שר האנרגיה המצרי: מצרים תפסיק לייבא גז נוזלי ב-2018

הודעת שר האנרגיה המצרי מערערת את הביטחון בקרב משקיעי הגז הישראלי על אופציית היצוא למצריים

מתקן של ENI במצרים / צילום: מתוך אתר החברה
מתקן של ENI במצרים / צילום: מתוך אתר החברה

מצרים תפסיק לייבא גז נוזלי במהלך 2018 ולאחר מכן תתחיל לייצא גז, בעקבות תחילת ההפקה משדה הגז הטבעי הענק זוהר (Zohr) שהתגלה מול חופי מצרים. כך אמר שר האנרגיה המצרי טארק אל מולה, בריאיון לבלומברג אתמול.

עוד הוא הוסיף כי המאגר הענק יוכל לספק את צרכיה הפנימיים של מצרים ואף להתחיל למכור גז לשווקי יצוא במהלך 2019. "מאגר זוהר הוא עצום, מדובר בתגלית מאוד משמעותית וייתכן שנגלה עוד מאגרים בהיקף הזה. נקודה נוספת היא שפרויקטים גדולים נוספים ייכנסו לפעולה בקרוב ויזרימו כמויות גדולות מאוד של גז טבעי למערכת ההולכה המצרית", הוא הוסיף.

בתשובה לשאלה בנוגע לירידה בהשקעות של חברות אנרגיה בינלאומיות גדולות בקידוחי נפט וגז עקב הירידה במחירים אמר אל מולה כי "יש חברות גדולות שמתעניינות בפיתוח המאגרים של מצרים, ובעיקר זוהר, בנוסף ל-ENI ו-BP יש חברות נוספות שמתעניינות במשק הגז במצרים ובמאגר זוהר".

"המאגר הזה הוא עצום ולכן משנה את כל המצב במצרים בפרט בשוק הגז הטבעי, ובמזרח הים התיכון בכלל", הוא הוסיף.

בתגובה לדברי אל מולה נרשמו היום ירידות חדות במניית קבוצת דלק וביחידות ההשתתפות של דלק קידוחים ורציו המעורבות בפרויקט פיתוח שדה לוויתן. ישראמקו, המחזיקה בקרוב ל-29% מהזכויות במאגר "תמר", רשמה ירידה של 1.5% ומניית תמר פטרוליום ירדה ב-2%.

אנליסטים ומחזיקים במניות ויחידות השתתפות של החברות הפועלות בתמר ולוויתן ציפו בשבועות האחרונים להכרזה על חתימת הסכם ליצוא גז טבעי למצרים, לפחות לפרק זמן קצר יחסית של 3-4 שנים.

לפני כשלושה חודשים דווח בבלומברג כי השותפות ב"לוויתן" התחילו בתהליך משא-ומתן מואץ עם דולפינוס המצרית לגבי דרכי יישום החוזה לאספקת גז טבעי למצרים. לוויתן, נזכיר, אמור להתחיל להזרים גז טבעי לישראל וירדן במהלך החצי השני של 2019.

בעבר חתמו דולפינוס וטאקה ערביה המצריות על הסכמים לרכישת גז מקידוחי "תמר" ו"לוויתן". עם "תמר" נחתם הסכם מחייב, לפיו ישראל תייצא את כל העודפים שנותרו לאחר השימוש המקומי ויצוא לירדן - מדובר באספקה של כ-1 BCM לתקופה קצרה יחסית -6-7 שנים. עם "לוויתן" נחתם הסכם עקרונות לאספקה של עד 4 BCM לתקופה של 10 שנים.

יישום ההסכמים האלה מעולם לא יצא לפועל, בין היתר בשל החסמים הרגולטוריים במצרים. כיום ישראל יכולה להתחבר למערכת ההולכה המצרית באמצעות מערכת arab pipeline העוברת דרך עקבה שבירדן. אופציה זו נחשבת ליקרה יותר, ובמצרים חוששים שזה יוסיף עלויות לעסקה.

דרך חיבור נוספת היא שימוש בצינור הגז הישן שנבנה בזמנו על-ידי חברת EMG לצורך יבוא גז טבעי ממצריים לישראל. הצינור שהקימה EMG יוצא מתחנת הקבלה של החברה באשקלון ומתחבר לצנרת הולכת הגז היבשתית המצרית באזור אל-עריש. הכוונה היא להשתמש בצינור הקיים שמושבת משנת 2012 בכיוון ההפוך, כלומר להזרים את הגז מישראל למרצים באמצעות הצינור הקיים.