החוב ושולה זקן: העדויות בתיק יאיר ביטון נחשפות

ביהמ"ש הורה אתמול על הבאת זקן לעדות בפרשת הלבנת ההון בחברת ב.יאיר ■ העדויות בתיק חושפות את קו התביעה: הפרקליטות תטען כי יאיר ביטון נקלע לחובות ולכן הסתבך עם השוק האפור ובפלילים

שולה זקן ויאיר ביטון  / צילומים: תמר מצפי
שולה זקן ויאיר ביטון / צילומים: תמר מצפי

מזכירתו המיתולוגית של ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, חוזרת לכותרות. בית המשפט המחוזי בתל-אביב הורה אתמול (א') על הבאתה של שולה זקן על-ידי שוטרים למסירת עדות בפרשת הלבנות ההון לכאורה בחברה הציבורית "ב. יאיר", וכן על הגשת קלטת של שיחה שהקליטה זקן עם אחד הנאשמים המרכזיים בפרשה - יאיר ביטון, הבעלים של החברה הציבורית. סנגורה של זקן כבר מכין ערעור על ההחלטה, ובכוונת זקן לעשות כל שביכולתה כדי להימנע ממתן עדות. האם זה נובע מפחד? מה נמצא ב"קלטות המריבה" שזקן מסרבת בכל תוקף שיוגשו לבית המשפט?

"גלובס" חושף את ההודעות והראיות בתיק שבאמצעותן מבקשת הפרקליטות לקשור את יאיר ביטון, מבעלי ב. יאיר, לעולם התחתון, ובייחוד לעבריין איציק אברג'יל. ביטון ואברג'יל מואשמים בכך שבמסגרת מערכת יחסים חברית שהתפתחה ביניהם, קשרו השניים קשר, יחד עם ניסים פינס, שהינו פושט רגל, ושמעון בלולו, להעברת כספים לאברג'יל ולגורמים מטעמו, בדרכי מרמה, באמצעות חברת ב. יאיר.

זקן, כבר הפלילה באמצעות הקלטות את פטרונה לשעבר, אולמרט (פרשות הולילנד וטלנסקי). מהעדויות וחלק מהראיות בתיק ומחקירות המשטרה עולה כי יאיר ביטון חשף בפני גורמים בתיק כי הוא חייב 2 מיליארד שקל לגורמים שונים, אך הוא אינו מבהיר מי הם אותם גורמים. הפרקליטות מייחסת את החובות לעולם תחתון.

שהרב יברך שהאיש הזה ימות'"

בעדויות נחשפים גם קשרים שמייחסים החוקרים ליאיר ביטון עם גורמים שונים בעולם התחתון. בין אותם קשרים, הקשר עם גבי בן-הרוש, אחד העבריינים הירושלמים המוכרים בארץ ומי שנתפס על-ידי המשטרה כראש "הכנופייה הירושלמית" ואחד האנשים החזקים בארגונם של האחים אברג'יל. ביטון מעומת בחקירותיו על כך שאמר כי בן הרוש רוצה להרוג אותו. עוד הטיחו חוקריו של ביטון בביטון אמירות עבר לפיהן טען שבן הרוש מספר לאנשים שהוא שותף שלו בעסק, ורוצה חצי מ-'ב. יאיר', וכן כאילו אמר "הוא רוצה להרוג אותי".

החוקרים מוסיפים וטוענים בפני ביטון בחקירתו כי אמר בעבר כי בן-הרוש סחט ממנו עשרות מיליוני שקלים, במשך שנים. לטענת החוקרים ביטון אמר כי בן הרוש סחט ממנו 30 מיליון שקל במהלך השנים, אבל הוא בחר שלא ללכת להתלונן במשטרה.

לפי ההערכות, בפרקליטות מבקשים לקשור את ביטון לאברג'יל באמצעות האמירות שלו על בן-הרוש. בחקירות שנוהלו בפרשה והגיעו לידי "גלובס", הטיחו חוקריו של ביטון בפניו את הקשר שלו למה שמכונה "החבורה הירושלמית", קבוצה שנתפסה על-ידי המשטרה כארגון עברייני, ובמסגרתה היו "חברים" בן-הרוש, איציק בר-מוחה-וסאם ויוסי מלכה. לפי הפרסומים, בעשור הראשון של המילניום, שימש בן-הרוש מנהיגה של הכנופייה הזו, שנחשבה אז לאחד מארגוני הפשיעה החזקים בישראל, שהיה מסונף ליצחק אברג'יל.

ביטון מצדו עונה לחוקרים, כי מלבד מכירת דירה למלכה ו"שלום שלום" עם חלק מחברי החבורה, לא היו לו יחסים עם אף אחד מהם. "אין לי שום קשר באופן אישי עם האנשים האלה, למעט 'שלום שלום'", אמר בחקירה. "רכשו דירות או לא רכשו דירות, זה לא קשר אישי. אפשר לבדוק את כל הנתונים האלה עם כל נתוני החברה. מעולם לא היו לי עסקים איתם ולא שותפויות איתם, למעט אולי מכירה של דירה כזאת או אחרת כלקוחות החברה".

אולם, לטענת החוקרים, על בסיס חומר הראיות שנאסף, מדובר ביחסים שהיו קצת יותר מ"שלום שלום". החוקרים הטיחו בפני ביטון בחקירתו סיפור שסיפר על פגישה שקיים עם הרב ישעיהו פינטו (שמאוחר יותר הסתבך בפרשה פלילית משל עצמו - פרשת השוחד לתנ"צ אפרים ברכה המנוח) אשר במסגרתה ביקש מהרב לקלל את בן-הרוש, כך שימות. מחילופי הדברים בחקירה עולה, כי ביטון הגיע אל הרב לבקש "ברכה" ובין היתר אמר לרב כי "יש אדם שאני מתעב אותו שאני רוצה שהרב יברך שהאיש הזה ימות'; אומר לי 'אתה לא צריך אותי. אם אתה תגיד שהוא ימות, הוא ימות". אותו אדם, הודה ביטון בפני הרב, הוא גבי בן הרוש.

בן-הרוש מבקש מחילה, ביטון מסרב

החוקרים מבססים את הקשר בין ביטון לבן הרוש גם על בסיס מידע שקיים בידיהם לפיו במקביל התקיים גם ניסיון ל"סולחה" בין הצדדים. מהחקירות עולה כי בן הרוש פנה לביטון בבקשת "מחילה" וביטון לא מחל לו. כך, מאדם שנסחט בעשרות מיליונים על-ידי עבריין לכאורה, עבר ביטון "מהפך" ופתאום הוא האדם שלא מוכן למחול לבן-הרוש.

וכיצד שולה זקן קשורה לסיפור? ביטון וזקן הכירו בנסיבות חברתיות והקשר ביניהם התפתח לחברות קרובה. במסגרת החברות הזו הקליטה זקן את פגישותיה עם ביטון ועל כן מבקשת הפרקליטות להעיד אותה על דברים שהגיעו לידיעתה במסגרת זו. במהלך החקירה נקט ביטון בתשובות מתחמקות בהתייחס לקשריו עם זקן. בין היתר, שואל אותו החוקר: "האם במסגרת השיחות שהיו לך עם זקן שיתפת אותה בדברים אישיים שחווית במסגרת ניהול חברת ב.יאיר?" והוא משיב: "לא משהו שזכור לי, אבל יכול להיות"; לשאלה אם זקן הכירה את בן-הרוש", משיב ביטון "תשאל אותה, למה אתה שואל אותי?".

ואז החוקר מתחיל ללחוץ ולסגור את החקירה לפרשה הרצויה לו, רגע לפני שיעמת את ביטון עם הקלטות שהקליטה אותו שולה זקן, ואשר עומדות בלב המחלוקת היום בבית המשפט.

חוקר: "האם שיתפת במסגרת השיחות הפרטיות שניהלת עם זקן, את אשר קרה בינך ובין גבי בן הרוש?".

ביטון: "יכול להיות ששיתפתי, לא משהו שזכור לי ספציפי".

חוקר: "האם ממה שזכור לך שיתפת את זקן בפגישה או פגישות שהיו לך עם הרב פינטו?"

ביטון: "יכול להיות שבשיחות סלון או שיחה כזו דיברנו, אני לא זוכר משהו ספציפי.

בשלב זה מטיח החוקר בפני ביטון דברים שאמר לכאורה לשולה זקן. "אין לי אפשרות לאשר שזה קולי או קול של אחר. ייתכן שזה הקול שלי וייתכן שלא. אני לא יודע אם זה אני", אומר ביטון בתגובתו הראשונית והמתחמקת.

החוקר ממשיך ומטיח בו: "כרגע שמענו אותך מספר לזקן שהיית אצל הרב פינטו, ספר לנו מתי זה היה ומהן נסיבות המקרה". כעת משתמש ביטון בתגובה המתחמקת הקלאסית "אני לא זוכר". עוד הוא מוסיף: "לא היו שום נסיבות. לשאלתך, יכול להיות. שהייתי עם פישקה אצל הרב פינטו פעם אחת, אבל אני לא זוכר".

כשהוא נשאל מי האדם שהוא אמר לרב פינטו שהוא מתעב ורוצה שימות, שוב עונה ביטון: "אני לא זוכר מי הבן אדם. אני אשמח מאוד שתגיד לי. אם זה נאמר, אז נאמר. יכול להיות שזו אמירה לא במקום, אני לא זוכר שאמרתי משפט כזה, אבל יש לא מעט אנשים שאני מתעב". בתגובה מעמת אותו החוקר עם האמירה המוקלטת שלו שמדובר בבן-הרוש. "אני לא זוכר שאמרתי דבר כזה, אבל אם כן, אני אכן לא אוהב את הבן-אדם".

החוקר: "תסביר בבקשה מדוע ביקשת מהרב פינטו שינסח ברכה למותו של בן-הרוש. מה בן-הרוש עשה לך כה רע שאתה הולך לרב שכזה בעל כוחות ומייחל למותו?"

ביטון: "לא זכור לי שהייתי אצל הרב וביקשתי בקשה כזו... אני לא מדבר עם הרב בסגנון הזה. בתחילת השיחה עם הרב כששאל אותי למה באת, אמרתי לו מפורשות שבאתי לקבל ברכה".

החוקר מטיח בביטון שאלות גם בנוגע לשיחה שקיבל לכאורה מבן-הרוש בהיותו בחו"ל, במסגרתה בן הרוש התחנן לכאורה שביטון ימחל לו, ועל כך תוהה החוקר על מה בן הרוש צריך מחילה, וביטון משיב: "ראשית, בחקירותיי הקודמות אמרתי מפורשות שבן-הרוש ניסה לא מעט פעמים לחדש את החברות בינינו, ואני התנגדתי בכל תוקף. גם בשיחה זו שנעשתה ואיני זוכר את מועדה, ניסה גבי לעשות הכול כדי לשמר את החברות בינינו. אני לא הסכמתי, מה שהיה נגמר, נעשה הסכם, הייתה התחשבנות, לא רציתי להיות חבר שלו, כי הרגשתי נפגע ממנו. עשיתי הכול למענו, קידמתי אותו, שיקמתי אותו, הכול למענו - והוא פגע בי".

חוקר: "על מה המחילה?"

ביטון: "על ההתחשבנות".

החוקר לא מתייאש, ומטיח ביאיר ביטון אמירות לכאורה שאמר על כך שבן-הרוש סחט ממנו 30 מיליון שקל, רצה להרוג אותו ולקחת לו חצי מחברת ב. יאיר, ואף ממשיך לסחוט אותו "עד היום". על כך משיב ביטון כי הדברים מוצאים מהקשרם, וכי לא ניתן להבין דבר מהקלטת. "גבי לא יכול לסחוט אותי, לא קיבל שקל, לא דרש שקל ולא שילם שקל", עונה ביטון לחוקרים. שולה זקן מסרבת מזה תקופה להעיד בבית המשפט המחוזי במשפט. זקן זומנה למסור עדות בשעה שריצתה עונש מאסר של 11 חודשים, שנגזר עליה במסגרת פרשת הולילנד). עדותה אמורה להתקיים בסוף חודש נובמבר אלא אם יתקבל ערעורה בתיק.

תגובתו של עו"ד איתן פלג, סנגורו של יאיר ביטון: "אין בדעת מר ביטון להגיב על טענות בתקשורת. מר ביטון ינהל את המשפט באולם בית המשפט ושם יתייחס לכל טענה או ראיה או דברים דומים ככל שיהיה בכך צורך".

פרשת ב. יאיר

- האישומים: יאיר ביטון, יו"ר החברה הציבורית ב. יאיר, מואשם בקשירת קשר עם העבריין יצחק אברג'יל וההלבנת עשרות מיליוני שקלים שהועברו במרמה לארגונו של העבריין ולגורמים מטעמו, באמצעות ב. יאיר. אברג'יל וביטון ביקשו לממש את הקשר באמצעות כריתת חוזים לבניית דירות באילת, והעברת חלק מהכספים שיועדו לבנייה, אל אברג'יל.

- כתב האישום הוגש נגד: ביטון, אברג'יל, ניסים פינס, שמעון בלולו, חניתה פינס, נפתלי פרץ ונגד החברות ב. יאיר, ש.י.נ גן רווה ו"א.א.נ חשמל"

- העבירות: קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, הלבנת הון, עבירות מנהלים בתאגיד, רישום כוזב במסמכי תאגיד, עבירות מס, קשירת קשר לביצוע פשע ועבירות נוספות.

- פרשות נוספות: לפי החשד, שיבש ביטון את החקירה בעניינו כששילם שוחד לעד המדינה בפרשת רונאל פישר, קצין המשטרה לשעבר, ערן מלכה, דרך פישר; עוד חשוד ביטון בתיווך לשוחד כשפנה לאיש העסקים קובי כחלון בהצעה שישלם שוחד עבור סגירת התיק נגדו באמצעות פישר

שולה זקן

תפקיד בולט: מזכירתו האישית של אהוד אולמרט לכל אורך הקריירה שלו - מניהול משרד עוה"ד שלו ועד לניהול לשכתו כראש עיריית ירושלים, כשר האוצר וכראש הממשלה

אישומים והרשעות: פרשת המינויים ברשות המסים - הורשעה במרמה והפרת אמונים ונדונה ל-4 חודשי עבודות שירות; פרשת ראשונטורס של אולמרט - הורשעה בקבלת דבר במרמה, ובמרמה והפרת אמונים, לאחר ששמרה על זכות השתיקה והצילה את אולמרט מהרשעה. נדונה ל-9 חודשי מאסר על-תנאי וקנס של 40 אלף שקל; פרשת הולילנד - הורשעה בקבלת שוחד במאות אלפי שקלים ובהלבנת הון. נידונה רק ל-11 חודשי חודשי מאסר בפועל, הודות להסדר טיעון, במסגרתו סיפקה למדינה קלטות של שיחות עם אולמרט, שההביאו להרשעתו בפרשת טלנסקי, לאחר שזוכה בה, ובפרשת הולילנד.

קלטות: הקלטות שהקליטה את אולמרט והביאו להרשעתו, הן מבוקשות כעת ע"י התביעה בפרשת ב. יאיר בגין שיחותיה שם עם ביטון, המוכיחות לכאורה את הקשר שלו לאברג'יל

יאיר ביטון

תפקיד בולט: מחזיק ברוב מניות החברה הציבורית "ב. יאיר"

אישומים: קשר עם העבריין יצחק אברג'יל והלבין עם אחיו עשרות מיליוני שקלים שהועברו במרמה לארגונו של העבריין ולגורמים מטעמו, באמצעות ב. יאיר; כן מואשם בפרשת עו"ד רונאל פישר, כי שיבש חקירה בעניינו כששילם שוחד לקצין המשטרה, ערן מלכה, באמעצות עו"ד פישר; ותיווך לשוחד כשפנה לאיש העסקים קובי כחלון בהצעה שישלם שוחד עבור סגירת התיק נגדו באמצעות פישר.

הקלטות: שיחות בינו לשולה זקן מבוקשות ע"י התביעה בתיק ב. יאיר, כיוון שהן מוכיחות לכאורה את הקשר שלו לאברג'יל