות כבר מוציאות שחקנים בינוניים וקטנים מהמכרז, והקשר שקושרים את היבואן עם הקמעונאי משמעותו שהמכרז הוא רק לקמעונאים. אתה בתור יבואן לא יכול לקחת אחריות על עסק של מישהו אחר ועל המכירות שלו. מי שנשאר במשחק זה או רשתות השיווק הגדולות, ונטו".

על טענה זו אומר יאיר שירן ממשרד הכלכלה: "המכסות האלה נועדו להפחית את המחירים לצרכן, ויש פה עניין של יתרון לגודל. כדי שרמי לוי, שופרסל נטו ואחרים יורידו מחירים לצרכן, צריך לתת להם כמויות גדולות. אנחנו נבחר ארבעה-שמונה זוכים.

"חשוב להבין כי עלות הכניסה למהלך של יבוא בשר היא גבוהה מאוד. כדי לשמור אותו מצונן, להכניס אותו מצונן, לאחסן ולשווק, דרושה השקעה רבה. אף אחד לא יכנס לתחום כזה אם אין יתרון לגודל, זה לא הגיוני להיכנס לכזה דבר עבור כמויות קטנות".

במשרד הכלכלה מתגאים בהוזלה שהגיע ממכרז הגבינות הקשות, שנאמדת על ידם ב-20% במחיר לצרכן. המטרה במהלך היתה לייצר הורדה בהיקפים דומים גם בתחום הבשר, אולם יבואני הבשר חושבים אחרת: "אי אפשר להשוות בשר טרי לגבינה צהובה, אלה שני עולמות שונים לחלוטין; בבשר יש חלקים שונים במחירים שונים, כשרויות שונות, לכל אחד מהם יש עלות שונה. זה לא כמו 100 גרם גבינה".

במסגרת הבהרות שהועברו בימים האחרונים ליבואנים שהתעניינו במרכז, הובהר כי המכרז מיועד רק למכירה ברשתות קמעונאיות, ואינו כולל את התעשייה ואת השוק המוסדי. היבואנים הבינוניים טוענים כי בכך מגבילים את התחרות לתחום אחד בלבד - הבשר הטרי שנמכר ברשתות הקמעונאות.

קושי נוסף שמדגישים היבואנים הבינוניים הוא הדרישה של משרד הכלכלה להעביר רשימה של החנויות והמחירים שבהם הבשר נמכר. יבואן בשר: "לרשת קמעונאות גדולה קל וברור לדווח היכן המזון נמכר, אך עבורנו כמעט בלתי אפשרי לדווח כשאנחנו מוכרים לחנויות קטנים ודוכנים. זה תנאי שאין ביכולתנו לעמוד בו".

לפי משרד הכלכלה, עד לפני שנתיים וחצי 85% מהבשר הטרי הכשר ששווק בישראל הגיע מ"אדום מאדום" (תנובה) ומדבאח, ואילו היום 50%-70% מהבשר ברשתות מקורו ביבוא. בעקבות פתיחת המכסות כלל השוק גדל; נתח השוק של תנובה ודבאח נפגע, אך משום שצריכת הבשר הטרי כולה גדלה, הפגיעה בהן מבחינה כספית אינה גדולה כפי שהיא באה לידי ביטוי באחוזים.

שירן: "בעבר היו מקרים של יבואנים שקיבלו הקצאות ולא הצליחו לייבא כי לא היו להם חוזים מול קמעונאים או הסכמות בחו"ל, וזה ירד לטמיון". הוא מבקש להדגיש את החומרה שבדבר: "זוהי מכסה שהמדינה שילמה עליה פיצוי לחקלאים ולא נוצלה. השנה נהיה בניצול של 90% מהמכסה. החשיבות היא שהמכסה תנוצל. בגבינות המנגנון הזה כפה על היבואנים להעביר חלק גדול מההטבה לצרכן. אנחנו מקווים שזה יקרה גם כאן".