גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דוח בנק לאומי: הרווח ירד ל-820 מ' ש', הדיבידנד עולה ל-40%

ברבעון המקביל אשתקד הרוויח הבנק 919 מיליון שקל, כולל סעיפים חד פעמיים כמו הכנסה ממכירת ויזה אירופה והכנסה מהסדר ביטוחי בגין הלקוחות האמריקאים ■ ומה התשואה על ההון?

רקפת רוסק עמינח / צילום: רון קדמי
רקפת רוסק עמינח / צילום: רון קדמי

בנק לאומי  פרסם היום (ג') תוצאות חזקות לרבעון השלישי, בו הרוויח 820 מיליון שקל, ובמקביל הודיע על הגדלת שיעור הדיבידנד לבעלי המניות מ-20% ל-40% מהרווח הנקי. בכך משווה לאומי את מדיניות הדיבידנד שלו לזו של בנק הפועלים, שנחשב בשנים האחרונות לאגרסיבי יותר מבין שני הבנקים הגדולים בחלוקת דיבידנד. בעקבות עדכון מדיניות הדיבידנד, יחלק לאומי 328 מיליון שקל לבעלי מניותיו. בשוק ההון אהבו את הבשורה והתוצאות של הבנק, ומניית לאומי בלטה היום בעלייה של 2% (נכון לשעות הצהריים) לעומת מגמה מעורבת בשאר מניות הבנקים.

מדוחות לאומי בולטת מגמה השונה מהמתרחש במרבית הבנקים. בעוד מגזר ההלוואות הצרכניות מהווה מנוע צמיחה ברוב הבנקים, הרי שבלאומי דווקא שמו ברקס, והיקף החשיפה של הבנק להלוואות הצרכניות אף נמצא בירידה. סך ההלוואות הצרכניות של הבנק עמד נכון לסוף ספטמבר על כ-31 מיליארד שקל, ירידה של קרוב ל-2.5% מתחילת השנה, אז עמד הנתון על 31.7 מיליארד שקל. הבנק הקטין ב-100 מיליון שקל את תיק ההלוואות לרכישת רכב, שעמד על 2.4 מיליארד שקל נכון לסוף ספטמבר, ובחצי מיליארד שקל את ההלוואות צרכניות אחרות.

התוצאות הכספיות של בנק לאומי

ירידה בהוצאות

בלאומי מאמינים שהסיכון במגזר משקי הבית עלה לאור הגידול החד בהיקף ההלוואות שניתנו בשנים האחרונות, שצמח יותר מהגידול בצריכה במשק. בבנק מעדיפים למקד את הצמיחה באשראי לעסקים קטנים ובינוניים, שצמח בכ-5 מיליארד שקל מתחילת השנה.

השמרנות של לאומי באשראי הצרכני מתבטאת גם בשורת ההפרשות להפסדי אשראי. בעוד רוב הבנקים רושמים גידול של עשרות אחוזים בהיקף ההפרשות במגזר זה, בשל עלייה בסיכון וירידה במוסר התשלומים במשק, לאומי מציג באופן חריג ירידה בהפרשות לאשראי משקי הבית. הפרשות אלה עמדו בלאומי בתשעת החודשים הראשונים של 2017 על 149 מיליון שקל לעומת 330 מיליון שקל בתקופה המקבילה. הירידה החריגה הזו גם נבעה מכך שב-2016 בוצעו הפרשות גבוהות על רקע המיזוג של בנק ערבי לתוך לאומי, אולם גם בנטרול אותן הפרשות חריגות, הבנק נמצא במגמה יוצאת דופן של ירידה בהפרשות באשראי למשקי בית.

השמרנות של לאומי מתבטאת בכך שתיק האשראי גדל ב-1.5% בלבד מתחילת השנה ל-269.6 מיליארד. נציין כי במהלך הרבעון השלישי היה הבנק אגרסיבי יותר, והגדיל את התיק במהלך הרבעון בקרוב ל-2 מיליארד שקל.

כאמור, לאומי, בניהולה של רקפת רוסק עמינח הרוויח ברבעון השלישי 820 מיליון שקל. מדובר אמנם בירידה של כ-10% לעומת הרבעון המקביל, אלא שאז היו התוצאות מושפעות מהכנסה חד-פעמית - החזר מחברות הביטוח בגין הקנס מחקירת הרשויות בארה"ב. התשואה על ההון ברבעון השלישי עמדה על 10.3% לעומת 12.7% ברבעון המקביל.

בתשעת החודשים הראשונים של 2017 הרוויח לאומי 2.32 מיליארד שקל, לעומת 2.35 מיליארד שקל בתקופה המקבילה, שהושפעה ממספר הכנסות חד-פעמיות, בראשן מכירת מניות ויזה אירופה. אם מנטרלים את הרווחים החד-פעמיים, הרי שאת הבנק מאפיינת מגמה של גידול בהכנסות וירידה בהוצאות, ובלאומי מאמינים שמגמה זו תימשך גם בשנה הבאה הודות ליישום תוכנית ההתייעלות האחרונה עליה הכריזו בבנק לפני מספר חודשים.

לתוצאות הבנק תרמו כמובן הפרשות אפסיות להפסדי אשראי, שנבעו מריקברי נאה (החזר חובות שכבר הופרשו) שרשם הבנק. הגורם המרכזי לריקברי הוא מימושים שהבנק ביצע בתחום הנדל"ן בגין אשראי שהעניק לאליעזר פישמן הנמצא בהליך פשיטת רגל. סך הריקברי של הבנק בתחום הנדל"ן עמד בתשעת החודשים הראשונים של 2017 על 186 מיליון שקל.

הפרשות הבנק להפסדי אשראי ברבעון השלישי עמדו על 3 מיליון שקל. ההפרשות הנמוכות נגרמו בזכות סעיף ההפרשה הפרטנית הכוללת ריקברי. וכך, רשם הבנק בסעיף זה הכנסות של 161 מיליון שקל. למעשה מזה יותר משנה וחצי רצופות שהבנק רושם הכנסות בסעיף ההפרשות הפרטניות.

מה שעוד מסייע לבנק להגיע לתשואה דו-ספרתית על ההון הוא הירידה בהוצאות השכר. בעקבות תוכניות הפרישה מרצון שמפעיל הבנק לפרישת מאות עובדים, הוא רשם ירידה של כ-6% בהוצאות השכר ברבעון השלישי ל-1.26 מיליארד שקל. סך הוצאות השכר השוטפות ירדו בתשעת החודשים הראשונים של 2017 ב-6.4% ל-3.79 מיליארד שקל. יחס היעילות של הבנק שעד לא מזמן עמד על מעל 70%, מתמקם באזור ה-65%, ונכון לסוף ספטמבר עמד על 62%.

פרשנות: לאומי מעדיף דיבידנד - ודיסקונט מעדיף אשראי

לפני כשנה נחלקו הבנקים הגדולים לשתי קבוצות - מחלקי הדיבידנד (הפועלים, מזרחי טפחות והבינלאומי) ואלו שאינם מחלקים דיבידנד (לאומי ודיסקונט). לקבוצת מחלקי הדיבידנד זכו להגיע הבנקים שהגיעו ליעדי הון שקבע בנק ישראל, או לפחות הציגו שיעורי רווחיות נאים שמוכיחים שיגיעו ללא בעיה ליעדי ההון תוך חלוקת דיבידנד. לאומי ודיסקונט לא נכללו ברשימה זו - דיסקונט סבל לאורך שנים מבעיית הון ורווחיות נמוכה, ולאומי סבל מרווחיות נמוכה ומיעדי הון נוקשים במיוחד שהעמיד בנק ישראל לבנקים הגדולים. אלא שמאז עברה שנה, וכל הבנקים הגיעו ליעדי ההון הרצויים וקיבלו אור ירוק מבנק ישראל לחזור ולחלק דיבידנד.

ברוב המקרים הבנקים לא מפגינים שונות מיוחדת במדיניות שלהם, אך הפעם אנו רואים הבדלים ברורים בגישה של לאומי, בניהולה של רקפת רוסק עמינח, ודיסקונט, בניהולה של לילך אשר טופילסקי, בנושא הדיבידנד וסדרי העדיפויות. לאומי הודיע במארס כי ישוב לחלק דיבידנד ויחלק 20% מהרווח הנקי. היום, 8 חודשים לאחר שחזר לחלק דיבידנד, הוא מפתיע את השוק ומודיע על הגדלת מדיניות הדיבידנד, והופך לאחד הבנקים האגרסיביים ביותר, עם חלוקה של 40% מהרווח לבעלי המניות. לעומת זאת, בדיסקונט עדיין לא ממהרים לחזור ולחלק דיבידנד, אף שבנק ישראל כבר אישר להם. אמנם מבחינת יעדי ההון, לאומי נחשב לבנק הנמצא במצב טוב יותר לעומת דיסקונט, שבמשך שנים נאבק להגיע ליעדי ההון. ואולם הבדלי הגישה של שתי המנכ"ליות לא נובעים רק מפרמטר ההון.

בדיסקונט מעדיפים למקד משאבים בצמיחה באשראי. במשך שנים היה הבנק רדום, ועסק בעיקר בהגעה ליעדי ההון, על חשבון צמיחה בפעילות. אחרי הרבה מאמצים אשר טופילסקי הצליחה לשנות את המצב, ולגרום לבנק להיות אגרסיבי יותר. כך למשל, תיק האשראי של הבנק צמח בשנה שעברה בקצב דו-ספרתי, וגם השנה בולטת הצמיחה המואצת באשראי לעומת בנקים אחרים. מכיוון שהתשואה על ההון המייצגת של דיסקונט עומדת סביב ה-7%, וזה גם קצב הצמיחה שהבנק רוצה לשמור עליו, הרי שהיא אינה ממהרת לחלק דיבידנד. אשר טופילסקי מעדיפה לשמור על המגמה הנוכחית, המאזנת בין עמידה ביעדי ההון לצמיחה באשראי. חשוב להדגיש שהבנק צומח בעיקר באשראי הצרכני, מדובר במגזר שקשה לזגזג בו במדיניות לעיתים תכופות, ולהחדיר בכל פעם מחדש לכלל העובדים בסניפים את המדיניות החדשה.

אלא שלצמיחה החדה באשראי יש גם מחיר בדמות ההפרשות להפסדי אשראי, שהם הגבוהים ביותר בדיסקונט ועומדים על כ-0.5% מהתיק. כך למשל, הצמיחה החדה באשראי צרכני הביאה לכך שההפרשות במגזר זה עמדו בתשעת החודשים הראשונים על 237 מיליון שקל, קפיצה של 70% לעומת התקופה המקבילה.

מי ששונאת הפרשות להפסדי אשראי וסיכון היא רוסק עמינח. עוד בהיותה ראש החטיבה העסקית, עסקה בעיקר בצמצום חשיפה ללווים גדולים, וגם כעת כמנכ"לית הבנק היא אינה נלהבת מההייפ סביב האשראי הצרכני. רוסק עמינח מוטרדת מהסיכון הגדל בתחום, ובניגוד לבנקים האחרים היא מקטינה חשיפה למגזר זה, והאשראי למגזר ירד ב-2.5% מתחילת השנה. אז מה עושים עם עודפי ההון הנצברים? רוסק עמינח מתמקדת בגידול באשראי המסחרי, אך גם שם היקף השוק הוא מוגבל, כך שסך תיק האשראי של הבנק צומח במתינות. לכן היא מעדיפה להשתמש בעודפי ההון המצטברים כדיבידנד לבעלי המניות. אז מי מהשתיים צודקת בגישתה? ימים יגידו.

מדיניות הדיבידנד בבנקים

עוד כתבות

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

ירידות בוול סטריט; טסלה יורדת ב-3%, סולאראדג' בשפל של 5 שנים

נאסד"ק יורד ב-0.3% ● מחיר הקקאו מזנק ב-10% לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה מזנקת ב-15% גם היום ● ליתיום אמריקס צוללת ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס תפרסם הלילה את תוצאותיה הרבעוניות, מה מצפים האנליסטים?

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין