גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ראש עיריית אילת: אין לאשר אין המיזוג בין ישראייר לאל על

ראש העירייה שיגר מכתב לרשות ההגבלים העסקיים ■ הלוי חושש שהמיזוג יפגע בתעופה האווירית לאילת "זאת מאחר שחברת אל על כבר הצהירה שקו הטיסות תל אביב אילת אינו קו רווחי מבחינתה. ביטול הקו אם יקרה יהיה הרסני לעיר אילת

אל על נחיתה  787 / צילום: סיון פרג'
אל על נחיתה 787 / צילום: סיון פרג'

העיר אילת מתנגדת למיזוג בין חברת אל על לחברת ישראייר מהחשש שהמיזוג יוביל לפגיעה בתעופה האווירית לאילת. החשש של העירייה הוא שאל על תחליט על הפסקת טיסות ישראייר בקו לאילת - חשש שגורמים בענף אגב שוללים לאור העובדה שישראייר צפויה להתנהל כזרוע עצמאית לרבות צי מטוסים נפרד וצוותי אוויר נפרדים.

כך או כך, ראש העירייה - מאיר יצחק הלוי שיגר מכתב לרשות ההגבלים העסקיים, בו הביע התנגדות נחרצת לאישור מיזוג החברות. הסיבה להתנגדות היא כאמור חשש שהמיזוג יפגע בתעופה האווירית לאילת "זאת מאחר שחברת אל על כבר הצהירה שקו הטיסות תל אביב אילת אינו קו רווחי מבחינתה. ביטול הקו אם יקרה יהיה הרסני לעיר אילת, שעלולה להישאר עם חברת תעופה אחת, מחירי טיסה גבוהים בהיעדר תחרות, ותדירות נמוכה של טיסות. אלה יפגעו ללא ספק בתושבי העיר ובתיירות לאילת", כך גורסת העירייה.

בנושא העדר התחרות והמחירים הגבוהים יחסית בטיסות לאילת, בוודאי אל מול מחירי טיסות הלואו קוסט שהצרכן הישראלי מכיר בשנים האחרונות - הלוי צודק. ביוני האחרון פרסמנו ב"גלובס" כי מחירי הטיסות לאילת לא רק שגבוהים (ועומדים על יותר מ-350 שקל לכיוון במחיר מלא) אלא שהם לא השתנו מזה שנים - עובדה המחדדת את העדר התחרות בקו.

נזכיר כי בשנת 2010 החלה אל-על להפעיל טיסות מנתב"ג לאילת. החברה הלאומית הפיחה חיים בתחרות, כשנכנסה עם שתי טיסות יומיות במחירים שהתחילו ב-99 שקל לטיסה והאמירו לכ-250 שקל. בספטמבר 2013 הודיעה אל-על על הפסקת פעילותה בקו, בנימוק של שיקולי ביטחון, בשל שינוי מתווה הטיסה שדרשה רשות התעופה האזרחית.

לאחר הכרזת אל-על שיגר יו"ר ועד עובדי ארקיע מכתב לשר התחבורה, ישראל כ"ץ, שבו טען כי אל-על הפסיקה את טיסותיה לאילת מחוסר רווחיות, וכי היא הוליכה את השר שולל. בתגובה לדברים טענה אל-על כי אין קשר בין הנושא המסחרי לבטיחותי, ויצאה בקריאה לשר כ"ץ "להכריז על שמיים פתוחים גם בקו אילת".

ב-2016 טסו כ-1.4 מיליון נוסעים בטיסות פנים לאילת, מהם כ-70% בארקיע, והיתר דרך ישראייר. מעבר לביקוש ולהיעדר התחרות, החברות גם נהנות מכך שבשונה מטיסות בינלאומיות שבגינן משלמות חברות התעופה אגרות גבוהות, בכל הנוגע לתעופה הפנים-ארצית רשות שדות התעופה אינה גובה אגרות מהנוסעים. בשעתו הדגישו ברשות שדות התעופה כי "רש"ת מממנת את הפעילות הפנים-ארצית לכמעט 2 מיליון נוסעים בשנה ממקורותיה בלבד", ומוסיפים כי "לא ניתן כלל להשוות בין אגרה שמשלמת חברה בינלאומית על הפעילות בישראל לבין חברה בטיסות פנים-ארציות".

גם ברש"ת מייחסים את המחיר הגבוה להיעדר התחרות, ומציינים כי "תיבחן האפשרות לפתוח את שוק הטיסות הפנים-ארציות לתחרות מובילים זרים". הכוונה היא לנסות ולעודד חברות זרות דוגמת וויז אייר או ריאנאייר להפעיל טיסות לאילת מנתב"ג כשרק לאחרונה הכריז מנכ"ל בריטיש איירווייז אלכס קרוז בביקורו בישראל כי החברה תשקול להפעיל טיסות פנים בישראל באמצעות מותג לואו קוסט חדש שלה.

הלוי נימק את ההתנגדות הנחרצת למיזוג בכך "שלכל צמצום או פגיעה בהיקף התעופה האווירית לאילת או בטיבה, יש השלכה מזיקה ישירה על כל תושבי העיר, המשתמשים בטיסות לתל אביב וממנה לאילת על בסיס יום-יומי ובאופן קבוע. צמצום או פגיעה בתעופה האווירית לעיר יביא לניתוקה של אילת ולהגברת בידודה הגיאוגרפי, ויש להם השלכות מידיות על כל ענפי הכלכלה ובעיקר על ענף התיירות, עליו מושתת כלכלת העיר אילת. במיוחד ייפגע ענף תיירות הפנים, שהרי חלק גדול מהתיירים הישראליים המבלים את חופשתם באילת מגיע לעיר בטיסה וחוזר ממנה בדרך האוויר.

הפסקת פעילותה של אחת משתי חברות התעופה היחידות הפועלות בקו, ארקיע וישראייר, לא תוכל להיות מושלמת על ידי רעותה, ומכל מקום הפסקת טיסותיה של האחת תביא בהכרח להעלאה של מחיר הטיסה" הדגיש ראש העירייה והוסיף: "טיסה לאילת וממנה אינה בבחינת מותרות, זוהי התחבורה הזמינה והיעילה היחידה לעיר הדרומית. תושבי אילת וכל הנעזרים בתעופה אווירית לאילת וממנה הם למעשה 'קהל שבוי', התלוי באספקת השירות החיוני הזה ופגיע מאוד לכל צמצום או שינוי בו או בעלות הכרוכה בו.

אם אל-על וישראייר שתהפוכנה לישות אחת לאחר המיזוג, ותקיימנה את הצהרותיה של אל-על בדבר הפחתת תדירות הטיסות לאילת או סגירת קו הטיסות האווירי לאילת, תיוותר ארקיע חברת התעופה היחידה המפעילה טיסות בקו זה, ומכאן כמובן מתעורר חשש ממשי לפגיעה בתחרות לאחר שייווצר מונופול בתחום הטיסות לאילת.

ההשלכה המידית והברורה של קיום מונופול כזה היא כמובן שמחירי הטיסות יאמירו, דבר שיפגע בתיירות ובמסחר שמהווים חלק ניכר מפרנסת תושבי העיר. לא הגיוני הדבר בעיני, להתיר מיזוגן של חברות תעופה באופן שעלול לסכן את התחבורה האווירית לאילת, ולהשאיר את העיר, תושביה ומבקריה לחסדיה של חברת תעופה אחת בלבד, בכך ייווצר ללא ספק מונופול תחבורתי בתחום רגיש וחשוב".

עוד הוא מציין כי "חסמי הכניסה לשוק הטיסות הם גבוהים וקשים, ולכן לא סביר לצפות שאם תפגענה הטיסות הסדירות של חברת ישראייר לאילת וממנה, יתקן השוק את עצמו ומתחרה חדש יחל לספק שירותי תעופה אלה. פגיעה בתחרות בין החברות המפעילות את טיסות הפנים הסדירות לאילת, אשר תביא לצמצומן או להעלאה במחיר הכרטיס, תהא הרסנית מבחינת העיר אילת, תושביה ועסקיה, ואסור בשום אופן לתת לה יד ולאפשר את התרחשותה".

מבחינת הלוי התחייבות מצד אל על כי אין בכוונתה לפגוע בתעופה האווירית לאילת או לצמצמה בכל דרך תאפשר לעירייה לשקול את עמדתה הנחרצת כשהוא חותר להתחייבות להיקף טיסות שלא תפתח מהלוז היומי הנוכחי ובתדירות הטיסות המקובלת כיום, וזאת לתקופה שלא תפחת מ-25 שנים.

עוד כתבות

הטרנד שמרוויח מהריבית / אילוסטרציה: Shutterstock

הקאמבק של הקרנות הכספיות: המשקיעים חוזרים לטרנד שמרוויח מהריבית

בסוף 2023 נראה היה שהקרנות הכספיות דועכות. אבל מאז, האפיק הסולידי הציג התאוששות מסחררת שהגיעה לשיא החודש עם גיוסי עתק של 3 מיליארד שקל בשבועיים - פי שניים מבכל פברואר ● מומחה: "המשקיעים הבינו שהריבית הגבוהה תישאר"

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

חנן מור / צילום: אייל טואג

חנן מור מכר מניות ב-2 מיליון שקל, המניה נפלה ב-37%

המשקיעים של חברת הנדל"ן שנמצאת בהסדר חוב הרימו גבה כשראו את בעל השליטה לשעבר מוכר מניות, בהיקף של 78% ממחזור המסחר ביומיים, מה שהפיל את המניה ● ניתן להניח שמור היה מוכר עוד לולא עו"ד גינדס שביקש שיעצור

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ביידן בקריאה לקונגרס במאמר מיוחד: "לאשר בדחיפות את הסיוע הביטחוני לישראל ולאוקראינה"

הנשיא האמריקני הבהיר: "זה לא הזמן לנטוש את ידידותינו, לא מתקבל על הדעת שנעמוד מנגד" • על המתקפה האיראנית אמר ביידן: "איראן רוצה למחוק את המדינה היהודית היחידה מעל המפה" • עוד הזהיר הנשיא: "ארה"ב עלולה להיגרר למלחמה, אסור שנניח להגנה של ישראל להיחלש"

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

"עשיתי דברים מסוכנים": המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

כפר ערב אל-עראמשה / צילום: איל יצהר

הותר לפרסום: 6 לוחמים נפצעו קשה בגליל, 8 נוספים במצב בינוני וקל

אדם נפצע אנוש, שניים נפצעו קשה, ארבעה במצב בינוני והשאר קל בפגיעה ישירה בערב אל-עראמשה ● דיווח: בארה"ב מעריכים שישראל תבצע תקיפה מצומצמת בשטח איראן • איראן: "כל תקיפה של ישראל בשטחנו תיענה בתגובה חזקה ונחרצת" • בגליל המערבי: נפילות בשטחים פתוחים אחרי כ-5 שיגורים מלבנון, לא ידוע על נזק או על נפגעים • הפעילות במרכז הרצועה: כוחות הנח"ל חיסלו מחבל באמצעות רחפן • עדכונים שוטפים

שר החוץ האיראני חוסיין אמיר עבדאללהיאן / צילום: Reuters, Reuters

שר החוץ האירני נחת בניו יורק: ישתתף בדיוני מועצת הביטחון של האו״ם ויקיים פגישות

שר החוץ האירני נחת בניו יורק, מנהיגי הארגון הכלכלי הבין-לאומי (G7) גינו את המתקפה האיראנית על ישראל • דקות לחצות - אזעקות במטולה ובסביבתה • מתאם פעולות הממשלה בשטחים: יותר מ-300 משאיות סיוע נכנסו לרצועה, כ-100 משלוחים הוצנחו • צה"ל השלים תרגיל רחב היקף בצפון: "תורגלו תרחישי התקפה והגנה" • עדכונים שוטפים 

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

ישראל וארה"ב בוחנות נשק חדש נגד איום הכטב"מים האיראני

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ארה"ב וישראל בוחנות מערכות נשק מיקרו־גל ולייזר נגד כלי טיס בלתי מאוישים ● בזמן שיירוט באמצעות כיפת ברזל, למשל, מוערך בכ־30 אלף דולר, עלות יירוט באמצעות לייזר היא זניחה

מערכת חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הזמנות בשיא וביקוש מקומי: האם החברות הביטחוניות ירוויחו מהתקיפה האיראנית?

מערכות ההגנה האוויריות בישראל קיבלו חותמת משמעותית כאשר הדפו 99% מהאיומים במתקפה האיראנית ● כעת העניין במערכות מצד ממשלות מסביב לעולם מזנק, והביקושים עולים ● בתעשייה האווירית מרגיעים: "יודעים לתת איזון בין צרכי מדינת ישראל לבין הלקוחות"

מדפי חלב בסופרמרקט / צילום: גלובס

האם ישראל תחזור לייבא חלב? תלוי את מי שואלים ומתי

העלייה הצפויה במחירי החלב הניגר מעלה את השאלה האם המנגנון שקובע מכסים ומחירים מפוקחים לא מיותר ● כיצד ייראה השוק אם התחרות תיפתח, ואיך כדאי לפתור מחסור בפעם הבאה?

תחנת הכוח צומת של OPC אנרגיה / צילום: באדיבות החברה

החליטו שלא להחליט: הסחבת שמעכבת הקמת תחנת כוח חדשה

ברוב של שמונה מול שישה החליטה היום הממשלה להחזיר את התוכניות לדיונים בות"ל בנוגע להקמת תחנת הכוח ריינדיר ● ההחלטה הזו מתווספת לסחבת תמוהה של רשות החשמל שבמשך שנה לא פרסמה אסדרה לשלוש תחנות כוח שהקמתן דווקא כן אושרה

שירי הייסר ואסף גריס, מנכ''לים משותפים בראובני-פרידן

תקציב הפרסום של ישראכרט, 25 מיליון שקל, עובר לראובני פרידן

ב–12 השנים האחרונות טופל תקציב ישראכרט בקבוצת פובליסיס וכעת הוא יעבור לראובני פרידן ● היקף התקציב של חברת כרטיסי האשראי עומד על כ–25 מיליון שקל בשנה

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

סודות מתוך ועדת ההשקעות: כך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

ד''ר משה כהן / צילום: תמונה פרטית

האם בקרוב יוקם בית ספר נוסף לרפואה במיקום מפתיע?

ד"ר משה כהן פועל בימים אלה מול המל"ג להגשמת החזון שלו -  בית ספר בינלאומי לרפואה באילת, בהשקעה של 250 מיליון שקל ● התוכנית כוללת שיתוף־פעולה הדוק עם אוניברסיטאות בעולם וחיזוק לבית החולים יוספטל ● האם יצליח היכן שרייכמן נתקל בהתנגדות, ומי המלונאי שרתם לגיוס הכסף?

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל

יצחק קרויזר, עוצמה יהודית / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

האם שיעורי הגיוס באוכלוסייה הכללית נמצאים במגמת ירידה?

האם שיעורי הגיוס יורדים בחברה הכללית כפי שטוען ח"כ יצחק קרויזר? פירקנו לגורמים ● המשרוקית של גלובס

הפגנה של פרו-פלסטינים נגד גוגל, 2022 / צילום: ap, Eric Risberg

הפגנות ומעצרים: פרויקט נימבוס הישראלי מעורר סערה בארה"ב

מספר עובדי גוגל פתחו בשביתת מחאה נגד העבודה של החברה עם ממשלת ישראל במסגרת פרויקט נימבוס להעברת המחשוב הממשלתי לענן ● באתר Wired דווח כי עשרות עובדים התבצרו במשרדי החברה בניו יורק ובקליפורניה, ואחרי מספר שעות, האבטחה של גוגל האשימה אותם ב"הסגת גבול"

יירוטים באשקלון מהתקיפה האיראנית / צילום: Reuters, Amir Cohen

המתקפה האיראנית ייקרה את עלויות גיוס החוב של ישראל

בתחילת החודש עמדה התשואה על אג"ח ממשלתי של ישראל לתקופה של עשר שנים על 140 נקודות אחוז מעל התשואה של אג"ח אמריקאי מקביל ● בעקבות ההתלקחות, זינקה התשואה על אגרות החוב של ישראל לפער של כ-180 נקודות בסיס מעל ארה"ב ● בהמשך השבוע נרגעה מעט ה"הסלמה" בתשואות האג"ח הישראלי