נעילה שלילית בת"א; מניית פריגו זינקה בחדות, אופקו נפלה

המסחר באירופה מתנהל במגמה שלילית ■ירידות בוול סטריט ■ אופקו צונחת לאחר הדוחות

הבורסה בת"א, בורסת ת"א / צילום: תמר מצפי
הבורסה בת"א, בורסת ת"א / צילום: תמר מצפי

המסחר בבורסה בתל-אביב ננעל היום (ה') בירידות שערים. בורסות ניו-יורק ננעלו אמש בעליות, המסחר בבורסות אסיה ננעל במגמה מעורבת ובורסות וול סטריט מתנהלות בירידות.

 

שר האוצר משה כחלון התבטא אתמול בראיון לרינו צרור בגלי צה"ל כנגד נגידת בנק ישראל, ד"ר קרנית פלוג, ונגד כמה מבכירי הכלכלנים המתנגדים להורדת מסים. כחלון טען כי אילו היה מקשיב לעצותיה של פלוג, היה גובה מהציבור 24 מיליארד שקל מעבר לצורך.

"פלוג ביקשה להשית מסים על הציבור, על אנשים שעובדים, ואמרה ש'בלי זה לא תצליחו לצלוח את 2017'", אמר כחלון. "לא רק שלא העלינו מסים ב-8 מיליארד שקל, הורדנו מסים ב-16 מיליארד שקל. היה פה פער של 24 מיליארד שקל! תאר לעצמך שעכשיו הייתי בא לציבור עם 28 מיליארד שקל עודפי גבייה אחרי שמנעתי מהם לקנות נעליים לילד, מחשב לילד, חוג לילד והכסף הזה הייתי לוקח אותו אליי" [לידיעה המלאה].

בחודש אוקטובר נרשם שיא חדש בהכנסות המדינה ממסים - זה החודש השני ברציפות - עם הכנסות של 30.1 מיליארד שקל. מאחורי הנתון הזה עומדות הכנסות בלתי צפויות בהיקף כולל של 12 מיליארד שקל ממבצע דיבידנד מוטב שבו אפשרה המדינה לבעלי שליטה בחברות פרטיות לשלם מס מופחת של 25% (לעומת 30-33%) על הכנסות שיסווגו כדיבידנד.

בעקבות העודפים החריגים נרשם החודש שפל חדש בגירעון התקציבי. הגירעון המצטבר ב-12 החודשים האחרונים (נובמבר 2016 - אוקטובר 2017) עומד על 1.4% מהתמ"ג והוא נמוך ביותר מ-50% מיעד הגירעון לתקציב 2017 שעומד על 2.9% [לקריאה נוספת].

ועדת הכספים אישרה הלילה את חוק קק"ל, שנועד מחד, להסדיר את פעילותה כגוף רגיל המשלם מסים כדין ופועל בשקיפות תוך ניהול ספרים ומאידך, יוביל לעברת תקציבים גדולים בסך 2 מיליארד שקל, כבר בשנתיים הקרובות, לצורך ביצוע פרויקטיי תשתית לאומיים בהיקפים גדולים.

החוק קובע כי בפני קק"ל שתי אפשרויות: האחת, להעביר למדינה 2 מיליארד שקלים (65% מהכנסות קק"ל) בשנים 2018 - 2019, מיליארד לשנה ולאחר מכן לקבל פטור ממסים עד לסוף שנת 2023. השנייה, לעבור למסלול של תשלומי מס כבר מה- 1.1.18 [לקריאה נוספת].

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, אשר נמצא בעיצומו של מסע באסיה, קרא השבוע לעולם כולו להתאחד מול צפון קוריאה, והצהיר כי צבא ארה"ב ערוך לכל תרחיש ופעולה צבאית.

פריגו  פרסמה את דוחות הרבעון השלישי והכתה את התחזיות. בדוחות הרבעון השלישי, שפורסמו היום, החברה עקפה את תחזיות האנליסטים כשדיווחה על הכנסות של 1.23 מיליארד דולר לעומת צפי השוק ל-1.17 מיליארד דולר; ועל רווח נקי מתואם של 1.39 דולר למניה, 29 סנט מעל תחזיות השוק. המנייה מזנקת בכ-10%.

אופקו  נפלה בחדות לאחר דוחות מאכזבים.

טבע  ריכזה עניין גם היום לאחר שסוכנות פיץ' הורידה את דירוג החוב בשתי דרגות לרמת "זבל", מ-BBB מינוס ל-BB עם תחזית שלילית - מה שאומר שהורדה נוספת תיתכן בקרוב. ברמה החדשה האג"ח של טבע מוגדר ע"י פיץ' כלא ראוי להשקעה.

כיל  פרסמה אתמול תוצאות טובות לרבעון השלישי של השנה. החברה, הנמצאת בשליטת החברה לישראל , רשמה עלייה של 4.1% במכירות ברבעון, לעומת הרבעון המקביל אשתקד, לרמה של כ-1.44 מיליארד דולר.

טאואר  הייתה במוקד לאחר פרסום תוצאות הרבעון השלישי של השנה. היא סיפקה נתונים על עלייה בשורת ההכנסות והרווח, אך סיפקה תחזית מכירות פושרת לרבעון האחרון של השנה - ואכזבה את השוק. למרות זאת,  בית ההשקעות דרקסלר המילטון העלה את מחיר היעד למניה מ-36 דולר ל-38 דולר. 

מניית אל על  הייתה במוקד גם היום לאחר שמנכ"ל החברה, דוד מימון, הודיע ביום ג' על התפטרותו מהחברה. גורמים בענף מסרו ל"גלובס" כי התפטרותו של מימון הייתה צפויה על רקע יחסי העבודה העכורים בחברה.

פרוטרום  הודיעה אתמול כי חתמה על הסכם עם חברת AB Biotics S.A הספרדית לרכישת פעילות AB-Fortis, לה טכנולוגיה מוגנת פטנט, מבוססת מיקרו-אנקפסולציה, המאפשרת מתן ברזל בספיגה ביולוגית מוגברת ותוך הימנעות מתופעות לוואי של טעם מתכתי ובעיות עיכול. המוצרים מאפשרים דרך חדשנית ייחודית לקבל בצורה אפקטיבית מנת ברזל יומית.