גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בלעדי: מהלך רחב בממשלה לריסון הצעות חוק פרטיות

שר הכלכלה אלי כהן מקדם הצעה שתחייב בחינת ההשפעות הרגולטוריות של כל הצעת חוק פרטית על המגזר העסקי, בדומה להליך שנעשה בנוגע להצעות חוק ממשלתיות

שר הכלכלה אלי כהן / צילום: דודי ועקנין
שר הכלכלה אלי כהן / צילום: דודי ועקנין

שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן, מנסה לרסן את הרגולציה במשק באמצעות החלטה שתחייב לבדוק את ההשפעה של כל הצעת חוק פרטית על המגזר העסקי. לפי ההצעה, שלדברי כהן מתואמת עם שרת המשפטים איילת שקד, חבר כנסת שמבקש לקדם הצעת חוק - יוכל להעביר אותה בקריאה טרומית, אך לא יוכל להמשיך ולקדם אותה בלי בחינה יסודית של השלכות החוק על הציבור ועל המגזר העסקי.

ההצעה שגובשה במהלך החודשיים האחרונים תונח על שולחן הממשלה בחודש הבא. כהן משוכנע כי הצעת המחליטים שתובא על ידו לאישור הממשלה תפחית את הנטל הרגולטורי במשק, תאפשר את קידום התחרות ותספק את הסביבה העסקית שבה פועלים בתי עסק בענפים השונים.

על פי ההצעה, הממשלה ו-ועדת השרים לענייני חקיקה לא יתמכו בהצעות חוק פרטיות - טרם התקבלו סקירות על השפעת הרגולציה החדשה על המשק ובעיקר, על העלויות הכספיות שנגזרות מהן.

את הסקירה, כך לפי ההצעה, יכין השר במשרד הממשלתי הרלוונטי לאותה יוזמת חקיקה או ממונה מטעמו. במלאכת גיבוש הסקירה ישותף גם מרכז המחקר והמידע של הכנסת. במקרה שהשר או שהגורמים המקצועיים במשרדי הממשלה הרלוונטיים לתחום הצעת החוק מתנגדים לה, הם יוכלו למסור את התנגדותם לוועדת השרים לחקיקה.

עוד מציע שר הכלכלה כי ועדת השרים תהיה רשאית לקיים דיון ראשוני בהצעת חוק פרטית רגולטורית עוד טרם הוגשה לה סקירה אודות השפעתה על המשק - וזאת כדי לקבוע אם אכן קיים צורך בסקירה אודות השפעתה הרגולטורית. לחלופין, ועדת השרים תוכל לאשר את הגשת ההצעה לקריאה טרומית בכנסת בלי סקירה על השפעתה על המשק, אך לא ניתן יהיה להמשיך בקידומה לקריאה ראשונה ללא בחינה יסודית של השפעותיה על המגזר העסקי.

יש לציין כי מנגנון לבדיקת השפעותיהן הרגולטוריות של הצעות חוק פרטיות, כפי שמציע כהן, מופעל כבר בשנים האחרונות במשרד ראש הממשלה על הצעות חוק ממשלתיות במסגרת תהליך RIA (Regulatory Impact Assessment).

מצב לא מחמיא

המנגנון שמציע שר הכלכלה והתעשייה עשוי לרסן את החקיקה הפרטית, שחלקה מתובלת בפופוליזם, ולטענת המגזר העסקי משיתה עליו עלויות אדירות שמכבידות על פעילותו, ומקשות על עשיית העסקים בישראל. במדד עשיית העסקים של הבנק העולמי שפורסם בחודש שעבר, דורגה ישראל במקום ה-54 בעולם, לאחר שהידרדרה שני מקומות ביחס למדד הקודם. בקרב המדינות שחברות בארגון לשיתוף פעולה ולפיתוח כלכלי (OECD) ישראל דורגה במדד זה במקום ה-31 מתוך 35 מדינות.

בשיחה עם "גלובס" אמר היום שר הכלכלה כהן, כי "במהלך 2016 היו 42 סעיפים בהצעות חוק ממשלתיות שעברו תהליכי של RIA בהובלת משרד ראש הממשלה, ובמסגרתם נעשו הפחתות בנטל הרגולטורי. ישראל נמצאת בלשון המעטה במצב לא מחמיא בכל הקשור להיקף הרגולציה, לכן קיים צורך להחיל כללים כאלה גם על הצעות חוק פרטיות. בשונה מהצעות ממשלתיות, הצעות חוק פרטיות לא כוללות את בדיקת עלותן או השפעותיהן על כלל המשק והתוצאה היא עלייה בעומס הרגולטורי". לדברי כהן, "הצעה זו היא צעד חיוני לשיפור מעמדה של ישראל במדד עשיית העסקים. לא הגיוני שהצעת חוק ממשלתית מחייבת ניתוח יסודי אודות השפעותיה, בזמן שהצעת חוק פרטית לא מביאה את אותם שיקולים בחשבון, והמגזר העסקי נפגע בשל כך".

בדברי ההסבר להצעה שתובא לדיון בממשלה בקרוב, נכתב כי כ-50% מכלל הצעות החוק שמקודמת מדי שנה בישראל הן הצעות חוק פרטיות. "ביצוע הערכת השפעות רגולציה על חקיקה ממשלתית לא נותנת מענה מספק ליצירת מדיניות רגולטורית קוהרנטית שמבוססת על נתונים, מידע וניתוח השפעות. טיוטת החלטת ממשלה זו באה ליצור ערוץ מקביל לבחינת חקיקה פרטית, שתשמש את הממשלה בעת גיבוש עמדתה להצעות החוק שמונחות לפניה", נכתב.

המגזר העסקי קורא כבר שנים ארוכות לצמצם את הרגולציה במשק, ובעבר טענו ראשיו כי ההכבדות הרגולטוריות מובילות בין השאר גם לבעיית יוקר המחיה בישראל.

במשרד ראש הממשלה מדווחים כי צוות ייעודי אמון על בחינה מקיפה של כל הצעת חוק ממשלתית, בניסיון לצמצם את הנטל הרגולטורי במשק, כחלק מהחלטת ממשלה שהתקבלה מאוקטובר 2014.

אלא שלטענת נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, משרדי הממשלה לא מקיימים את ההחלטה שהתקבלה בנושא זה בממשלה.

בימים האחרונים פנה לין פנה למבקר המדינה, השופט (בדימוס) יוסף שפירא, בתלונה על כך ש"משרדי הממשלה מפרים ביודעין את החלטת הממשלה מ 2014". מדובר בהחלטת ממשלה שלפיה כל משרד יפחית בכל שנה 5% מהרגולציות שעליהן הוא אחראי וזאת למשך תקופה של 5 שנים. "למרות החלטה זו, משרדי הממשלה ממשיכים לייצר חוקים ותקנות חדשים שעומדים בניגוד להחלטה זו. אם משרדי הממשלה ימשיכו לחמוק מביצוע החלטת הממשלה בנושא זה, בטענות שונות, לא יושגו מטרותיה החשובות. הרגולציה בישראל לא רק שלא תפחת - היא אף תתעצם ותגאה וכולנו נשלם את מחיר חניקתו של המגזר העסקי", כתב לין למבקר.

ממשרד ראש הממשלה נמסר בתגובה לטענותיו של לין, כי "הטענה כי הפחתת הרגולציה לא מיושמת, מופרכת לחלוטין והנתונים מדברים בעד עצמם. בשנתיים האחרונות, מאז הוקמו צוותים להפחתת רגולציה במשרדי הממשלה, מקומה של ישראל במדד נטל הרגולציה בדירוג התחרותיות העולמי עלה מהמקום ה-98 למקום ה-41. ב 2016 הפחתת הרגולציה חסכה למשק הישראלי כ-1.3 מיליארד שקל בעלויות ישירות ו-1.1 מיליארד שקל בעלויות עקיפות. משרד ראש הממשלה הציע לאיגוד לשכות המסחר לקיים שיח מקצועי וישיר בעניין, אך לצערנו האיגוד בחר להיתלות בנתונים שגויים ובססמאות".

לאישור הממשלה: הרפורמה ברישוי העסקים

ובינתיים, שר הפנים אריה דרעי יביא לאישור הממשלה את הצעת הרפורמה של משרד הפנים בתחום רישוי העסקים.

הדיון על הצעה זו צפוי להתקיים בישיבת הממשלה השבועית ביום א' הקרוב. על פי הרפורמה שהתגבשה במשרד הפנים, רישיונות עסק יינתנו באופן דיפרנציאלי - בהתאם לרמת המסוכנות של בית עסק. בתי עסק, שרמת המסוכנות שלהן הוגדרה נמוכה או בינונית, יוכלו לקבל רישיונות בהתבסס על הצהרה החתומה בידי עורך דין ולפיה בעליהם מכירים את דרישות החוק ועומדים בהן.

שר הפנים דרעי כינס היום את נציגי גופי האכיפה, המגזר העסקי והשלטון המקומי והציג בפניהם את עקרונות הרפורמה. לדברי דרעי, "מדובר במהפכה שתוביל לצמצום הנטל הביורוקרטי ותאפשר את צמצום הפערים בין עסקים גדולים לבין עסקים קטנים, כך שהיא תהווה מנוע צמיחה למשק".

הוא הוסיף: "הצלחת הרפורמה תהיה המבחן של משרד הפנים מול גורמי האכיפה השונים. התהליכים אמנם יהיו מהירים וקלים יותר, אך עם זאת האכיפה תישאר קפדנית, כך שבעלי עסקים שלא ינהגו ביושר, יתקלו ביד חזקה".

במקביל להצעת הרפורמה שמקדם דרעי, פורום 15 הרשויות המקומיות הגדולות בישראל מציע רפורמה משלו, בתמיכת מרכז השלטון המקומי. על פי הצעת הרפורמה של פורום 15, רישיונות עסק יינתנו לצמיתות ובערים ייפתחו מרכזי רישוי, כך שכל השירותים הקשורים לרישוי עסקים יינתנו לבעלי עסקים מתחת לקורת גג אחת.

שרגא ברוש, יו"ר נשיאות הארגונים העסקיים אמר בתגובה ליוזמה שמוביל שר הכלכלה כי ״החקיקה הפרטית הפרועה הפכה לנטל משמעותי על היכולת לקיים עסקים בישראל וגורמת הן לפגיעה ביכולת להתחרות מול העולם והן לייקור המוצרים והשירותים בישראל.

"ישראל הפכה לאלופת העולם בחקיקה פרטית, אשר יוצרת ללא הרף רגולציה חדשה ומייקרת את העלויות במשק. הארגונים העסקיים מתמודדים עם עשרות הצעות חקיקה שמוגשות ללא בדיקת משמעויות כלכליות על המשק ועלותן מגיעה לעיתים למיליארדי שקלים בשנה. אנו בטוחים כי יוזמת שר הכלכלה והתעשייה תכניס הגיון וסדר בחקיקה הפרטית בישראל, כך שתפעל לטובת המשק והכלכלה ולא נגדה " אמר ברוש.

עוד כתבות

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

מדד פוטסי הבריטי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

מגמה מעורבת באירופה; מניית יוניליוור מטפסת לאחר הדוחות

ההנג סנג עולה ב-0.2% ● החוזים העתידיים בארה"ב יורדים ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל