החקירה הדרמטית מכולן? החלה חקירתו החמישית של נתניהו

(עדכון) - נתניהו נחקר באזהרה, בפעם החמישית, בשני התיקים שבהם הוא חשוד בעבירות על טוהר המידות – תיק המתנות וטובות ההנאה (תיק 1000) ותיק הפגישות עם מו"ל "ידיעות אחרונות" נוני מוזס (תיק 2000)

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

זה קורה בפעם החמישית במקרה של ראש הממשלה הנוכחי, בנימין נתניהו, וכבר קרה פעמים רבות במקרה של ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט. ובכל זאת, יש משהו מחמיץ-לב בלראות את מנהיג המדינה נחקר באזהרה כחשוד בפלילים ובשחיתות חמורה על-ידי המשטרה.

כשברקע הצעות "החוק הצרפתי", שנועד למנוע חקירת ראש ממשלה מכהן; ו"חוק איסור על המלצות משטרה"' שמקדמים חברי כנסת מהליכוד; אשר הפרקליטות, המשטרה והיועץ המשפטי לממשלה מתנגדים להן באופן נחרץ - זומן היום (ה') נתניהו לחקירה נוספת באזהרה על-ידי חוקרי להב 433. חקירתו החלה בשעות אחר-הצהריים. 

נתניהו נחקר במעונו בירושלים בשני התיקים שבהם הוא חשוד בעבירות על טוהר המידות - תיק המתנות וטובות ההנאה - תיק 1000, ותיק הפגישות עם מו"ל "ידיעות אחרונות", ארנון (נוני) מוזס - תיק 2000.

חקירתו החמישית של ראש הממשלה צפויה להיות הדרמטית מכולן לאור הצטברות הראיות נגדו, והיא תיערך כחצי שנה אחרי שנתניהו נחקר בפעם האחרונה, במארס 2017.

במסגרת תיק 1000 ("פרשת המתנות") חשוד נתניהו בקבלת מתנות יקרות-ערך בשווי מאות אלפי שקלים וטובות הנאה נוספות מאנשי העסקים ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר. לפי החשד, בתמורה סייע נתניהו בקידום אינטרסים של השניים.

תיק 2000 עוסק כאמור בפרשת פגישות נתניהו עם מו"ל "ידיעות אחרונות", מוזס. לפי החשד, נתניהו הבטיח למוזס לקדם את החוק לצמצום השפעתו של החינמון האוהד את נתניהו, "ישראל היום", המתחרה ב"ידיעות אחרונות". זאת, לפי החשד, בתמורה לסיקור אוהד של נתניהו ב"ידיעות אחרונות". לפי שעה נתניהו לא נחקר בתיק 3000 - פרשת הצוללות, שכן הוא אינו חשוד במעורבות פלילית בה.

לפי ההערכות, במהלך החקירה החמישית צפויים חוקרי היחידה ארצית ללחימה בפשיעה הכלכלית בלהב (יאל"כ) לעמת את נתניהו עם הגרסאות שמסרו עד המדינה ארי הרו ואיש העסקים ארנון מילצ'ן, שלעמדת המשטרה מאששות את החשדות נגד ראש הממשלה, כמו גם עם שלל הראיות והעדויות האחרות שנאספו על-ידי המשטרה בחודשים האחרונים בארץ ובחו"ל.

נזכיר כי בחודש אוגוסט האחרון הפרקליטות חתמה עם הרו, ראש מטה משרד ראש הממשלה לשעבר, על הסכם עד מדינה שנועד לחזק את הראיות בשני התיקים. הרו מסר עדות בתיק 2000, לאחר שבמכשיר האייפון שלו נמצאו הקלטות של חלק מהשיחות שניהלו נתניהו ומוזס. הרו נכח גם בחלק מהפגישות. המשטרה חושדת כי לבקשת נתניהו, הרו ביצע כמה פעולות שנועדו לבדוק את האפשרות לממש את הסיכומים שאליהם הגיעו או חתרו נתניהו ומוזס.

מוזס חשוד בהצעת שוחד לנתניהו ובמתן שוחד, בכך שלפי החשד תיאם אם נתניהו מהלכים שנועדו לכאורה לקדם את האינטרסים שלהם לפני הבחירות. לפי הקלטות השיחות של נתניהו ומוזס, השניים דיברו לא רק על מהלכים חקיקתיים שנועדו להחליש את כוחו של "ישראל היום" אלא גם על שמות של עיתונאים שנתניהו היה מעוניין שיכתבו ב"ידיעות אחרונות" או מעוניין בסילוקם מכתיבה בעיתון. כך, למשל, הציע נתניהו כי אבי רצון יכתוב בעיתון, ומנגד אמר כי העיתונאי אמנון אברמוביץ' פוגע בו בכתיבתו.

מהקלטות שנחשפו בחדשות 2 עלה כי נתניהו אמר למוזס, בין היתר, בהתייחסו לאופן שבו הוא רוצה שיתייחס אליו "ידיעות אחרונות": "אנחנו מדברים על מתינות, על תקשורת סבירה, להוריד את רף העוינות אליי מ-9.5 ל-7.5".

מוזס השיב: "זה ברור לי. עזוב. צריך לדאוג שתהיה ראש ממשלה".

מאוחר יותר גבתה המשטרה בלונדון עדות מאיש העסקים ארנון מילצ'ן, והוא נחקר באזהרה בחשד למתן שוחד לנתניהו בתיק 1000, תיק המתנות. על-פי החשד, מילצ'ן סיפק לאורך שנים ובתכיפות משקאות חריפים וסיגרים יקרי-ערך לנתניהו ולמשפחתו בשווי אלפי שקלים בכל פעם. עוד נחקר החשד כי מילצ'ן רכש כבר בשנת 2004 תכשיטים יקרי-ערך לשרה נתניהו, בעת שבנימין נתניהו היה שר האוצר.

לפי החשד, העברת הסיגרים, האלכוהול והתכשיטים מצדו של מילצ'ן נעשו לדרישת הזוג נתניהו, ולאו דווקא מיוזמתו שלו. לפי פרסום ב"הארץ", ראש הממשלה ורעייתו השתמשו בקודים כשביקשו לחדש את אספקת תיבות הסיגרים ובקבוקי השמפניה הוורודה.

לפי החשד, אחד מהאופנים שבהם לכאורה נתן נתניהו תמורה למילצ'ן הוא קידום העסקה למכירת ערוץ 10 למיליארדר לן בלווטניק, המקורב לנתניהו.

נתניהו מכחיש את הדברים מכל וכל וטוען כי מערכת יחסיו עם מילצ'ן הייתה תמיד חברית בלבד.

עד חשוב נוסף שמסר עדות בפרשה (ואינו חשוד) הוא המיליארדר שלדון אדלסון, הבעלים של "ישראל היום". לפי דיווח בחדשות 10, אדלסון העיד במשטרה שנתניהו העלה בפניו נושא בעל חשיבות כלכלית שעליו שוחח עם מוזס. לפי ההערכות, עדות אדלסון מחזקת את הראיות לכך שלנתניהו היו כוונות רציניות לממש את העסקה עם מוזס - זאת בניגוד לטענת נתניהו כי לא הייתה לו כל כוונה להוציא את התוכנית בפועל.

נתניהו טוען כי כל הפרשיות הנחקרות נגדו יתבררו כעורבא פרח, וכי "לא יהיה כלום - כי אין כלום".

חקירת נתניהו נעשית בהובלת פרקליטת מחוז תל-אביב מיסוי וכלכלה, עו"ד ליאת בן-ארי, וראש אגף חקירות ומודיעין במשטרה, מני יצחקי, ובפיקוח של היועמ"ש, ד"ר אביחי מנדלבליט, ופרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן. ראש הממשלה מיוצג בידי עורכי הדין יעקב וינרוט, עמית חדד ויוסי כהן. 

כל חשדות נתניהו

תיק 1000: פרשת המתנות

החשד: הזוג נתניהו קיבל לאורך שנים משקאות חריפים, סיגרים יקרי-ערך ותכשיטים ממקורבו, איש העסקים ארנון מילצ'ן, ובתמורה ניסה לסייע לו לרכוש את זכיינית ערוץ 2 רשת ולקדם את העסקה למכירת ערוץ 10 למקורבו, המיליארדר לן בלווטניק. נחקר גם חשד לקבלת הטבות ממקורבו המיליארדר האוסטרלי ג'יימס פאקר. 

חקירה לראש הממשלה: נחקר הערב באזהרה, לאחר שמילצ'ן נחקר ומסר גרסתו. 

תיק 2000: פרשת הדיל עם מו"ל "ידיעות אחרונות"

החשד: בפגישותיו עם מו"ל "ידיעות אחרונות" ארנון (נוני) מוזס, הבטיח נתניהו לקדם חוק לצמצום תפוצתו של המתחרה "ישראל היום" בתמורה לסיקור אוהד ב"ידיעות". 

חקירה לראש הממשלה: נחקר הערב באזהרה, לאור שאלות שהציפה גרסתו של מוזס שנחקר פעמים רבות. 

תיק 3000: תיק הצוללות וכלי השיט

החשד: ההחלטות על רכש 3 צוללות ו-4 ספינות מהתאגיד הגרמני טיסנקרופ, אשר מיקי גנור היה נציגו בישראל - התקבלו בצמרת המערכת הביטחונית משיקולים זרים, תוך ניגוד עניינים והעברת כספי שוחד לגנור; למפקד לשעבר של חיל הים, אליעזר (צ'ייני מרום); לסגן לשעבר של ראש המל"ל, אבריאל בר-יוסף; ולגורמים נוספים. 

חקירה לראש הממשלה: אינו צפוי בשלב זה להיחקר, ונדחתה עתירה שהוגשה בדרישה לחקור אותו כחשוד.