באב"ד: "התוצאות שרואים במשק הן הרבה בזכות משה אשר"

בפאנל הפתיחה של הכנס השנתי של לשכת יועצי המס חגגו למנהל רשות המסים מסיבת פרישה מעט מוקדמת, נוטפת מחמאות: "הוא מנהל רשות המסים הטוב ביותר שהיה לנו" ■ וחתן השמחה בשלו: "זו פרידה? יש לי ארבעה חודשים שלמים, ואפשר להשיג בהם המון-המון דברים. יש לי ים של תוכניות"

משה אשר עם מרב מיכאלי ורעייתו סיגל / צילום: ארן דולב
משה אשר עם מרב מיכאלי ורעייתו סיגל / צילום: ארן דולב

מנהל רשות המסים, משה אשר, לא ידע מה מצפה לו כאשר הגיע אתמול (א') בטיסת אחר-הצהריים לאילת, כדי להשתתף בפאנל הפתיחה של הכנס השנתי של לשכת יועצי המס. ערב הפתיחה הוקדש ל"מסיבת הפתעה", או מעין "מסיבת פרישה" לכבוד מנהל הרשות. כפי שנחשף ב"גלובס", אשר הודיע כי חרף בקשות כי יאריך את כהונתו, הוא עתיד לפרוש מתפקידו במארס הקרוב.

ההפתעה הראשונה המתינה לאשר כבר בכניסה ל"קוקטייל הפתיחה" של הכנס, כאשר אשתו, סיגל, המתינה לו בפתח האולם. משה התבלבל לרגע - כיוון שרעייתו אינה מצטרפת אליו למרבית הכנסים המקצועיים - אך חייך בלבביות. ניכר עליו שהוא נבוך, והסומק על פניו נלווה לחיוך במשך דקות ארוכות. אך כפי שהתברר לו במהרה, זה היה רק סימן הפתיחה לערב שכלל שלל הפתעות. ביניהן סרט אנימציה המסכם את ההצלחות שלו לאורך הקדנציה.

סרטון מיוחד

בעוד משה אשר מבקש לשדר "עסקים כרגיל" עד הרגע האחרון שבו הוא מאייש את כיסא מנהל רשות המסים, ומקדם יוזמות ותוכניות ארוכות טווח, וכן משלים תוכניות שבהן כבר התחיל, בלשכת יועצי המס כבר חגגו לו את הפרישה, ובגדול. אחרי הערב שנערך לכבודו, אשר כבר יכול (כמעט) לתלות את הנעליים.

בסרטון אנימציה מיוחד שהוכן לכבודו, הוצג משה אשר במדי סופרמן, וכונה "גיבור-על פיננסי". "זהו סרטון קצר, קצת עצוב, על גיבור-על פיננסי, המגן על קופת המדינה, ועומד לפרוש. אנחנו מזמינים אתכם לראות איך זה לחלוץ נעליים של גיבור", אומר הקריין בפתח הסרטון.

הסרטון סוקר בקצרה את ילדותו של משה אשר, האופניים הראשונים שקיבל בגיל 4 (אביזר שיהפוך במהרה לתחביב של מנהל רשות המסים). "אף אחד לא קרא למשה אשר להילחם אבל הוא נענה לזעקת הצדק שעלתה מהרחובות", המשיך סיפורו של גיבור-העל משה. ואז נסרקו בסרטון כל פעולותיו של אשר במהלך הקדנציה, ובהן שחרור הרווחים הכלואים, תוכנית גילוי מרצון, המאבק בהון השחור ועוד ועוד.

הקרנת הסרט הסתיימה ב-standing ovation (מחיאות-כפיים סוערות כשהקהל נעמד על רגליו) לאשר. כל הקהל נעמד על רגליו ומחא כפיים במשך רגעים ארוכים. בתום מחיאות-הכפיים הסוערות, התבקש מנהל רשות המסים לומר כמה מילים. חתן האירוע עלה נבוך לבמה ואמר במבוכה: "לדבר כזה לא הכנתי את עצמי. בחתונה שלי לא הסמקתי ככה. אני לא יודע מאיפה להתחיל. אני רוצה לומר תודה לאשתי קודם כול, וגם לעידית אשתו של ירון (ירון גינדי, יו"ר לשכת יועצי המס שארגן את ההפתעה לאשר)".

אבל המבוכה של אשר חלפה במהירות, והוא המשיך ונאם במשך דקות ארוכות. "מה, זו פרידה? יש לי ארבעה חודשים שלמים, ואפשר להשיג בהם המון-המון דברים, ויש לי ים של תוכניות. אבל נכון, ב-18 במארס אני אסיים את התפקיד ואעביר את המושכות למי שיחליף אותי".

עוד הוסיף מנהל רשות המסים, כי "להיות מנהל רשות המסים זה להיות בתוך מסע בזמן. זה לקחת ארגון ולפתח אותו ולהתאים אותו לצרכים של המשק והחברה הישראלית. אבל תדעו שרשות המסים זה לא המנהל, זה 6,000 עובדים של רשות המסים, המנהלים והסמנכ"לים והמישנים שדוחפים את העסק קדימה. בלי העשייה היומיומית, זה לא היה קורה. בלי שיתופי העבודה עם לשכת יועצי המס, רואי-החשבון, עורכי-הדין, התקשורת וועדי העובדים - אי אפשר להתקדם".

משה אשר התייחס גם להסכם השכר שעומד להיחתם בין עובדי הרשות לאוצר, ואמר: "לאחרונה השגנו הסכם יפה עם ועדי העובדים, וזה נותן תועלת למשק. הדברים האלה משתלמים למדינת ישראל".

אשר ציין, כי "בעוד ארבעה חודשים אני נפרד. הלב שלי תמיד יהיה. היום אנחנו יודעים לומר שמי שמעלים מסים ומתחמן מסים בסופו של דבר מתחמן אותנו. את הציבור, את אלה שמשלמים מסים".

על התזמורת הזאת - המסיבה - ניצח יו"ר לשכת יועצי המס, ירון גינדי, שאמר בין היתר, כי "משה הוא מנהל רשות המסים הטוב ביותר שהיה לנו". ואכן, הערב שפע מחמאות למנהל רשות המסים של כל הדוברים בפאנל הפתיחה.

בלי מורא

גם חברת-הכנסת מרב מיכאלי פרגנה למשה אשר בנאום שנשאה. מיכאלי התייחסה למאבק בהון השחור שמנהלת רשות המסים, בראשות אשר, ולמבצע "גילוי מרצון", שאיפשר לאזרחים לדווח על ההון השחור שלהם ללא חשיפה להליך פלילי. מיכאלי פנתה לאשר, ואמרה: "נדמה לי משה, שבאקט המאוד מרשים שעשית עם ההון השחור בשנים האחרונות, נתת לכל-כך הרבה אנשים הזדמנות לא לצאת עבריינים, ולשלם הרבה מאוד מס; ואני מקווה שבפעם הבאה הם יבינו שהם לא יצטרכו את המבצע הזה. זה היה מהלך חכם, לא תוקפני ועם זה משנה תודעה".

גם מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, החמיא לאשר באריכות, ואמר, בין היתר: "במשך השנתיים וחצי האחרונות שאנחנו עובדים יחד, גיליתי איש-מקצוע יוצא דופן, בן-אדם ישר ואמין כמו סרגל, שתמיד טובת המדינה לנגד עיניו. לעולם לא עם אגו. תמיד, בכל דבר שטיפלת ונגעת, באת מהמקום הכי ענייני והכי מקצועי, והיה תענוג לעבוד איתך". עוד סיפר באב"ד, כי ברגעים הקשים שבהם התמודד עם ביקורת מבית, כאשר התנהלו מאבקים ומלחמות פנימיים בתוך האוצר, הוא קיבל שיחות עידוד אישיות מאשר. "אנחנו מתמודדים עם מלחמות בתוך הבית, והמלחמות באוצר אף פעם לא נשארות בבית. תמיד יש איזה צורך להעביר את המלחמות לתקשורת, איזו בת-קול שמוציאה הכול החוצה, אבל אז מגיע טלפון מאשר שמתקשר אליי בשבת כדי לעודד אותי, כדי להרים את מצב-הרוח. והיו לי שתי שיחות כאלה איתך משה, כי היית חבר ובנאדם ועל זה אני רוצה לומר לך המון תודה".

באב"ד ציין כי "מדינת ישראל זכתה, גם בהיבטים המקצועיים ובכל החקיקה שקידמת, התוצאות שרואים היום במשק, הן הרבה בזכותך. יש לנו עוד עבודה אינטנסיבית יחד בארבעה חודשים, כולל חוק ההסדרים, אבל אין לי ספק, שלאן שתלך אתה תצליח".

עקיצה לשטייניץ שלא רצה את אשר

ח"כ ניסן סלומינסקי, שהיה יו"ר ועדת הכספים וכיום יו"ר ועדת חוק חוקה ומשפט, הילל ושיבח אף הוא את אשר במשך דקות ארוכות: "משה, בהתחלה שמעתי שיש שר אוצר, שלמרות שוועדת האיתור רצתה אותך, הוא לא רצה אותך; אז חשבתי אם הוא לא רוצה אז בטח יש דברים בגו. ואז היה בג"ץ, והנה אתה נמצא, התחלתי להכיר אותך, ומאז אני שואל את עצמי כל הזמן - מה עלה בראש של אותו שר אוצר, שהוא ניסה לעצור את המינוי. אני חושב שאתה נכס אדיר. גם למערכת וגם לציבור כולו".

נזכיר, כי סלומינסקי התייחס לשר האוצר לשעבר, יובל שטייניץ, שניסה למנוע את מינויו של משה אשר למנהל הרשות - אך נכשל.

סלומינסקי המשיך ואמר: "עברנו דרך ארוכה בהרבה מאוד תחומים, ואני יכול לציין בעצימת עיניים איזה 15 תחומים שבהם עשית מהפכות שלמות. חצי מחוק ההסדרים היה לתת לך את הכלים שרצית כדי להילחם בהון השחור. אמרת לנו '130 מיליארד הון שחור מסתובבים מתחת לרדאר', ואף מדינה נורמטיבית לא יכולה להרשות לעצמה הון שחור בהיקפים כאלה".

וסלומינסקי המשיך - "אם אני רואה את השכן נוסע ב'וולבו' - זה הרכב היוקרתי של פעם - ולא מדווח על הכנסות, זה יכול לשבור את האנשים הנורמטיביים שכן משלמים מס. היה צריך מאבק אדיר, משה הוביל את זה, ונתתי לו כלים. אמרתי לו, תוכיח את עצמך. בשנה הראשונה היה קצת, אבל במצטבר הגעת ל-40 מיליארד שקל מעבר לאומדן הגבייה של האוצר, גבייה יתרה. השנה בלבד זה יכול להגיע ל-17 עד 19 מיליארד שקל. עשית עוד הרבה דברים, אבל חלק גדול מההון הזה שהכנסת למדינה, זה מאבק בהון השחור; והדבר השני זה כל הנושא של תכנוני המס, שפעם היו מקבלים גושפנקא וחיסיון, ואתה אמרת ש'נגמר הסיפור הזה'. הגעת גם לאוכלוסיות שאף אחד לא העז לגעת בהן, ואתה נכנסת אליהן ללא מורא ואתה עדיין שם.

"אתה הגעת לכל מחוזות העולם. יצרת קשר עם כל הרשויות המקבילות בעולם. אתה מגיע לכל מקום ולכל מקלט-מס, ועושה את העבודה. וחוץ מכל זה, אתה גם הוגן. אתה בא ואומר לנו 'חבר'ה, בואו ניתן צ'אנס לאנשים, ואתה עושה מבצעים של 'גילוי מרצון', כשכולם אמרו לך 'עזוב, זה לא יעזור', ועשית את זה, והבאת תוצאות. אני מסיר את הכיפה בפניך על כל העבודה שאתה עושה".