פרשנות: מתי בחירות? כשהערבים לא ינהרו

הזירה הפוליטית מלאה בספקולציות על מועד הבחירות הבאות - אחרי חגיגות ה-70? במקביל לבחירות בשלטון המקומי? במועד שנקבע להן במקור? התשובה נמצאת אצל אדם אחד בלבד

בנימין נתניהו באום/ צילום רוייטרס
בנימין נתניהו באום/ צילום רוייטרס

כמדי שבוע, אנשים בזירה הפוליטית ערכו ספוקלציות בנוגע למועד הבחירות. מאי 2018 מיד אחרי טקסי יום הזיכרון ויום העצמאות?

אחד מבכירי לשכתו של נתניהו סיפר ל"גלובס" לאחרונה, שלכבוד חגיגות ה-70 למדינה נעשו פניות רבות לראשי מדינות. קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי, וגם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא צרפת עמנואל מקרון יחבקו את ראש ממשלת ישראל. זו השאיפה. בדיוק כמו התפאורה שסידר לעצמו נתניהו במארס 2015, שבועיים לפני הבחירות. בבחירות 2018 הוא יקשט את עצמו בדגלים ויעמיד את מנהיגי העולם כניצבים בסרט שלו.

זוכרים שנתניהו אמר, רק לאחרונה, שהוא דווקא לא ממהר לקצר את הקדנציה? אם כך, מדוע מאי 2018? אולי עדיף לחכות עד אחרי החגים (ורגע לפני תקציב 2019). אבל לדברי בכירים בליכוד, זהו מועד לא מוצלח. השבוע האחרון של אוקטובר והשבוע הראשון של נובמבר מלווים מדי שנה באווירה עגמומית סביב יום הזיכרון לרצח ראש הממשלה יצחק רבין. ויותר מכך: הבעיה המרכזית עבור הממשלה במועד הזה, היא הבחירות לרשויות המקומיות.

איזה פוליטיקאי יסכים ללכת לבחירות באותו היום של הבחירות ברשויות המקומיות? לכאורה אפשר היה לחשוב שזה דווקא יעיל. במקום שני ימי שבתון, אחד בבחירות הכלליות ואחד בבחירות המקומיות - יתאחדו הימים, ושיעור ההצבעה אמור להיות גבוה. אך ציפור קטנה לחשה שלליכוד זה לא מתאים. "אם נחבר בין המועדים, אז הציבור הערבי יגיע בהמוניו לקלפיות. יהיה לנו 'הערבים נוהרים' 2, אבל הפעם באמת נוהרים, כי הם יותר אדישים לבחירות כלליות אבל לבחירות המקומיות הם יתייצבו. על הדרך הם יצביעו גם לכנסת".

איך יפתרו בליכוד את שאיפתם שהערבים לא ינהרו לקלפיות? הם ידחו את הבחירות לרשויות המקומיות בחצי שנה.