אחוז אחד מהאוכלוסייה בישראל, כלומר 85 אלף נוסעים, הפליגו השנה לנופש שייט (קרוז), מספר שלפי התחזית של ניק ווילקינסון, סגן נשיא חברת הקרוזים NCL (נורוויג'ן קרוז ליין), יגדל בשיעור של 20% בשנה הבאה. הגידול הזה משקף את הצמיחה בכלל הענף מבחינת מספר הנוסעים בעולם (שאותם מובילים הנוסעים מארה"ב, גרמניה ובסין).

בשנת 2017 מספר הנוסעים בקרוזים ברחבי העולם עמד על 25.8 מיליון נוסעים, מספר שצפוי לגדול לכיוון ה-30 מיליון נוסעים עד לשנת 2022. לשם ההמחשה, בשנת 2015 מספר הנוסעים בקרוזים עמד על 23 מיליון נוסעים. בין היתר מי שאמון על הגידול הזה הם הנוסעים הסינים, שמשנים את פני המפה בתעופה והתיירות העולמית בכלל המובנים. 

קרוזיםקרוזיםקרוזים


"ישראל היא שוק חשוב עבורנו. משנה לשנה אנחנו עדים לתאבון גובר להפלגות נופש בקרב תיירים ישראלים", אמר ווילקינסון הבוקר (א'). לדבריו, ישראל ניצבת במקום השישי בעולם במספר המפליגים ביחס לכמות התושבים. החברה אף פתחה נציגות מקומית בישראל, שבראשה עומד אייל סולומון.

היעדים הפופולריים עבור הנוסע הישראלי הם ברצלונה ורומא. יעדים נוספים כוללים את ארה"ב שפתיחת הקו הישיר של אל-על למיאמי דוחף את נקודת היציאה הפופולרית הזו גם עבור הנוסע הישראלי. ווילקינסון מפרט כי שיתופי-הפעולה עם חברות תעופה יורחבו.

"בהשקפת עולמנו אנחנו לא חברת קרוזים אלא ריזורט צף. אנחנו לא מתחרים בחברות הקרוזים האחרות, אלא בריזורטים של 'הכול כלול' על האדמה", הוסיף ווילקינסון. "זה שינוי תפיסה מבחינתנו, ואנחנו מאמינים שגם הצרכנים יבינו את זה. אנחנו חברה נורווגית במקור אבל גלובליים בחשיבה שלנו, וכיום אנחנו מכסים כל פינה בגלובוס".

החברה, שחגגה לאחרונה 50 שנות פעילות, מגלגלת מחזור של 4.9 מיליארד דולר (גידול של 12.2%) עם הכנסה נטו של 776 מיליון דולר.

ואיך דוחפים את השוק הישראלי? ראשית מציעה החברה מסלולים בכשרות מגוונת לטובת שומרי הכשרות, ושנית היא יוצאת במבצע של נופש שני בחצי מחיר. מנעד המחירים מתחיל בכ-700-800 דולר, והוא מטפס עד ל10,000 דולר לנופש בדרגת haven עם אירוח בהתאם. "המטרה להתאים את עצמנו לכל תקציב גם ברמת החדרים הכוללים גם קבינות לנוסע יחיד וחדרים עם או בלי מרפסת". 

- האם המחירים בישראל זהים לאלה שאפשר למצוא דרך סוכני בחו"ל?

סולומון מסביר כי "לקוח שיפנה לאחד ממרכזי החברה במלטא או בארה"ב, יקבל את אותו המחיר כפי שיש באונליין (באתר נורוויג'ן). המבצע של הנוסע השני בחצי מחיר הוא ייעודי לשוק הישראלי, והוא לא קיים לנוסע האמריקאי. המטרה היא להציע מחיר טוב לנוסע הישראלי ולהגדיל את נפח הפעילות. יש מקרים שבהם המחירים בקרב סוכני נסיעות יהיו זולים יותר, משום שסוכני נסיעות בונים חבילות שכוללות טיסות, מה שעשוי להציע מחיר משתלם ללקוח".

עוד הוא מציין כי "במרוצת השנים המחירים עלו, לא בשיעורים ניכרים מדי, וזה קרה לאור עלויות תפעוליות בעיקר. אם נסתכל במבט רוחבי ביחס לריזורטים יוקרתיים דוגמת קלאב מד, המחירים שם יהיו גבוהים יותר ביחס לתמורה בקרוזים שלנו. אנחנו לא מתנצלים על המחירים, כי התמורה בעד הכסף בכל הרמות, מהאירוח ועד איכויות השירות והמזון, היא מובנת".

ב-2018 תשיק החברה את אוניית הנורוויגן "בליס" שתפליג באלסקה ובאזור הקריביים, והתוכנית היא להשיק ב-2019 אוניה נוספת במסגרת תוכנית רחבת-היקף. ב-2022 תושק אוניה ראשונה מפרויקט לאונרדו שתכלול אוניות קטנות יותר המיועדות לכ-3,300 נוסעים, לעומת קיבולת של 4,000 ויותר לאוניות בגדלים זהים כיום, זאת במטרה להגדיל את השטחים הציבוריים ואת חוויית השיט.

לגבי התמחור והיחס שהוא עשוי לעלות, סולומון מציין כי טרם נקבעה המדיניות. עד 2027 צפויות, אגב, לעלות כ-90 אוניות חדשות של חברות הקרוזים השונות ברחבי האוקיינוסים - מה שאולי ישנה את מפת התחרות וישפיע על המחירים לצרכן.