גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קו ההגנה של פילבר: "קידמתי את מדיניות הממשלה"

מנכ"ל משרד התקשורת המושעה נפגש עם בעלי בזק שאול אלוביץ' בבתי קפה כדי "לסגור עניינים" ושלח למנכ"לית בזק סטלה הנדלר מיילים מהתיבה האישית שלו ■ מקורביו: "אם אתה לא מצוי בניגוד עניינים - לא עשית שום דבר פלילי"

"לא קיבל טובות הנאה", "פעל בעצה אחת עם הגורמים המקצועיים במשרד התקשורת", "קיבל החלטות שהיו לרעת בזק", "לא העביר מסמכים סודיים לבזק", ו"מילא אחר הנחיות המדינה". אלה הם קווי ההגנה של מנכ"ל משרד התקשורת המושעה, שלמה פילבר, במסגרת "פרשת בזק". פילבר חשוד, בין היתר, בקידום האינטרסים של בזק במשרד התקשורת, ובהעברת מסמכים פנימיים סודיים של משרדו, לידי בכירי בזק.

בראשית השבוע, העבירה רשות ניירות-ערך את תיק החקירה ב"פרשת בזק" לפרקליטות מחוז ת"א (מיסוי וכלכלה), לצורך הכרעה אם להגיש כתב אישום נגד החשודים המרכזיים בה - ביניהם בעל-השליטה בבזק שאול אלוביץ', בנו אור אלוביץ', מנכ"לית החברה סטלה הנדלר, וחשודים נוספים. במקביל, המליצה רשות ניירות-ערך על העמדתם לדין של פילבר והעוזרת האישית שלו, עדי קאהן-גונן (ראו מסגרת).

החשד המרכזי נגד פילבר - שמאז אוגוסט השנה נחקר באזהרה ולא התייצב לעבודתו במשרד התקשורת - שהוא שקידם במשרד התקשורת את האינטרסים העסקיים של בזק ושל בעל-השליטה בחברה, שאול אלוביץ', על-חשבון האינטרס הציבורי. בין היתר, נטען, כי פילבר עשה שימוש בעובדים אחרים במשרד כדי לקדם את בזק, וכן העביר מסמכים סודיים פנימיים של משרדו לנושאי המשרה בחברה, אשר תיקנו אותם והעבירו לו הערות עליהם.

ל"גלובס" נודע, כי פילבר חשוד עוד בכך שבמסגרת קידום האינטרסים של בזק לכאורה, הוא נפגש עם אלוביץ' בבתי-קפה בשעות הערב, כדי "לסגור עניינים", ושלח לסטלה הנדלר מיילים מהמייל הפרטי שלו.

פילבר נעצר בסבב המעצרים השני של חקירת פרשת בזק, והורחק מתפקידו. בשבוע שעבר, לאחר שהסתיימה רשמית תקופת הרחקתו מהמשרד, הודיעו באי-כוחו של פילבר לנציבות שירות המדינה, הממונה על הדין המשמעתי, כי פילבר מסכים להשעייתו הזמנית מתפקידו.

במסגרת הדיונים שהתקיימו בעניין הרחקתו ממשרד התקשורת, טען פילבר לחפותו. בין היתר, טענו באי-כוחו, עוה"ד יובל נחמני ודרור ארד-איילון, כי כל ההחלטות שהתקבלו בתקופת כהונתו כמנכ"ל משרד התקשורת, היו "בעצה אחת עם הגורמים המקצועיים במשרד", ואף אחת מהן לא מיטיבה עם בזק. טענת הגנה מרכזית נוספת, שהעלה בפני ביהמ"ש, הייתה כי הוא "מילא אחר הנחיות המדינה", שכרכה בין היתר בין שינוי תנאי הרישיון של בזק לבין הרחבת הפס הרחב.

טוען לחפות מלאה

ימים ספורים לאחר שרשות ניירות-ערך הביעה אי-אמון בעמדות אלה, שהציג פילבר בחקירותיו ובדיונים בביהמ"ש, פרס בא-כוחו של פילבר, עו"ד דרור ארד-איילון, את טענות ההגנה המלאות של פילבר בפני "גלובס". מהן עולה, כי פילבר טוען לחפות מלאה, וכי לא דבק בו כל רבב. הטענה המרכזית: לא רק שלא היטבתי עם בזק, אלא שמרבית ההחלטות שקיבלתי היו מנוגדות לעמדתה.

ובאשר למסמכים הסודיים שהועברו לכאורה, אלה לגישתו - לא היו סודיים בכלל. ובאשר לשאלות הנוספות שריחפו מעל, בנוגע למעורבותו של ראש-הממשלה בנימין נתניהו בפעולות שביצעו בעת כהונתו כשר התקשורת, מנקודת המבט של פילבר, אין פה בכלל שאלה. לטענתו, הוא לא פעל בשליחות של אף אחד, מלבד המדינה שמקבלת את ההחלטות וקובעת את המדיניות בשוק התקשורת.

הכול מתחיל בהחלטות הממשלה לכאורה בנוגע לביטול ההפרדה המבנית של בזק, וההחלטות בנוגע לסיבים האופטיים. לדברי סנגורו של פילבר, עו"ד ארד-איילון, "יש החלטות ממשלה שקובעות את מדיניות משרד התקשורת בהן ביטול ההפרדה המבנית בבזק. צחי הנגבי החליף את נתניהו כשר לענייני בזק, והנחה את משרד התקשורת לקיים את מדיניות הממשלה. הוא לא נכנס לפרטים, אבל הורה לפעול בצמידות ליועצים המשפטיים.

"תפקידו של פילבר כמנכ"ל היה לקדם את החלטות הממשלה ואת מדיניות המשרד, כשאחת מהן הייתה פריסת הסיבים האופטיים והשנייה היא ביטול ההפרדה המבנית. מאחר שתפקיד המנכ"ל הוא להיות הרגולטור, הוא קיבל 11 החלטות רגולציה - 10 מהן היו מנוגדות חזיתית לבזק. רק אחת מהן הוא קיבל בלי שהחברה התנגדה".

עוד מוסיף עו"ד ארד-איילון, כי "הדבר הבא שפילבר עשה היה לטפל בהפרדה המבנית ובפריסת הסיבים. בעוד שהנושא הראשון הוא שאלה רגולטיבית - יש החלטת ממשלה וצריך לבצע אותה - בנושא השני, הוא נכנס להידברות עם בזק, ואמר להם: 'אם אתם רוצים שאני אקדם את החלטת הממשלה בעניין הפרדה מבנית - אני מסכים, אם אתם תשלימו את פריסת הסיבים'. חודשים קודם לכן, פילבר היה בהידברות עם 'הוט' בעניין הסיבים האופטיים, ונשמעה נגדו ביקורת כאילו הוא נתן הטבה גדולה להוט. אז עם בזק הוא הלך לאט יותר. העניין נתקע כשהחלו החקירות וכשהחלה ביקורת מבקר המדינה".

פילבר נחשד בקידום האינטרסים של בזק, לא רק בהחלטות שקיבל, גם בפגישות מרובות איתם, העברת מסמכים סודיים לידיהם ועוד.

עו"ד ארד-איילון: "הביקורת עליו היא על הדרך שבה הוא ניהל את הדברים. אין טענה נגדו שהוא קיבל שוחד, או שהיה בניגוד אינטרסים אישי. הביקורת היא על כך שבמסגרת המפגשים והמו"מ עם בזק ואנשיה, הוא היה מוטה יותר מדי לטובת בזק - שהוא נפגש איתם גם מחוץ למשרד, בבתי-קפה, העביר מספר מסמכים - לא רבים - כדי לקבל את הערותיהם בטרם גיבוש מסמכי המדיניות, שכאמור היו אמורים להיות חלק מההסכמה עם החברה; שהאזין להצעותיהם לגבי שינויים במסמכים הללו - שבדרך-כלל לא קיבל אותן - ושהתכתב איתם מהמייל הפרטי שלו. אם רוצים לבקר אותו על כך צריך לציין כי זו דרך הפעולה המקובלת של מנהלים בשירות הציבורי, וזו אינה עבירה פלילית".

חלק הארי של הטענה הוא שפילבר העביר מסמכים מסווגים לנושאי המשרה בבזק.

עו"ד ארד-איילון: "הביטוי מסמך מסווג הוא שגוי, כי צריך בישראל להגדיר מסמך כמסווג כדי שיהיה מסווג מבחינה חוקית, ושיהיה אסור לפרסום. וכזה הוא לא העביר. הוא רק העביר הצעת חוק, טיוטות מדיניות שעליהן ניהל מו"מ וכן הלאה".

גורמים המכירים את פילבר ועבודתו במשרד התקשורת מוסיפים על דברים אלה, כי "פילבר לא עשה שום דבר פלילי. יהיה מי שיבקר ויאמר שמנכ"ל לא צריך להגיע להסכמות עם מי שעליו עושה רגולציה למרות שרגולציה בהסכמה היא לגיטימית ומותרת, ויש לה יתרונות. אפשר לומר שהוא לא צריך לפגוש את אלוביץ' בערב או להעביר לסטלה מייל, אבל להפוך את זה לעבירה פלילית, עם כל הכותרות המרעישות שנותנים לזה היום - זה הרבה מעבר למידה".

עוד טוענים גורמים המקורבים לפילבר, כי ברגע שלא הוכח ולא נטען כי פילבר קיבל טובות הנאה או שוחד בתמורה לקידום האינטרסים לכאורה של בזק, לא היה מקום לחקירה הפלילית נגדו ובטח שאין מקום להעמדה לדין פלילי. "אם אין לך טובת הנאה אישית; אם לא קיבלת הוראה לסדר איזו פרוטקציה לאלוביץ'; אם אתה לא מצוי בניגוד עניינים - לא עשית שום דבר פלילי. אין טענה לקבלת טובות הנאה, ואין טענה שקיבל הוראה ממאן דהוא, בטח לא מנתניהו, כי נתניהו לא נחקר בפרשה. יותר מזה, צחי הנגבי נחקר, ואישר את מה שפילבר אמר, שהוא מילא אחר מדיניות הממשלה".

מעללי פילבר: החשד - שימש "חפרפרת" של אלוביץ'

"פרשת בזק", שהחלה כחקירת אי סדרים לכאורה במסגרת עסקת בזק-yes, התעצמה והפכה לשלוש פרשות - האחת עוסקת בחשדות בנוגע להוצאת מסמכים וחומרים מסווגים; השנייה בחשדות בנוגע להתנהלות של בכירים ונושאי משרה סביב עסקאות בעלי עניין (עסקת רכישת yes על ידי בזק מחברת יורוקום ועסקת חלל-yes); והשלישית בנוגע לעבירות דיווח וטוהר המידות - שם נלכד ברשת החקירה מנכ"ל משרד התקשורת המושעה שלמה פילבר. בכל הפרשות עולים חשדות להפעלת נושאי משרה שונים, הן בחברת בזק והן בשירות הציבורי, לצורך קידום עניינים האישי של בעל השליטה בבזק, וקבלת כספים על ידם בהיקף של מיליארדי שקלים.

בפרשה בה מעורב פילבר לכאורה, הוא נחשד - יחד עם בעל השליטה בבזק, שאול אלוביץ', בנו אור אלוביץ', מנכ"לית החברה, סטלה הנדלר, ומי שכיהן כדירקטור בחברות בזק, חלל תקשורת ו-yes עמיקם שורר - בקידום אינטרסים של בזק במשרד התקשורת. פילבר חשוד כי שימש כ"חפרפרת" של אלוביץ' במשרד התקשורת, בסיוע העוזרת האישית שלו, עדי קאהן גונן, ותוך שימוש בעובדי המשרד לקידום ענייני החברה.

על-פי הרשות, נמצאה תשתית ראייתית לכאורה לביצוע פעילות מירמתית, מתמשכת ומכוונת מצד פילבר במסגרת תפקידו כמנכ"ל משרד התקשורת, וכן נושאי משרה ועובדים נוספים בחברת בזק. אלה פעלו בצורה שיטתית לקידום האינטרסים של חברת בזק, כאשר פעילות זו מתבצעת לא פעם תוך הסתרתה מהגורמים המקצועיים ובכלל זה המשפטיים במשרד התקשורת ומגורמים רלבנטיים במשרדי ממשלה אחרים.

מחקירת הרשות עולה, כי פעילות זו כללה, בין היתר, העברה שיטתית של מסמכים מסווגים, ניירות עמדה פנימיים, תכתובת ומסמכים מדיונים בין-משרדיים, לרבות כאלה אשר טרם נדונו בפורומים המוסמכים. במסגרת זו, נהגו גורמים בחברת בזק לעבור על המסמכים המודלפים, לתת את הערותיהם עליהם, לנסחם ולעיתים אף לכתוב אותם בכללותם והכל בהתאם לצרכיהם האסטרטגיים, הטקטיים והעסקיים.

עוד כתבות

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע שיוגבל לפי מדרגות מקסימליות ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מירבי

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

שר האנרגיה אלי כהן (משמאל) בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין ג'ורג' פפנסטאסיו / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

מתעלמת מטורקיה: ישראל מקדמת את חיבור רשת החשמל עם קפריסין ויוון

בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין, ג'ורג' פפנסטאסיו, דן שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן בנוגע לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה ● השניים סיכמו כי פרויקט הכבל החשמלי התת-ימי שיחבר את רשת החשמל של ישראל לקפריסין וממנה ליוון, ואל רשת החשמל האירופית, יקודם בעדיפות גבוהה

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

נשק אמריקאי נוחת בישראל אחרי המתקפה ב־7 באוקטובר / צילום: ap, Lolita Baldor

אמברגו הנשק הקנדי על ישראל רק נכנס לתוקף, וכבר עומד בסימן שאלה

ברקע החלטת הפרלמנט הקנדי לעצור את היצוא הביטחוני לארץ, הודיע משרד החוץ במדינה כי חברות עם אישורים בתוקף, יוכלו להמשיך ● בשלהי 2023, זינק יצוא הנשק מקנדה לישראל

נילי גולדפיין, ג'ודי (יהודית) אפרימי, ולימור שאקו בכנס משאבי האנוש / צילום: רמי זרנגר

הכלים שכל מנהל משאבי אנוש צריך לאמץ בעקבות המלחמה

הטראומה הקולקטיבית הציבה אתגרים חדשים בפני עולם העבודה הישראלי, בהיקפים עצומים ● הפתרונות להתמודדות עמדו בלב כנס שערכה השבוע ישראכרט לסמנכ"לי משאבי אנוש ● ישראל מתגייסת

יאיר לפיד, יש עתיד / צילום: כדיה לוי

האם עסקת שליט בוצעה זמן לא רב לפני הבחירות לכנסת?

יש קשר בין עסקת גלעד שליט מ־2011 לבחירות שהתקיימו ב־2013? אנחנו לא מצאנו כזה ● המשרוקית של גלובס

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

בורסת לונדון / צילום: Shutterstock

עליות קלות באירופה; הניקיי צלל בכ-1.5%

החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בירידות קלות ● בריטניה נכנסה למיתון ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

בנייה חדשה בירושלים / צילום: Shutterstock

תל אביב מול ירושלים: הגרפים שמראים איפה שוק הנדל"ן צומח יותר

לפי נתוני הלמ"ס, אחת משש דירות שהחלה בנייתן אשתקד נמצאה בערים תל אביב או ירושלים, כשבאחרונה מדובר בהיקף שיא של 2.5% מהדירות הקיימות ● אבל כשברקע מגמת ההאטה הכללית, תל אביב הידרדרה למקום חמישי במספר העסקאות, בעוד שירושלים מובילה בבטחה

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

החברה שביטלה עסקת רכישת דירות ב־97 מיליון שקל והשיא של רפאל

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: רפאל מסכמת שנה עם שיא בהכנסות ובצבר ההזמנות, הרווח של מיטרוניקס בירידה ומשק אנרגיה עברה לרווח של 1.6 מיליון שקל בזכות פרויקט יכיני, אזורים Living ביטלה רכישת 48 דירות בפרויקט בבני ברק וחברת הביטוח איילון עברה לרווח ● מדור חדש

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

פתיחה ירוקה בתל אביב; נובה מטפסת בכ-3%

מדד ת"א 35 קופץ ב-1% ות"א 90 עולה ב-0.5% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים שהטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה