ונצואלה תשלם? ברון סמים ופרופ' מונו לגיבוש הסדר חוב המדינה

בוועדה שמינה נשיא ונצואלה חברים 6 אנשים, שלאיש מהם אין הכשרה משמעותית בפיננסים, ושניים נתונים תחת סנקציות מצד ארה"ב ■ אחד מהם הוא סגן הנשיא שנמצא ברשימת ברוני הסמים של וושינגטון, מה שאינו מאפשר למי מהנושים להתייצב לפגישה עמו

מספר העסקאות שנעשו באתר עליבאבא מוקרנים על מסך גדול. שיא המכירות נשבר / צילום: רויטרס, Aly Song
מספר העסקאות שנעשו באתר עליבאבא מוקרנים על מסך גדול. שיא המכירות נשבר / צילום: רויטרס, Aly Song

נא להכיר את הצוות הממונה על גיבושו של אחד מהסדרי החוב המורכבים ביותר בעת האחרונה: קצין צבא בדימוס, פרופסור לגיאוגרפיה בדימוס, שני מהנדסים, שר ממשלה שעליו הוטלו סנקציות בגין שחיתות לכאורה, וברון סמים.

מכיוון שכמות המזומנים העומדת לרשותה של ממשלת ונצואלה הולכת ואוזלת, מינה בשבוע שעבר הנשיא ניקולס מדורו ועדה בת שישה חברים לנהל מו"מ על הסדר חוב חיצוני שלאג"ח בשווי כולל 150 מיליארד דולר. הרכב הוועדה - לאיש מחבריה אין שום הכשרה משמעותית בכלכלה או בפיננסים, ושניים נתונים תחת סנקציות מצדה של ארה"ב - מעורר בקרב חלק מהפרשנים ספק בכנות כוונתה של ממשלת ונצואלה לגבש הסדר חוב. ספקנים אלה טוענים כי מטרתה האמיתית של הממשלה היא ליצור מצב שבו יהיה ביכולתה לטעון כי הסנקציות הן שאילצו אותה להשתמט מפירעון חובותיה.

על אף שלחברי הוועדה אין ניסיון בהסדרי חוב, חלקם יכולים לרפד את קורות החיים שלהם בסוגיות משפטיות. יו"ר הוועדה, טארק אל-עייסמי, סגן נשיא ונצואלה, נמצא ברשימת ברוני הסמים של וושינגטון. על חבר ועדה אחר, שר האוצר סימון זרפה, שמחזיק בתואר במדע המדינה, הוטלו סנקציות מצדה של ארה"ב בגין שחיתות. שניהם הכחישו בעבר את אמיתות הטענות נגדם.

אם מדורו יכריז על הפסקה גורפת של כל התשלומים, תהיה זו חדלות הפירעון הגדולה ביותר בהיסטוריה. הקושי שבפתירת בעיה סבוכה זו רק יגבר בשל היעדר הסכמה קולקטיבית על סעיפים שמתייחסים לני"ע מסוימים, העובדה שהאג"ח הונפקו בידי כמה יישויות שונות, והקטטות על מעמד נושה מועדף בקרב מגוון מחזיקי האג"ח, שעמם נמנים גולדמן זאקס וממשלת סין.

כל כך ברור שלוועדה אין היכולת לבצע את המשימה האדירה הזאת, עד שמינויה מעורר ספקות בנוגע לכוונותיו של מדורו, ואף בנוגע לרצונו בהסדר, לדברי ריסה גרייס-טרגוו, אנליסטית בחברת הייעוץ Eurasia Group, המתמחה בסיכונים.

"זה נראה כמו תיאטרון פוליטי", אמרה גרייס-טרגוו. "הם לא באמת רציניים בסוגיית המו"מ".

בנאום ששודר בטלוויזיה בשבוע שעבר, קרא אל-עייסמי לנושים לדון בהסדר חוב בפגישה שתיערך בקרקאס ב-13 בנובמבר - מועד הדד-ליין לתשלום ריבית תלויה ועומדת בסך קרוב ל-300 מיליון דולר על האג"ח.

אך מכיוון שאל-עייסמי נמצא ברשימת ברוני הסמים, אין סיכוי שמי מהנושים יתייצב לפגישה ויסתכן בהפרת החוק האמריקאי האוסר על עשיית עסקים עם אנשים שנמצאים ברשימה הרשמית של ברוני סמים. העונש על פגישה עם אל-עייסמי עשוי להגיע ל-30 שנות מאסר.

ממשלת ונצואלה אינה יוצאת מגדרה כדי לסייע למשקיעים להשתתף בפגישה המוצעת. הפרט היחידי שסיפק אל-עייסמי היה כתובת אי-מייל למעוניינים בהשתתפות. שני מנהלי קרנות בחברות השקעה בנות מיליארדי דולרים אמרו כי שלחו לכתובת אי-מייל זו בקשה לפרטים נוספים, אך לא קיבלו תשובה.

משקיעים ואנליסטים פיננסיים רבים מאמינים כי גם הוועדה וגם הפגישה, ששתיהן נידונו לכישלון, אינן אלא תפאורה שנועדה לאפשר למדורו לטעון כי הסנקציות האמריקאיות הן שהובילו לכישלון המו"מ שנועד למנוע את חדלות הפירעון של ונצואלה.

"זה בזבוז זמן", אמר משקיע אג"ח באמריקה הלטינית, שמחזיק באג"ח ונצואליות ושאינו מתכוון להשתתף בפגישה. "זה רק תרגיל שמטרתו לסלול את הדרך לחדלות פירעון ולהטיל את האשמה על הסנקציות האמריקאיות".

אחד מחברי הוועדה, שר התכנון ריקרדו מננדז, לשעבר פרופסור להיסטוריה, מטיף זה זמן רב להפוך את ונצואלה לצבר של קומונות עובדים. חבר ועדה אחר, שר החקלאות וילמר סולטדו, קצין צבא בדימוס, היה אחראי לקריסת ייצור המזון במדינת המחוז פורטוגזה, שבה הוא כיהן כמושל.

נלסון מרטינז ו-יולוגיו דל פינו, בכירים בחברת הנפט הממשלתית, הצליחו לחתוך את תפוקת הנפט של ונצואלה בשליש בתקופת כהונתם. לשניים ניסיון במו"מ עם אנשי הון וחברות נפט בינלאומיות, אך הם לא הצליחו לחולל היפוך במגמת הירידה של השקעות זרות בתעשיית הנפט הוונצואלית.

מנהלי קרנות מציינים כי חששותיהם הכבדים ביותר מתייחסים ליו"ר הוועדה, אל-עייסמי. פקידים אמריקאים וקולגות לשעבר מספרים שאל-עייסמי צבר כוח באמצעות שימוש ברווחים מסחר בסמים וממכירת דרכונים לא חוקיים כדי לבנות רשת מודיעין מקבילה להפחדה ולדיכוי של מתנגדיו.

במועד מוקדם יותר השנה הקפיאה ממשלת ארה"ב "מאות מיליוני דולרים" בחשבונות בנק שנקשרו לאל-עייסמי, לדברי פקידים בבית הלבן. אל-עייסמי מכחיש את כל ההאשמות, וטוען כי החקירות שמנהלת ארה"ב נועדו לערער את יציבותה של ממשלת ונצואלה.