גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ביהמ"ש: אנשי משהב"ט נתנו יד לעקיפת כללים ונהלים במכרזים

המחוזי דחה תביעה נגד משרד הביטחון וחיל האוויר שהגישה חברה שסיפקה שירותי עדכון הוראות תחזוקה למטוסי קרב, אך מתח ביקורת על האופן שבו הם התנהלו מול החברה בהקצאת העבודות, שפעם נעשו בהליך של פטור ממכרז לספק יחיד ■ משרד הביטחון: "לא ננזפנו"

מטוס F16 / צילום: דובר צה"ל
מטוס F16 / צילום: דובר צה"ל

האם חיל האוויר, שיוקרתו היא סימן ההיכר שלו, יוצר ערפול סביב התשלום לעבודות שמבצעים ספקים מן החוץ? משרד הביטחון רגיל לככב בפרשיות הנוגעות למכרזים בעייתיים. לפני שנה אף ביטל בית המשפט המחוזי מרכז בלוד את מכרז משרד הביטחון לאחזקת מתקני מים וביוב, בנימוק ש"הורתו ולידתו בחטא", כיוון שלא מוצדק היה לערוך עבור השירות מכרז סגור, וכיוון שהזוכה לא עמד בתנאי המכרז. אולם נדמה שהפעם, חריגה מאכיפה ברורה של נהלי מכרז (חריגה שאיננה פלילית, יצוין) נמצאה גם בהתנהלות נציגי חיל האוויר, ולא רק בזו של נציגי משרד הביטחון - שני גופים עימם עמדה התובעת בקשר.

פסק דין חדש שדחה תביעה נגד משרד הביטחון, סיפק הצצה להתנהלות מטרידה בעסקאות המשרד מול חברה המעדכנת את הוראות תחזוקת המטוסים והפעלתם. בגין ההתנהלות הזו ספג המשרד הערות חריפות מבית המשפט וחויב בהוצאות עבור צד ג'.

הלקח לא באמת הופנם

התביעה עוסקת בסכסוך כספי בין משרד הביטחון לבין "אשת כתיבה טכנית", חברה המתרגמת ומעדכנת את הספרות הטכנית של מטוסי 16-F של חיל האוויר (שמקורה בארה"ב). כיוון שישנה חשיבות קריטית לספרות טכנית של מטוסים וכלים כבדים, ויש לא מעט תאונות אימונים ותאונות מבצעיות, שלעיתים הגורם לכך הוא ההוראות הכתובות בספרות - הוראות אלו מתעדכנות מפעם לפעם באמצעות חברות פרטיות, שמתרגמות, מעדכנות ומחדשות את ספרי ההוראות.

תחקיר פנימי שבוצע לפני יותר מעשור (2004), גילה כי לאורך מספר שנים ביצעה חברת "איפוס" את עבודות עדכון הספרות הטכנית למטוסים, תוך חריגה של חיל האוויר מתוכנית העבודה וממסגרת התקציב השנתית - וזאת ללא שהייתה לחברה הזמנת עבודה פורמלית ממשהב"ט. החברה זכתה בעבודה שלא על דרך מכרז, אלא באמצעות פטור ממכרז הניתן ל"ספק יחיד". בעקבות התחקיר קבע משרד הביטחון נהלי מכרז לעבודות של ספק יחיד. בין היתר נקבע כי אין להזמין עבודה ללא הזמנה רשמית/פורמלית ממשרד הביטחון, המהווה את הגיבוי התקציבי לעבודה.

אולם מתברר כי הלקח שמשרד הביטחון טען שהופק מהתחקיר - לא באמת הופנם. הטענה המרכזית של התובעת, חברת "אשת כתיבה טכנית", הייתה כי במקביל להעסקת בעל החברה התובעת, יעקב נווה, בתפקיד של "תומך טכני סופה" (סיוע באיתור הליקויים, החסרים ואי-ההתאמות שנתגלו בספרות הטכנית המסדירה את הפעלת ואחזקת מטוסי "סופה"), הרי שניתנו ל"אשת כתיבה טכנית" עבודות נוספות של שירותי עדכון לספרות טכנית - במסגרת התקשרות בלתי-פורמלית שנכרתה עם נציגי משרד הביטחון, תוך כדי הארכת הפטור ממכרז (לספק יחיד) בו זכתה החברה בתחילה. זאת, על אף הלקחים מהתחקיר ב-2004 ונהלי המשרד שחודשו בעקבותיו. בגין עבודות אלו, טענה "אשת", המשרד לא שילם לה את כל התמורה המגיעה לה.

משרד הביטחון מצידו שלל מכל וכל התקשרות בלתי-פורמלית כזו, והשופט יעקב שיינמן קיבל את עמדתו, לפיה ההתקשרות הפורמלית היא זו היחידה שהיתה בין הצדדים, וכי "אשת" קיבלה ממהמשרד הזמנות עבודה מסודרות שכללו את כל העבודות שביצעה.

המשרד ניסה להעביר את האשמה לצד שלישי על-ידי מסירת הודעת צד ג' - לחברת "אושרת תעופה" - הודעה שמשמעותה היא שאם המשרד יפסיד בתביעה מול החברה הספקית, הרי שחברת "אושרת תעופה", ספקית העבודות החדשה שאף עמדה בקשר מול "אשת", תחויב לשפותו. אולם בית המשפט קיבל את העמדה שהודעה הזו לא הייתה מוצדקת, והוא חייב את משרד הביטחון בתשלום הוצאות בגינה.

במסגרת החלטתו על חיוב בהוצאות, ניצל בית המשפט את ההזדמנות כדי למתוח ביקורת על התנהלות משרד הביטחון. זאת, בגין "עקיפת הכללים והנהלים כדי לקדם מטרות חשובות של תחזוקה ותפעול מטוסי קרב" - כשכוונתו להתנהלות המשרד בשאלת הארכת פטור מחובת מכרז לספק יחיד.

בית המשפט מתח ביקורת על כך שמשרד הביטחון לא טרח להבהיר לחברה התובעת, "אשת", שכבר עבדה עמו כספק יחיד בעבר, מהו טיב יחסי העבודה ביניהם מכאן ואילך, לאור שינוי נהלי המכרז לספק יחיד. "התנהלות שכזו, גם אם נעשתה מתוך כוונה טובה, היא פסולה והיא תרמה לאי-בהירות ביחס לנהלים על פיהם פועל המשרד, וכן להגשת התביעה, קבע בית המשפט.

עקיפת כללים ונהלים

מסקנת בית המשפט, לפי העולה מהביקורת שבפסק הדין, היא כי כוונה טובה של משרד הביטחון, מתוך דאגה לזמינות ובטיחות הכלים אצל חיל האוויר, הובילה להתנהלות בלתי הולמת ביחס למצופה מגוף ציבורי. משרד הביטחון אמנם נדרש בדחיפות גבוהה ליצור ב-2004 את ההתקשרות עם חברת "אשת" בפטור ממכרז, כ"ספק יחיד", וזאת נוכח ליקויים שהתגלעו בספרות הטכנית ונוכח כישוריו הייחודים וזמינותו של בעל החברה, נווה. אולם, המשך ההתקשרות לא בוצע תוך הבהרת כלל העבודות הכלולות בהזמנת העבודה, ולא הובהר כי לאור התחקיר מ-2004 לא קיימת יותר "חיה" כזו של עבודות ללא הזמנת עבודה פורמלית.

אמנם, בית המשפט דחה את תביעת החברה, וקבע כי "בזמן אמת" נווה הבין כי כל העבודות שביצע כלולות במחיר, למרות חוסר הבהירות בעניין מצד משרד הביטחון וחיל האוויר. מתוקף תפקידיו, הוא ישב בחיל האוויר והכיר את מסקנות התחקיר מ-2004. למעשה, אומר בית המשפט, ידעת, נווה, שגם אם אומרים לך א', אז חיל האוויר לא יכול לעבוד לפי א', כי עובדים לפי ב' מאז "תחקיר 2004" - קרי, ניתן לבצע עבודות רק עם הזמנות עבודה מסודרות על כל צעד ושעל, כולל העבודות שלשיטת נווה לא נכללו בהזמנה המקורית.

ביקורתו של בית המשפט כלפי משרד הביטחון הייתה כי למרות האחריות בה נושא נווה, כמי שהיה מודע לנהלים החדשים מתוקף תפקידיו ונחשף ל"תחקיר 2004" ותוצאותיו - הרי שמשרד הביטחון, לא פעל כמצופה ממנו בתור גוף ציבורי, בכך שלא הבהיר לנווה מהן כלל העבודות עבורן הוא אמור לקבל את התמורה. בפועל משרד הביטחון פנה אל נווה וביקש ממנו עבודה מסויימת, כשלמעשה התברר בדיעבד שהמשרד רצה ממנו עבודה בהיקף גדול יותר, ולא עבד מולו עם נהלים ברורים.

השופט יעקב שיינמן - בביקורת שיכולה לשמש תמרור למשרדי ממשלה נוספים בעסקאותיהם שבפטור ממכרז - קבע כי "הגם שדחיתי את התביעה, התחושה הכללית היא שבתקופות מסוימות או לגבי אירועים מסוימים, אנשי משהב"ט אינם יכולים 'לרחוץ בניקיון כפיים', ממתן יד, במישרין או בעקיפין, לעקיפת הכללים והנהלים, כדי לקדם מטרות חשובות של תחזוקה ותפעול מטוסי קרב של חיל האוויר הישראלי בבעיות זמניות ובלתי צפויות שהתעוררו".

אמנם, הוסיף וכתב השופט, "לא מתעורר כל שמץ של חשד ולא הוכח לי, כי מי מאנשי המקצוע נטל חלק בפעילות בלתי כשרה בהיבט הפלילי (מצד משרד הביטחון וחיל האוויר - מ' ר'), אך ברור שהתנהלות שכזו, גם אם נעשתה מתוך כוונה טובה, לסייע לחיל האוויר, היא פסולה ולא ראויה והיה בה כדי לתרום לאי-הבהירות הנהלית שנוצרה בחלק מהמקרים".

המדינה יוצגהבידי עורכי הדין לימור חלד רון וארז שטיינברג מפרקליטות מחוז תל-אביב אזרחי; חברת "אשת כתיבה טכנית" יוצגה בידי עורכי הדין דורון קילשטיין וענבר אסיף ממשרד תדמור-לוי; וחברת "אושרת תעופה" יוצגה בידי עורכי הדין רפאל ליבא וגיא מוגילבסקי ממשרד איתן-מהולל-שדות.

תגובת משרד הביטחון: "ראשית יודגש כי משרד הביטחון מעולם לא ננזף בהקשר לתביעה המדוברת. משרד הביטחון, שזכה במשפט מול חברת אשת, נתבקש לשלם לצד ג' את אותו הסכום שחברת אשת נדרשה לשלם לו בגין הוצאות משפטיות, וכך נעשה. כפי שניתן לראות - תוצאות התביעה אכן הצדיקו צירופו של צד ג' לכתב ההגנה".

עוד כתבות

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים שהטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מהצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

אחרי שהפסידה 1.6 מיליארד שקל בשלוש שנים - פתאל חזרה לרווח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

עידן וולס, מנכ''ל קבוצת דלק / צילום: רון קדמי

העסקה שתגדיל את פוטנציאל הנפט של קבוצת דלק ב-100 מיליון חביות

הקבוצה סיימה את שנת 2023 עם הכנסות של 12.3 מיליארד שקל, צמיחה של 2.8% אבל הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות ירד ב-60% ● החברה הבת איתקה צפויה להתמזג עם חברת נפט הפועלת בים הצפוני ● התגמולים לשלושת בכירי קבוצת דלק הסתכמו ב-2023 בעלות מצרפית של כמעט 50 מיליון שקל

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

עדויות מהשבי: "חיילים עוברים עינויים, מורעבים בכלובים"

משפחות החיילים החטופים לפני הפגישה עם נתניהו: "גורמי הביטחון הפחידו אותנו" • פיגוע ירי בבקעת הירדן: מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני • ירי רקטי לעבר גורן, גרנות הגליל וראש הנקרה • דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה ובמקביל פועל באיו"ש • סנטקום: השמדנו 4 כטב"מים ארוכי-טווח של החות'ים • עדכונים שוטפים

ארגון הטרור שהצטרף לחזית נגד ישראל, והדרישה של גרמניה מאזרחים חדשים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארגון הטרור הסוני "הקבוצה האסלאמית" מצטרף לחיזבאללה בשל המלחמה בעזה, הקואליציה נגד החות'ים לא עומדת במשימה ובגרמניה דורשים מאזרחים חדשים לענות על שאלות על ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

כספים הוקפאו, אבל מבחינת המדינה ניתן להפקיד בסלייס חיסכון לילדים

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

בורסת לונדון / צילום: Shutterstock

עליות קלות באירופה; הניקיי צלל בכ-1.5%

החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בירידות קלות ● בריטניה נכנסה למיתון ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?