נזכרו בקשישים? קבינט הדיור יקדם פתרונות לדיור מוגן

הצוות יגבש דרכים ליצירת פתרונות מגורים לקשישים עם דגש על פתרונות לכלל הציבור ■ כיום פועלים בישראל בתי דיור מוגן, אך רבים מהם יקרים ומיועדים רק לקשישים בעלי יכולת

אביגדור יצחקי / צילום: תמר מצפי
אביגדור יצחקי / צילום: תמר מצפי

מדינת ישראל נזכרה באוכלוסיית הקשישים? בישיבת קבינט הדיור שעתידה להתקיים ביום שני הקרוב צפויה לעלות לאישור הצעת החלטה חדשה העוסקת בדיור מוגן - כך נודע ל"גלובס".

מדובר בהצעת החלטה להקמת צוות בין-משרדי לקידום פתרונות דיור מוגן. במסגרת ההצעה מוצע להקים צוות מיוחד שיגבש דרכים ליצירת פתרונות מגורים לקשישים עם דגש על פתרונות לכלל הציבור בישראל.

נזכיר כי כיום פועלים בישראל בתי דיור מוגן, אך רבים מהם יקרים ומיועדים בסופו של דבר רק לקשישים בעלי יכולת כלכלית. ככל שאוכלוסיית המדינה הולכת ומזדקנת, נותרים עוד ועוד קשישים ללא פתרונות דיור נאותים, בין היתר בשל המחסור בהיצע של פרויקטי דיור מוגן ברחבי הארץ.

על-פי הצעת ההחלטה שהגיע לידי "גלובס", הצוות האמור עתיד להיות מורכב מנציגי ממשלה, בהם יו"ר מטה הדיור באוצר אביגדור יצחקי (או נציגו) כיו"ר הצוות, נציג אגף תקציבים באוצר, נציג החשב הכללי, נציג משרד הבינוי והשיכון, נציג רשות מקרקעי ישראל, נציג משרד הרווחה והשירותים החברתיים, נציג המשרד לשוויון חברתי, נציג המועצה הלאומית לכלכלה, נציג מינהל התכנון ונציג החברה הממשלתית "דירה להשכיר". מעניין לציין כי בעוד לכל אחד מנציגי הממשלה האמורים נגיעה לתחום, דווקא משרד העלייה והקליטה נעדר מהרשימה למרות שהוא מטפל באוכלוסייה הרלוונטית מאוד לתחום זה.

הצעת ההחלטה קובעת כי יש "להטיל על הצוות לגבש המלצות בתחום הדיור המוגן במטרה להתאימו לגידול הצפוי במספר הקשישים בישראל ולפיזורם הגיאוגרפי. במסגרת זו, יפעל הצוות בכדי להרחיב ולהנגיש את השירותים הייחודיים המוצעים במסגרת הדיור המוגן כיום לשכבות אוכלוסייה נוספות". עוד נכתב בהצעת ההחלטה כי על הצוות שיגובש יהיה לבחון מספר היבטים בתחום בהם: "מהם הצרכים העתידיים בתחום הדיור המוגן, שילוב הדיור המוגן המערכת התכנונית, שיווק קרקע לטובת דיור מוגן בין אם באמצעות קרקע מדינה, קרקע פרטית או מקרקעין עירוני, ובחינת מודלים כלכליים ולמימון ותפעול דיור מוגן".

הצעת ההחלטה גם מציינת כי הצוות שיוקם לטיפול בנושא יגיש המלצותיו לקבינט הדיור בתוך ארבעה חודשים ממועד אישור ההחלטה.

נציין כי החלטה משמעותית להגדלת היצע פתרונות הדיור המוגן עשויה בדרך עקיפה גם לתרום למאמצי הממשלה לצנן את תחום הדיור. ככל שליותר קשישים תהיה אפשרות ריאלית לעבור לדיור מוגן, ולא רק לאוכלוסייה המבוססת יותר כמו היום, הדבר יכול להוביל לשחרור כמות לא מבוטלת של דירות מגורים למכירה בשוק החופשי. בימים בהם מנסה הממשלה להגדיל את היצע הדירות, מדובר באפיק נוסף של הזרמת דירות פנויות, בנויות ומוכנות לאכלוס לרוכשים פוטנציאליים.

על-פי נתונים של רשת הדיור המוגן "בית בלב", מספר בני ה-65 ומעלה בישראל נאמד בכ-940 אלף איש נכון לשנת 2015 וקצב הצמיחה החזוי באוכלוסיית הקשישים עומד על כ-2.5% עד 3% בשנה. אוכלוסיית הקשישים בני 65 ומעלה צפויה להוות כ-15% מאוכלוסיית המדינה עד שנת 2035. עוד על-פי הנתונים, התפוסה הממוצעת בבתי דיור מוגן פרטיים עומדת היום על כ-93% ועיקר ההיצע ממוקם באזור המרכז. במקביל, פחות מ-5% מבני 70 עד 75 מתגוררים היום בפועל בבתי דיור מוגן.

"כיום תפוסת הדיור המוגן בישראל עומדת על כ-93% ולכן אם מתכנני הערים וראשיה לא ישכילו לחשיבה מחודשת ולשילוב בתי דיור מוגן במיוחד בערים המרכזיות, יהיה מחסור גדול בדירות בדומה למחסור שאנו מכירים לאוכלוסיית הגיל הצעיר יותר", כך מסביר יגאל וידאל, מנכ"ל רשת בית בלב. "אני בטוח שבניית דיור מוגן באזורי הביקוש בהם נמצא קהל היעד לדיור מוגן, ישחרר אלפי דירות באזורים אלה לזוגות צעירים ולמשפרי דיור, שללא בניית דיור מוגן נוסף, עלולים להעלות הן את מחירי הדיור המוגן והן את מחירי הדיור".

הרכב הצוות הבינמשרדי על-פי הצעת ההחלטה

  • יו"ר מטה הדיור באוצר (או מי מטעמו)
  • נציג אגף תקציבים באוצר
  • נציג החשב הכללי
  • נציג משרד הבינוי והשיכון
  • נציג רשות מקרקעי ישראל
  • נציג משרד הרווחה והשירותים החברתיים
  • נציג המשרד לשיוויון חברתי
  • נציג המועצה הלאומית לכלכלה
  • נציג מינהל התכנון
  • נציג החברה הממשלתית "דירה להשכיר"