הוארכה ההתקשרות עם עו"ד הראל ארנון - החשוד בתיק הרו

ארנון ייצג את ארי הרו בעסקה למכירת חברה בבעלותו שבגינה הסתבך ■ הרו הודה בעבירות וחתם על הסכם עד מדינה, ואילו ארנון ממתין להחלטת הפרקליטות אם יועמד לדין ■ עובדה זו לא מנעה ממשרד המשפטים לשכור את שירותי ארנון בפטור ממכרז

המדינה האריכה לאחרונה בשנה תמימה את הסכם ההתקשרות עם עו"ד ד"ר הראל ארנון שמייצג אותה ב"בג"ץ חוק ההסדרה", למרות שארנון חשוד בפלילים במסגרת פרשת ארי הרו ואמורה להתקבל בקרוב החלטה אם לזמנו לשימוע לפני העמדה לדין, אם לאו. כך נודע ל"גלובס".

הסכם ההתקשרות למתן שירות משפטי עם עו"ד ארנון הוארך עד ל-31 באוגוסט 2018 עם פטור ממכרז. בנימוקים לבקשת הפטור נאמר על-ידי מינהל הרכש הממשלתי כי "טרם נגמר הטיפול במסגרת ייצוג זה. הארכת ההתקשרות בסמכות ועדת המכרזים המשרדית וללא עלות תקציבית נוספת".

כידוע, הרו עצמו, אותו ארנון ייצג, כבר הודה בביצוע עבירות פליליות במסגרת הסכם עד המדינה עליו חתם עם הפרקליטות בתיקים 1000 ו-2000.

בפברואר עבר חוק ההסדרה בקריאה שנייה ושלישית בכנסת, אך הוא הוקפא על-ידי בג"ץ, לבקשת היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, בשל עתירות שהוגשו לבג"ץ בטענה כי הוא לא חוקתי ולכן צריך להיפסל.

מנדלבליט עצמו הודיע באופן חריג לראש הממשלה, בנימין נתניהו, כי הוא לא ייצג את המדינה בבג"ץ ולא יגן על חוק ההסדרה. היועמ"ש חושב כי החוק אינו חוקתי, שהוא מנוגד למשפט הבינלאומי החל בגדה המערבית, ומנוגד גם לדיני זכויות האדם הישראליים, שמחייבים את רשויות המדינה בכל מקום שבו הן פועלות. המצב הנדיר הזה, שבו היועץ המשפטי לממשלה מסרב לייצג את המדינה בעתירה לבג"ץ, הוליד את הצורך של המדינה לשכור עורך דין מהשוק הפרטי כדי שייצג אותה. לשם כך כרתה הממשלה חוזה עבודה מסודר עם ארנון ומשרדו.

הבחירה בארנון לא הייתה מקרית. ארנון נחשב מומחה מהשורה הראשונה למשפט מנהלי וחוקתי והוא מופיע לעתים קרובות בבית המשפט העליון. הוא הוסמך לעריכת דין בשנת 2001 לאחר שסיים בהצטיינות את לימודיו לתואר ראשון ולתואר שני במשפטים ובפילוסופיה באוניברסיטת בר אילן, ולאחר שהתמחה אצל נשיא בית המשפט העליון השופט אהרן ברק.

ארנון השלים לימודי דוקטורט בבית הספר למשפטים באוניברסיטת הארווארד. ב-2013 הוא פרסם ספר שעוסק בדיני מקרקעין והמשפט הבינלאומי ביהודה ושומרון.

ההחלטה לשכור את שירותיו של ארנון, וכעת גם להאריך את הסכם ההתקשרות בשנה, התקבלה, כאמור, למרות שארנון חשוד במעורבות בפרשיית ארי הרו. היא אושרה על-ידי משרד המשפטים ,למרות שהיועמ"ש של המשרד, עו"ד לאה רקובר, ציינה כי קיים "קושי משמעותי בהעסקתו. רקובר, כתבה כי "יש לעמוד על כך שהחשדות המיוחסים לעו"ד ארנון נוגעים לעבודתו כעורך דין. רוצה לומר, קיים ציר מקשר מובהק בין התחום שבו פעל עוה"ד ארנון ולגביו התעוררו חשדות בדבר כשרות מעשיו, לבין התחום בו נבחנת אפשרות קבלת שירותיו של עוה"ד ארנון - בייצוג הממשלה בפני בית המשפט".

ב-23 בפברואר 2017 המשטרה המליצה להעמיד לדין את הרו, לשעבר ראש הסגל בלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו בגין ביצוע עבירות שוחד, מירמה והפרת אמונים, קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות והלבנת הון. זאת, לאחר שנמצא כי הרו הפר את הסדר ניגוד העניינים עליו חתם עם כניסתו לתפקיד הציבורי למכור חברה שהייתה בבעלותו ולא לעסוק בעניינים הנוגעים לה. ממצאי החקירה הצביעו על חשד כי מכירת החברה הייתה למראית-עין בלבד באמצעות מצג-שווא - בעוד שבפועל הוא המשיך להחזיק בה וליהנות מרווחיה. את עו"ד ארנון, שטיפל בעסקת מכירת החברה עבור הרו, המליצה המשטרה להעמיד לדין בגין קבלת דבר במירמה והלבנת הון.

בחודש אוגוסט האחרון חתם הרו על הסכם עד מדינה עם הפרקליטות שבמסגרתו הוא הודה בחשדות נגדו. בתמורה, הרו מספק לרשויות מידע על תיקים 1000 ו-2000, במסגרתם חשוד ראש הממשלה נתניהו בשוחד ומרמה והפרת אמונים. כמו כן הוסכם כי על הרו ייגזרו 6 חודשי עבודות שירות ויוטל עליו קנס כספי בסך 700 אלף שקלים.

התיק של ארנון, לעומת זאת, המלווה בהמלצת המשטרה להעמידו לדין, נשאר בפרקליטות והוא מטופל על-ידי המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה. ארנון ממשיך לחכות להודעת הפרקליטות האם לזמנו לשימוע לפני העמדה לדין, או לסגור את התיק. בינתיים, כאמור, הוא ממשיך לייצג את הממשלה בבג"ץ חוק ההסדרה.

חוק ההסדרה?

חוק ההסדרה נועד להסדיר את מעמדם של כ-2,000 בתים שנבנו על קרקעות בבעלות פרטית של פלסטינים בהתנחלויות. לפי החוק, הקרקע שעליה בנויים הבתים תישאר רשמית בידי בעליה הפלסטינים, אך המדינה תפקיע מהם את זכות השימוש בה ותעביר אותה לממונה על הרכוש הממשלתי באזור יהודה ושומרון. בתמורה יפוצו בעלי הקרקעות הפלסטינים בסכום גבוה משווי הקרקע, או יקבלו קרקע חלופית - לפי בחירתם

בא-כוחו של ארנון: "אין מקום ואין בסיס לפגוע פגיעה אנושה בחופש העיסוק שלו בעריכת דין"

מלשכת שרת המשפטים, איילת שקד, נמסר בתגובה: "השרה שקד מעריכה את עו"ד הראל ארנון, אשר הנו איש מקצוע מהמעלה הראשונה. לשרה שקד לא נמסר דבר מכל גורם רשמי הממונה על אכיפת החוק על מניעה כלשהי בהעסקתו. השרה איננה מנהלת את ענייני משרדה על בסיס פרסומים בעיתונים והדלפות מחקירות. נוסף על כך, כזכור, משרד המשפטים עצמו חתם על הארכת העסקת עו"ד ארנון".

בא-כוחו של עו"ד ארנון, עו"ד ירון קוסטליץ, אמר היום ל"גלובס" כי "בעצם קיומה של חקירה פלילית בעניינו של ארנון, אין כדי להשליך על סוגיית הייצוג שלו בבג"ץ חוק ההסדרה או בהארכת חוזה ההתקשרות עמו".

לדברי קוסטליץ, "שעה שמדובר רק בחקירה של ארנון כמייצג של ארי הרו, ושעה שטרם הוחלט האם יש בכלל לזמן אותו לשימוע, אם לאו, אין מקום ואין בסיס לפגוע בחופש העיסוק שלו בעריכת דין".

אדרבא, לדברי קוסטליץ, "כל החלטה אחרת מלבד שכירת שירותיו של ארנון, הייתה פוגעת פגיעה אנושה הן בחזקת החפות העומדת לארנון והן בחופש העיסוק שלו". לעצם החקירה הפלילית נגד ארנון, אמר קוסטליץ: "אני משוכנע שהחקירה לא תניב דבר נגד ארנון והוא ייצא ממנה חף מכל פשע".