מחר: דיון בבג"ץ בעתירה נגד תוכניות הבנייה בפ"ת וכפר סירקין

המתנגדים לתוכניות הבנייה טוענים כי התכנון לבניית 12 אלף יח"ד בשטחים הסמוכים למושב כפר סירקין ייצור "טבעת חנק" סביב המושב ■ מטה המאבק בקידום התוכנית: "פנינו לבג"ץ על-מנת לעצור את הטירוף של תוכניות בנייה מנותקות מהשטח"

מחר (ה') צפוי בג"ץ לדון בעתירה שהגישו המתנגדים לתוכנית הבנייה במזרח פתח-תקווה וכפר סירקין נגד המדינה. מדובר בעתירה שהוגשה על רקע אישור המדינה לקדם את התוכנית בוועדה לתכנון מתחמים מועדפים לדיור (הותמ"ל), תוכנית לבניית כ-12 אלף יחידות דיור בשטחים הסמוכים למושב כפר סירקין ובשטחי המחנה הצבאי הסמוך שצפוי להתפנות.

בעתירה טוענים העותרים כי התכנון המוצע עשוי ליצור "טבעת חנק" סביב המושב הוותיק, וכי קידום התוכנית על הקרקעות החקלאיות שסביב המושב יגדעו מסורת של 80 שנות חקלאות. עוד במסגרת העתירה, שהוגשה בידי עו"ד שידלובסקי אור וטיכו ממשרד כספי ושות' ועוה"ד אייל מאמו ופריד ממשרד אגמון ושות', נטען כי ההחלטה להכריז על המתחם כמיועד לטיפול הותמ"ל התקבלה בחוסר סמכות ותוך שהיא מבוססת על תשתית עובדתית חסרה שהוסתרה ממקבלי ההחלטות, דוגמת תוכנית מתאר ארצית ומחוזית.

מטה המאבק נגד קידום התוכנית בותמ"ל מסר היום כי "האובססיביות לדירות רומסת את חיי התושבים ויוצרת קטסטרופה, ופנינו לבג"ץ על-מנת לעצור את הטירוף של תוכניות בנייה מנותקות מהשטח".

במקביל, נציין כי בעמדת המדינה שנשלחה לבית המשפט לקראת הדיון על-ידי הפרקליטות, תגובה ארוכה ומפורטת בת 33 עמודים, מבקשת המדינה מבית המשפט לדחות את העתירה. "מדינת ישראל מצויה במשבר בשוק הדיור, משבר שהממשלה פועלת על-מנת לפותרו ולמנוע את המשך העמקתו במגוון דרכים וכלים. אחת מהדרכים שבהן פועלת הממשלה, היא קידומם המהיר של הליכי תכנון למתחמי מגורים, באמצעות הכרזה על מתחמים מועדפים לדיור... החלטה זו (על הכרזת המתחם) נעשתה בהתאם להוראות החוק, לאחר הליך מנהלי סדור ותקין, ולא נפל בה פגם - הן מבחינת התשתית העובדתית שעמדה בבסיסה, הן מבחינת השיקולים ששקלה הממשלה בעת קבלת החלטותיה. העותרות אומנם טוענות כי ההכרזה פוגעת בזכויות שונות שלהן, אך בהקשר זה כפי שהובהר בהרחבה במסגרת התגובה, לטענות אלה אין כל יסוד".

בין היתר נטען בתשובת המדינה לבג"ץ כי רוב הטענות שהועלו בעתירה מתייחסות לשלב התכנוני של התוכנית ולא לשלב ההכרזה, ולכן פתוחה להם האפשרות להגיש התנגדות לתוכנית בשלב מאוחר יותר, ובאם זו תידחה, באפשרותם יהיה להגיש עתירה מנהלית לבית המשפט. מסיבה זו טוענים המשיבים כי העתירה לבג"ץ הוגשה בשלב מוקדם מדי, ודינה להידחות.