גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"ישו של הביטקוין": איך להשקיע במטבע ולהפסיד מיליארדים

בורסת הביטקוין Mt.Gox שפעלה ביפן קרסה בשנת 2014 וגרמה לעשרות אלפי לקוחות לנזק כספי אדיר ■ איזה עונש מצפה למנכ"ל הבורסה מארק קרפלס ומתי המשקיעים יזכו לראות את כספם (אם בכלל)

הפגנה בעקבות פשיטת הרגל של Mt.Gox  / צילום: רויטרס Toru Hanai
הפגנה בעקבות פשיטת הרגל של Mt.Gox / צילום: רויטרס Toru Hanai

כאשר Mt.Gox, בורסת הביטקוין הגדולה ביותר בעולם, קרסה בתחילת 2014, איבדו יותר מ-24 אלף לקוחות ברחבי העולם את הגישה למאות מיליוני דולרים במטבע הקריפטוגרפי ובמזומן. גם לאחר יותר משלוש שנים, כשמחיר הביטקוין נסק ליותר מ-7,000 דולר, לא הצליח אף לקוח להשיב לעצמו אפילו סנט אחד. לא ברור מתי יוכלו הלקוחות לקבל חזרה את כספם. הבורסה שקרסה שקועה עמוק בביצה של מאבקים משפטיים. נוצרה מעין בובה רוסית של פשיטות רגל ביפן וניו זילנד - ארבע בסך הכול - פלוס תביעות משפטית בארה"ב ותביעות שהגישו נושים.

למרות שהנאמן שהופקד על פשיטת הרגל של Mt.Gox הצליח לאתר מטבעות דיגיטליים ששוויים הנוכחי עולה על 1.6 מיליארד דולר, מתיר החוק היפני ללקוחות הבורסה לקבל שבריר זעיר בלבד מסכום זה. קים נילסון, מפתח תוכנה שבדי, שהחזיק ביותר מתריסר ביטקוין ב-Mt.Gox, אינו אופטימי לגבי הסיכוי לקבל כסף בקרוב. "זה אזור דמדומים משפטי", הוא אומר. "לא אופתע אם זה ייקח עוד כמה שנים". הנאמן מטעם בית המשפט בפשיטת הרגל של Mt.Gox, נובואקי קוביאשי, לא השיב לשאלות שהציגה לו רויטרס על תהליך התשלום.

יש כמה דוגמאות טובות יותר מפרשת Mt.Gox לגבי הסכנות הכרוכות בהשקעה במטבעות קריפטוגרפיים. כפי שדיווחה רויטרס בספטמבר, בורסות קריפטוגרפיות - שבהן נרכשים, נמכרים ומאוחסנים מטבעות דיגיטליים - פועלות פחות או יותר ללא פיקוח, והן הפכו לאבן שואבת למעשי מרמה והונאה. לפחות עשר בורסות כאלה נסגרו - לעתים קרובות בעקבות מעשי גניבה - והלקוחות איבדו את כספם. סך של 980 אלף ביטקוינים נגנבו מבורסות קריפטוגרפיות מאז 2011, ושני שלישים מסכום זה נגנבו מ-Mt.Gox.

שוויים הנוכחי של כל המטבעות הגנובים האלה עומד על יותר מ-6 מיליארד דולר, על פי חישובי רויטרס. Mt.Gox היא אחת הבורסות הקורסות הבודדות שמצאו את דרכן לבית משפט לפשיטות רגל. חלק מהבורסות האחרות פשוט התאדו. אך הבעיה של אלפי נושיה של Mt.Gox היא שמתוקף חוק פשיטת הרגל היפני, נאמדות תביעותיהם על בסיס שווי השוק של הביטקוין באפריל 2014, ממש לפני שבית המשפט המחוזי של טוקיו הורה על פירוק הבורסה. באותה העת עמד שוויו של ביטקוין אחד על 483 דולר. על בסיס שווי הביטקוין באפריל 2014, נקבע סך הסכומים שתבעו הנושים על 45.6 מיליארד ין יפני, ששווים כיום כ-400 מיליון דולר.

"מעדיף לראות את הכסף נשרף"

על בסיס מחירו הנוכחי של הביטקוין, יש לנאמן פשיטת הרגל של Mt.Gox מספיק מזומנים לשלם סכום גדול פי שלושה לנושים שתביעותיהם אושרו בבית המשפט, על פי חישובי רויטרס.

אבל אין סיכוי שזה יקרה, לדברי שני פרקליטים יפנים שמתמחים בפשיטות רגל. ביפן מקבלים בעלי המניות כל סכום כסף שנותר בעיזבון החברה פושטת הרגל לאחר שהנושים קיבלו את המגיע להם. 88% מ-Mt.Gox נמצאים בבעלות חברה יפנית בשם טריבאן (Tribanne), ומארק קרפלס - מהנדס תוכנה צרפתי בן 32 שכיהן בעבר כמנכ"ל Mt.Gox - מחזיק בבעלות של 100% על טריבאן.

קרפלס עומד כעת למשפט בטוקיו בגין מעילה בכספי Mt.Gox וביצוע מניפולציות בנתוניה, וכן בגין הפרת אמונים. הוא כופר בסעיפי האישום, שחלקם נושאים עונש מאסר של עד עשר שנים. הוא כבר ישב בכלא קרוב לשנה לאחר מעצרו באוגוסט 2015. נושים רבים זועמים לנוכח האפשרות שקרפלס יקבל כסף במסגרת פשיטת הרגל, מכיוון שהם מאשימים את קרפלס בקריסת הבורסה. "אם הממשלה היתה פשוט לוקחת את כל הכסף, זה היה פחות מרגיז מאשר אם הם יתנו את זה למארק", אמר אהרון גוטמן, מפתח תוכנה שהחזיק ב-Mt.Gox ב-464 ביטקוינים ששוויים הנוכחי מגיע לכ-3 מיליון דולר.

הנרי דיאן, יזם בן 61 מיפן שהחזיק ב-175 ביטקוינים ב-Mt.Gox, סיפר: "חלק מהאנשים אומרים: 'הייתי מעדיף לראות את הכסף נשרף''".

בריאיון שארך שלוש שעות, אמר קרפלס לרויטרס כי אינו רוצה את הכסף. הסיבה העיקרית: הוא מעריך כי יוצף בתביעות משפטיות. לדבריו, כבר הוגשו נגדו כחצי תריסר תביעות כאלה.

"אני לא רוצה לקבל את זה", אמר קרפלס. "אני לא ממש צריך כסף. אני עובד. אני מסתדר". קרפלס גם סיפר לרויטרס שהוא מחפש דרך להשיב את Mt.Gox לחיים תחת הנהלה ובעלות חדשה.

אחד הגורמים המסבכים את תהליך הפירוק הוא חברת טכנולוגיה אמריקאית בשם קוין-לאב (CoinLab). החברה הסכימה לכונן שותפות עם Mt.Gox ב-2012, והיא הגישה בבית משפט יפני תביעות משפטיות בשווי כולל כל 170 מיליון דולר נגד Mt.Gox וטריבאן. מנכ"ל קוין-לאב לשעבר, פיטר וסנס, שחתם על ההסכם עם Mt.Gox, סירב לענות על שאלות.

קוין-לאב נמחקה מפנקס התאגידים במדינת וושינגטון. רישומים במדינת דלוואר, וריאיונות שנערכו במדינה זו, הראו כי על פי רישומים מעמדה כתאגיד "חסר תוקף חוקי", וכי היא חייבת יותר מ-400 אלף דולר במסים שלא שולמו.

קרפלס, הנדרש להתייצב לדיונים שונים בפשיטת הרגל, ושנאסרה עליו היציאה מיפן, אמר כי אנשים שהגישו תביעות משפטיות נגד Mt.Gox יהיו בני מזל אם יזכו לתשלום כלשהו לפני 2020, השנה שבה תארח טוקיו את משחקי הקיץ האולימפיים.

על הנייר צפוי קרפלס, שהוכרז כפושט רגל בעצמו, לקבל את חלק הארי מיתרת הכספים בפשיטת הרגל. אך הוא לא יקבל את הכל. חלק מהיתרה יוקצה לטריבאן ולא ברור מי יקבל את השאר.

הבורסה שקיבלה שם של חתול

בורסת Mt.Gox הושקה לראשונה ב-2010 בידי ג'ד מקאלב, מהנדס תוכנה אמריקאי. בעבר שימש הדומיין להחלפת קלפים במשחק מקוון.

בריאיון לרויטרס סיפר מקאלב כי החליט שברצונו לעבוד על פרויקטים אחרים, וכי העביר את הבורסה בחינם לידיו של קרפלס בפברואר 2011. התנאים היחידים היו שקרפלס ישתף את הכנסות הבורסה עם מקאלב במשך שישה חודשים, אך לא ייחס לו אחריות משפטית לכל בעיה שהיא, ויעניק לו אחזקה של 12% בבורסה. Mt.Gox הפכה לחלק מטריבאן, שאותה הקים קרפלס ב-2009 כספקית שירות אירוח אתרים ופיתוח. הוא העניק לחברה את שמו של החתול שלו.

קרפלס סיפר כי כשנטל לידיו את Mt.Gox, היו לחברה כ-3,000 לקוחות. במקביל לעלייה בפופולריות של הביטקוין בקרב חובבי ומשקיעי הטכנולוגיה, החלה הבורסה לשגשג. ב-2013 כבר היו לה קרוב ל-1.1 מיליון חשבונות פעילים מ-239 מדינות, והיא טיפלה ביותר מ-90% מסך הסחר העולמי בביטקוין. בשנת הפעילות האחרונה שלה הניבה הבורסה כ-40 מיליון דולר בעמלות, לדברי קרפלס.

לדבריו, היו כ-30% מהלקוחות מאמריקה, והוא חשש להיקלע לבעיות רגולטוריות בארה"ב, שבה לא היה ל-Mt.Gox רישיון לבצע העברות כספים. בנובמבר 2012 חתם קרפלס על הסכם עם קוין-לאב - חממה של פרויקטים בתחום הביטקוין שפעלה מסיאטל - שבמסגרתו הסכימה קוין-לאב לשרת את לקוחות Mt.Gox בארה"ב ובקנדה.

יחסי השותפות נעכרו במהירות. בתביעה שהוגשה לבית משפט פדרלי במדינת וושינגטון במאי 2013, טענה קוין-לאב כי Mt.Gox וטריבאן הפרו את החוזה מכיוון שהמשיכו לספק ישירות שירות ללקוחות בצפון אמריקה, ולא העבירו את חשבונותיהם של לקוחות אלה לקוין-לאב. קוין-לאב דרשה פיצויים בסך 75 מיליון דולר לפחות.

בתביעות נגד שהוגשו במועד מאוחר יותר באותה השנה, טענו Mt.Gox וטריבאן כי Mt.Gox לא סיפקה גישה לחשבונות לקוחות מכיוון שלקוחות אלה טענו שקוין-לאב אינה רשומה באופן הולם, ואינה מחזיקה ברישיון לעשות עסקים. כמו כן נטען כי קוין-לאב לא השיבה 5.3 מיליון דולר לחשבונות פיקדון של לקוחות Mt.Gox. קוין-לאב, מצדה, טענה במסמכים שהוגשו לבית המשפט כי צייתה לכל החוקים הרלוונטיים, וכי נרשמה במשרד האוצר האמריקאי כחברה שמספקת שירותי בורסת ביטקוין. הדיון בתביעה הושעה עקב עתירה שהגיש קוביאשי, הנאמן בפשיטת הרגל של Mt.Gox.

רוג'ר ור, הידוע כ"ישו של הביטקוין", מכיוון שהוא מטיף זה זמן רב להשתמש במטבע הדיגיטלי, מגלם את המורכבות של פשיטת הרגל של Mt.Gox. ור נמנה גם עם המשקיעים הראשונים בקוין-לאב וגם עם לקוחות Mt.Gox, שבעת סגירתה היו בחשבונו 577 ביטקוינים.

ור אמר לרויטרס כי דחק במנכ"ל לשעבר של קוין-לאב, וסנס, למשוך את התביעה המשפטית נגד Mt.Gox וטריבאן, מכיוון שלדעתו מדובר בתביעה "קנטרנית". הוא לא פירט.

ור נמנה גם עם לקוחות ביטקויניה (Bitcoinica), בורסת ביטקוין ניו זילנדית, שבה לדבריו הוא אחסן קרוב ל-25 אלף ביטקוינים. ביטקוניה קרסה ב-2012 בעקבות גניבת עשרות אלפי ביטקוינים באותה שנה. ביטקוניה החזיקה את פיקדונות לקוחותיה ב-Mt.Gox, ולפיכך הפכה הבורסה הניו זילנדית לנושה בעקבות פשיטת הרגל של Mt.Gox ביפן.

התביעות שהגישו מנהלי העיזבון בפשיטת הרגל של ביטקוניה נאמדות ב-3.29 מיליארד ין יפני, השווים לכ-29 מיליון דולר.

בשנים 2011-2014 נגנבו מ-Mt.Gox באופן חוזר ונשנה כספים בשווי כולל של 650 אלף ביטקוינים לפחות. כיום שווה סכום זה כ-4 מיליארד דולר.

ב-7 בפברואר דיווחה Mt.Gox כי זיהתה "פעילות חריגה" בארנקי הביטקוין שלה, והקפיאה את משיכות הכספים. מחיר הביטקוינים ב-Mt.Gox צלל בתגובה למהלך.

כל פעילות המסחר הופסקה

במועד מאוחר יותר באותו החודש הפסיקה Mt.Gox את כל פעילות המסחר, ועתרה לבית המשפט המחוזי בטוקיו להעניק לה הגנה של פשיטת רגל. תחילה טענה הבורסה כי אבדו כמעט כל הביטקוינים שברשותה, שמספרם עמד על כ-850 אלף. לאחר מכן היא איתרה 202,185 ביטקוינים במערכת שלה.

באפריל 2014 - לפני פירוק Mt.Gox בהוראת בית המשפט, אמר מקאלב, מייסד Mt.Gox, כי חתם על הסכם למכירת אחזקתו (12%) תמורת 1 ביטקוין לסאנלוט הולדינגס (Sunlot Holdings), חברה הרשומה בקפריסין. באותה העת ניסתה סאנלוט לרכוש את מרבית מניות Mt.Gox ולהחיות אותה מחדש, אך התוכנית נכשלה.

מקאלב אמר כי מעולם לא קיבל את אותו ביטקוין בודד. "לא ברור לי אם המכירה בעצם הושלמה. זה נמצא בתחום אפור ומוזר", ציין מקאלב.

אחד מדוברי ג'ון בטס, שנמנה עם קבוצת המשקיעים של סאנלוט, סירב להגיב על סטטוס עסקת המכר.

בקיץ החולף הכריזו הרשויות בארה"ב כי חשפו לפחות אדם אחד שמעורב בפריצות למערכת Mt.Gox. ביולי קבע חבר מושבעים גדול כי יש להגיש כתב אישום נגד אלכסנדר ויניק, אזרח רוסיה בן 37, בגין הפעלת חברת שירותים פיננסיים ללא רישיון, הלבנת כספים ועבירות אחרות.

בכתב האישום טענה הממשלה כי ויניק קיבל כספים שנגנבו בפריצות למערכת Mt.Gox, והלבין אותם באמצעות בורסות מקוונות, כולל BTC-e, בורסה שאותה הוא הפעיל בעצמו, וכן באמצעות Tradehill, בורסה שפעלה מסן פרנסיסקו ושכבר אינה פועלת כיום.

ויניק עדיין נתון במעצר ביוון והוא דורש שמשפטו ייערך ברוסיה ולא בארה"ב.

אלכסנדרוס ליקורזוס, פרקליט באתונה שמייצג את ויניק, אמר כי מרשו דוחה את כל הטענות בכתב האישום. "הוא אומר שאין לו שום קשר עם תקרית Mt.Gox", אמר הפרקליט.

תחילה עתרה Mt.Gox להעניק לה מעמד של פושטת רגל במתכונת פשיטת רגל שהיתה מאפשרת את מכירת הבורסה, ובמשך תקופה קצרה היא בחנה הצעות רכש של רוכשים פוטנציאליים, כולל סאנלוט, אך שום עסקה לא התממשה.

ב-24 באפריל 2014 הורה בית המשפט המחוזי בטוקיו לפרק את Mt.Gox. קוביאשי, פרקליט יפני בעל ניסיון רב בפשיטת רגל, מונה לנאמן.

קוביאשי הגיש לבית משפט לפשיטות רגל בארה"ב עתירה שבעקבותיה הושעה הדיון בתביעה שהגישה קוין-לאב ב-2013 נגד Mt.Gox. הוא החל להיפגש עם נושים כמה כדי לעדכן אותם, ולהעלות לאינטרנט דוחות ביפנית ובאנגלית על התקדמות הליך פשיטת הרגל של החברה.

הקריסה של Mt

עוד כתבות

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים